Intel toont interesse in AMD FidelityFX Super Resolution voor Xe-HPG

Onze nieuwsberichten zijn gebaseerd op de laatste actualiteiten en persberichten.
Jonah Door Jonah Hardware

Tijdens Computex 2021 heeft AMD afgelopen week een aantal zaken besproken én onthuld. Een interessant voorbeeld daarvan is de zogeheten ‘3D V-cache’. Die techniek biedt, in het geval van een prototype van een AMD Ryzen 9 5900X, 64 MB aan extra L3-cache op de processor. In de praktijk levert dat, vooralsnog, gemiddeld 15% framerate-winst op in games. Dat is niet de enige techniek om prestaties te verbeteren, want daar speelt FidelityFX Super Resolution (FSR) ook een rol in.

Zo wist AMD eindelijk een demonstratie te geven van de aankomende technologie. Dat overigens met een verrassend stukje hardware van de concurrent: Nvidia’s GTX 1060. Dat is tot op heden nog de populairste videokaart volgens Steam, dus AMD wilde dat gebruiken als uitgangspunt. Het zal in de toekomst dus mogelijk zijn om FidelityFX Super Resolution te benutten op oudere en concurrerende kaarten. Dat liet AMD zien met een demo van Godfall, de GTX 1060 én FSR.

Dergelijke ondersteuning mag verrassend zijn, want bij Smart Access Memory (AMD’s variant van Resizable BAR) beperkt de rode titaan haar ondersteuning tot Ryzen-processoren. Met FidelityFX Super Resolution lijkt AMD dus een groter publiek aan te willen spreken. Dat verklaart allicht waarom het langer heeft geduurd om FSR te ontwikkelen. Op 22 juni vindt de volledige onthulling van de techniek plaats, met een uitgebreidere demonstratie.

Intel Xe-HPG met AMD

Na het zien van FSR met een Nvidia-kaart is de interesse opgewekt bij Intel. De blauwe titaan brengt later dit jaar namelijk haar eerste discrete videokaarten uit voor gaming. Dat op basis van de zogeheten Xe-HPG-architectuur. Intel wil haar toekomstige kaarten geschikt maken voor gebruik met FidelityFX Super Resolution. Een belangrijke zet, want Intel zal voorlopig nog geen tegenhanger van Nvidia’s DLSS of AMD’s FSR kunnen ontwikkelen.

Sowieso is het Intel’s intentie om gebruik te maken van open standaarden, zoals FSR dus ook zal zijn. Daar wist Raja Koduri, ingenieur en directeur binnen Intel’s GPU-afdeling, een bevestiging van te geven op Twitter, als respons op een vraag.

Bron: Videocardz

Delen op
Laat een reactie achter

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *