Er gingen al vroegtijdig veel speculaties rond over een eventuele Super Mario game op een non-Nintendo-apparaat. Zo mag iOS als eerste de uitverkorene zijn voor dit avontuur. Met een oprecht enthousiasme en toch wat gemengde gevoelens ging ik richting de App Store. Een glorieus rode vormgeving sierde de App Store-slider als een verlicht billboard. Mijn linkerwijsvinger ging richting de gratis downloadknop om vervolgens Super Mario Run te installeren. Een nieuw avontuur of een verwarde Goomba? Dat lees je in deze review…
Rennen voor munten
Zoals de naam al doet vermoeden is rennen een belangrijke feature van de game. Super Mario Run is ontworpen om met één hand te spelen. De game vereist een simpele druk op het scherm om Mario te laten springen. Met een iPhone 6 Plus in handen kan je nog wel eens een slaaphand krijgen; wie koopt er dan ook zo’n enorm ding? Je kunt het avontuur ook rennend beleven op de iPad. Het Android-platform moet ten tijde van deze review nog even wachten tot begin 2017. Toevallig is Super Mario Run vannacht verschenen in de Play Store. Vooralsnog is het niet de game, maar een aanmelding voor een reminder wanneer de game daadwerkelijk beschikbaar is.
Mario en de overige speelbare personages (Luigi, Peach, Toad, Toadette en Yoshi) rennen overigens automatisch. De snelheid van het rennen maakt Super Mario Run best een uitdaging. Soms is het jammer dat je vrij weinig meekrijgt van de omliggende wereld; het level design is naar mijn mening best leuk. Waar ik voorheen graag binnen de tijd op ontdekkingstocht ging, is dit bij Super Mario Run niet het geval. Alles draait om muntjes, gekleurde muntjes en om zo snel mogelijk de finishlijn te passeren. Waar je vroeger de eerste ‘Goomba Des Doods’ in level 1 van Super Mario Bros moest overleven, geef toe, we zijn allemaal wel eens de pineut geweest, zien we in Super Mario Run automatisch ontwijken. Dit zijn bijvoorbeeld Goomba’s en Koopa Troopa’s of kleine afgronden en obstakels. In de snelheid van de game vind ik het een mooie toevoeging; daarmee wil ik niet zeggen dat Super Mario Run geen uitdaging is. Waar ik op doel, lees je in het volgende hoofdstuk.
Veel kennissen hoorde ik klagen over de prijs/content-verhouding van Super Mario Run. We tellen een totaal van 6 werelden met ieder 4 levels, waarvan drie gewone levels en de laatste traditiegetrouw een eindbaaswereld. Veel mensen vergeten één belangrijk element: roze, paarse en zwarte muntjes. Je begint met vijf roze muntjes in een level. Heb je deze verzameld, dan worden de vijf paarse muntjes vrijgespeeld en opvolgend vijf zwarte muntjes. De roze muntjes kunnen in veel gevallen al en uitdaging zijn. Het is een echte toevoeging om levels herhaaldelijk te spelen. Mis je één muntje tussendoor? Dan kun je snel via het menu icoontje het level opnieuw beginnen, wel ben je dan de verzamelde muntjes kwijt.
Door het verzamelen van deze series aan muntjes komt er een competitief gevoel los, datgene wat Super Mario games zo bijzonder maakt. De serie muntjes hebben ook effect op de levels. Zodra je door gaat naar de paarse muntjes zal je aanpassingen in de wereld tegenkomen. Waar in het sommige gevallen om nieuwe blokken of vijanden gaat, en in sommige gevallen een vrijwel volledig nieuwe wereld. De moeilijkheidsgraad stijgt enorm van roze naar paarse naar zwarte muntjes, een uitdaging is gegarandeerd! Dus vertel je nabije omgeving dat het niet alleen om 24 levels gaat, maar om een totaal van 72 levels die als maar moeilijker worden.
Met dit gegeven zit de prijs/content-verhouding veel beter op zijn plaats. Waar de doorgewinterde Nintendo / Super Mario game zeker een uitdaging staat te wachten. Nogmaals vind ik het jammer dat je weinig meekrijgt van de omliggende wereld.
Bouw je eigen koninkrijk
Maar het gaat toch om rennen in Super Mario Run? Jazeker, maar er is nog meer! Je kunt namelijk je eigen koninkrijk bouwen, deze is verwoest door aartsvijand Bowser. Om het koninkrijk weer te herbouwen moet je wel rennen door middel van races. Het is vrij simpel: je krijgt een overzicht van tegenstanders, vervolgens ga je de uitdaging om zoveel mogelijk munten te verzamelen. Toads zullen je gedurende de race aanmoedigen. Door moeilijke sprongen uit te voeren, vijanden te verpletteren of door bijzondere moves verdien je een Toad. Heb je meerdere Toads die je aanmoedigen tijdens de race, dan activeer je Coin Rush. Met Coin Rush krijg je multipliers aan munten op vijanden, blokken en springen er meer munten om je oren. Als de race is afgerond zie je een overzicht aan verzamelde munten en Toads. De Toads werken als multiplier op het totaal aantal verzamelde munten, waardoor je soms nog net kan winnen van de tegenstander. Win je dan ontvang je de door jouw verzamelde Toads en die van je tegenstander. Door meer Toads te verzamelen kun je aan het koninkrijk bouwen.
Er zijn vijf verschillende kleuren aan Toads: rood, blauw, groen, paars en geel. Rood is de meest voorkomende Toad. Door meer Toads te verzamelen stijgt je koninkrijk naar een nieuw niveau. Ook meer Toads van verschillende kleuren geven je toegang tot items in de shop. In deze shop kun je huisjes, decoratie en speciale items kopen, waarvan sommige seizoengebonden zijn. Nu tijdens de kerstperiode kun je een kerstboom kopen. De ‘ingebouwde minigame’ is een leuke extra op het race element, maar voegt weinig toe. Ik weet nog niet helemaal wat ik er mee moet, het voelt meer als een onnodige extra, om de game te voorzien van wat extra content. Het racen tegen andere spelers is wel leuk, maar voelt met het bouwen van een koninkrijk naar mijn mening soms wat nutteloos. Soms ben ik ook verrast hoeveel Toads tegenstanders al verzameld hebben, op het moment zit ik rond de 500, waar sommige al in de 2000 - 3000 Toads zitten, dan moet je toch aardig wat races doen.
In het koninkrijk kun je Toad huisjes plaatsen (paddenstoelen met inhoud zeg maar). Deze huisjes hebben kleine mini games die zeer eenvoudig zijn. Het is een kansspel om tickets te winnen voor het racen, want hier heb je namelijk tickets voor nodig. Je maakt kans op muntjes en vijf tickets. Je kunt iedere 24 uur een minigame spelen in de geplaatste huisjes. Zelf heb ik een overvloed aan tickets, deze krijg je namelijk bij dagelijkse activiteiten (win een Race, win vijf races), of door werelden uit te spelen in de normale spelmodi. Ook bij het verzamelen van gekleurde muntjes, alle vijf succesvol krijg je twee tickets. Dan zijn er ook nog speciale cadeautjes van Nintendo waar je gratis tickets bij krijgt in de cadeau inbox van je koninkrijk. Genoeg tickets om je bezig te houden.
Aanvullende content
We zien veel oude en herkenbare elementen terug wat Super Mario… Super Mario maakt. Herkenbare vijanden zoals Piranha Plant, Bullet Bill, Twomp en zelfs Lakitu, lekkere deuntjes en kleurrijke werelden. Na een langere tijd spelen ben ik de game beter gaan waarderen. Nintendo heeft met Super Mario Run een mooie eerste game neergezet op het mobiele platform, met wat kleine minpunten die naar mijn mening niet helemaal bij de doelgroep past. Pak de Nintendo Switch teaser trailer waar we volwassenen zien, voorheen was het bij de Wii of Wii U volledig gericht op families en kinderen. Gelukkig begint Nintendo zich weer meer te richten op de 70s- 80s en 90s generatie, correct me if I’m wrong. Het bouwen van je koninkrijk is een klassiek voorbeeld (ik als 90s kid) waarvan ik denk… “Rob de Geus: Man, Man, Man!" Ik wil geen virtuele paddenstoelen die ik kan onderhouden, dan koop ik wel een Tamagotchi.
Nog een extra is de toevoeging van missies. Door missies te behalen ontvang je Mario munten. Deze kun je inwisselen voor munten om voorwerpen te kopen, of in sommige gevallen items. Op het moment is er goud Mario standbeeld te koop, naar verwachting komen er tijdelijke items voorbij, idem voor de item shop voor je koninkrijk met als voorbeeld de kerstboom die nu verkrijgbaar is.
Voor de toekomst hoop ik nog op mooie uitbreidingen van Super Mario Run. Geef mij maar wat extra werelden of maak het koninkrijk waardevol door meer interactie. Ook mogen ze het race element beter balanceren door gelijkwaardige tegenstanders. Nu race ik keer op keer tegen mensen met 1500 - 2000 Toads. Veel van deze tegenstanders kennen de wereld een stuk beter, waardoor de kans op verliezen groter is. Kleine aanpassingen die de game ten goede zal komen. Go Go Nintendo!
Conclusie
Super Mario Run is een heerlijke game om tijdens het uitbuiken, een pauze of om jezelf te vermaken op het kleinste kamertje van je huis. Het blijft zeker niet alleen bij de wereld uitspelen, er is namelijk verdiepende content. Door verschillende kleuren aan muntjes te verzamelen kunnen werelden volledig transformeren, wat het niet 24 levels maakt, maar een grandioos totaal van 72 levels.
De sfeer zit erin; herkenbare kleuren, werelden, personages en Super Mario deuntjes om te genieten. De game laat ook zeker zijn uitdagende kant zien met het verzamelen van gekleurde muntjes, hier heb je speciale moves en sprongen voor nodig om succesvol te zijn. Wil je de game 100% uitspelen, dan is het een klassiek voorbeeld van trial & error. De races zijn in veel gevallen een uitdaging. Je speelt tegen een ‘ghost’ tegenstander, waardoor je nog beter wil spelen. Door veel races te spelen gaat je eigen inschattingsvermogen een grote rol spelen. Je zult al snel zien tijdens de race of je gaat verliezen of winnen. In sommige gevallen is de einduitslag geen verassing meer.
De extra toevoeging van het herbouwen van je koninkrijk is wat taai. Zeker als je op een wat volwassenere leeftijd zit. Door meer te winnen tijdens races verzamel je Toads, het aantal Toads bepaald het niveau van je koninkrijk, meer Toads = een hoger niveau. Je kunt het koninkrijk uitbreiden door items die je kunt kopen met gouden muntjes. Sommige items bevatten mini games of kleine extra’s die het koninkrijk voorzien van wat meer diepgang. Toch blijft het koninkrijk erg oppervlakkig en voegt het naar mijn mening weinig toe aan Super Mario Run.
Waar veel mensen zeggen; Super Mario Run kost € 9,99,- wat een geld! Mensen dit valt echt wel mee. Gezien het aantal levels, de extra content en de (kwaliteit) van deze Nintendo game krijg je echt wel waar voor je geld.