Wil je meer weten over onze samenwerking met Megekko? Check dan ons reviewbeleid.
Review: MSI RTX 4080 16GB Suprim X
Links; Navigatie;- Specificaties
- Showcase
- Testomgeving
- Benchmarks
- Nabespreking - temperatuur, vermogen, etc.
- Conclusie
De RTX 4080 van Nvidia maakt zijn debuut, om precies te zijn de 16GB-variant. Mocht je het nog niet niet weten: de 12GB-variant van de RTX 4080 is afgelopen maand geannuleerd door Nvidia. Die versie is omgevormd naar de RTX 4070 Ti en zal - naar vermoeden - in januari lanceren. Kortom, er is en blijft vooralsnog één RTX 4080 met 16 GB aan GDDR6X-geheugen. Die kaart staat in deze review centraal en dat tegenover o.a. de RTX 4090 en RTX 3090 Ti, want de RTX 4080 moet qua prijs en prestaties tussen dat tweetal invallen.
Uiteraard is er dan nog de specifieke variant die we bespreken en dat is niets minder dan de MSI RTX 4080 16GB Suprim X. Ofwel, de crème de la crème van MSI met haar beste en stilste luchtkoeler, met enkel de Suprim Liquid X (watergekoeld) die dát overtreft. Nou betaal je voor de Suprim X dan wel een premium, want het betreft ook nog de overgeklokte versie (op te merken aan de X-aanduiding). Maar oké, hoeveel leg je dan neer voor deze duurdere versie van MSI en een gebruikelijke RTX 4080?
Laten we beginnen met het benoemen van de RTX 4080-basisprijs vanuit Nvidia: € 1.469,-. Die prijs geldt voor minstens één aftermarket-versie per fabrikant, maar dan haal je de meest basale versie in huis. De overgeklokte Suprim X staat natuurlijk aan de compleet andere kant van het spectrum, al is de adviesprijs ervan nog niet bekend. Zelf vermoed ik dat dit model rond de € 1750,- zal belanden. Inmiddels blijkt dat de adviesprijs € 1609,- betreft. Is deze versie die mogelijke prijs waard? Laten we dat beantwoorden!
Hieronder is ook nog onze uitgebreide videoreview te vinden van de MSI RTX 4080 16GB Suprim X. Daarin gaan we ook dieper in op de 12VHPWR-connector en de verwachting tegenover AMD Radeon RX 7000.
Hieronder zijn de specificaties te vinden;
Specifications | MSI RTX 4080 Suprim X | Nvidia RTX 4080 FE |
---|---|---|
GPU | NVIDIA GeForce RTX 4080 16GB | |
Interface | PCI Express Gen 4 | |
Base Clock | 2205 MHz | |
Boost Clock | Extreme Performance: 2640 MHz (MSI Center) Boost: 2625 MHz (GAMING & SILENT Mode) | 2510 MHz |
CUDA Cores | 9728 Units | |
Memory Speed | 22.4 Gbps | |
Memory | 16GB GDDR6X | |
Memory Bus | 256-bit | |
Output | DisplayPort x 3 (v1.4a) HDMI 2.1a x 1* | |
HDCP Support | Y | |
Power consumption | 320 W | |
Power connectors | 16-pin x 1 | |
Recommended PSU | 850 W (Min.750 W) | 750 W |
Card Dimension (mm) | 336 x 142 x 78 mm | 304 x 137 x 61 mm |
Maximum Displays | 4 | |
G-SYNC technology | Y | |
Digital Maximum Resolution | 7680 x 4320 | |
*Supports 4K@120Hz HDR, 8K@60Hz HDR, and Variable Refresh Rate as specified in HDMI 2.1a |
Kritiek en Nvidia 12VHPWR
Laten we eerst even algemeen praten over RTX 4000 en de controversie rondom zowel de RTX 4090 als RTX 4080. Eerstgenoemde is de afgelopen tijd onder vuur genomen vanwege de hoge adviesprijs, het extreme vermogen van 450 tot 600 watt en tenslotte een smeltende 12VHPWR-adapter met een nog onduidelijke oorzaak. In de videoreview van de MSI RTX 4080 16GB Suprim X ga ik dieper op dat onderwerp in, maar het mag alvast duidelijk zijn dat de lancering van de RTX 4090 niet echt vlekkeloos is verlopen.
Dan hebben we nu te maken met de RTX 4080, waarvan er in september twee versies waren onthuld: de RTX 4080 12GB en RTX 4080 16GB. Zoals ik bij de inleiding aangaf, is de 12GB-versie inmiddels geannuleerd, want die ontving kritiek vanwege niet alleen een verschil in geheugengrootte, maar ook qua specificaties. Zodoende wordt de 12GB-versie omgetoverd tot de RTX 4070 Ti en zal die volgens de geruchten in januari verschijnen.
Vermogen en concurrentie
Maar goed, hoe zit het dan met de RTX 4080 die we nú mogen verkrijgen? Losstaande van een pittige basisprijs van € 1480,- brengt die kaart geen verdere geschillen met zich mee. Dat is mede te danken aan het uitblijven van de 4-pins-adapter, want de RTX 4080 komt met de 3-pins-versie van de voormalige RTX 3090 Ti. Daar zijn - naar onze kennis - nooit problemen mee gerapporteerd, dus de RTX 4080 zou daarin veilig moeten zijn.
Wat daarbij helpt, is dat het vermogen van de RTX 4080 wederom 320 W is, net zoals de RTX 3080. Een aanzienlijk stuk lager dan de vermogens van de RTX 4090 en dat weegt zeker mee bij een potentiële aanschaf. Beter nog, het 320W-vermogen van de RTX 4080 ligt zelfs 35 W lager dan het 355W-vermogen van de aankomende AMD Radeon RX 7900 XTX die tegenover de RTX 4080 zal staan. Dan met als enig verschil dat AMD’s adviesprijs op papier lager ligt.
Hoewel we in deze review dus al een aardig oordeel over de RTX 4080 kunnen vellen, is het verstandig om nog even te wachten op het antwoord van AMD voordat je de RTX 4080 in je digitale winkelmand yeet. Het kan zijn dat AMD een betere prijs/prestatieverhouding zal bieden, waarbij het rode kamp ook wat exclusieve features biedt - waaronder SmartAccess Video. Daar gaan we in december logischerwijs dieper op in wanneer die Radeon RX 7000-kaarten op de pijnbank liggen.
MSI RTX 4080 16GB Suprim X
Zeau, laten we het dan nu hebben over het specifieke RTX 4080-model (lees: het monster) dat in deze review centraal staat. De MSI RTX 4080 16GB Suprim X is een uiting die zich makkelijk meet met de allerbeste modellen van andere fabrikanten. Daar waar mijn persoonlijke ervaring met Suprim-versies - o.a. de RTX 3070 Ti en RTX 3080 - kan getuigen van een stille en koele werking. Gezien het vermogen gelijk is aan dat van zijn voorganger kan dat mede het geval zijn voor de RTX 4080 Suprim X.
Op daadwerkelijke temperaturen, vermogen en dergelijke gaan we bij de nabespreking dieper in, waar we voor nu kunnen kijken naar deze 4080 op papier. Helaas biedt MSI ten tijde van deze review nog geen kloksnelheden in haar specificaties, dus daar kijken we eveneens bij de nabespreking naar. In ieder geval heb je met de Suprim-koeler en het bijbehorende ontwerp een duurzame kaart die je in huis haalt, want het ontwerp doet bouwkwaliteit schreeuwen - misschien zelfs iets té.
Dat zeg ik overigens niet zomaar, want de MSI RTX 4080 16GB Suprim X is voorzien van dezelfde koeler (losstaande van kleine veranderingen) als de RTX 4090 Suprim. Laatstgenoemde is natuurlijk een 450W-monster, dus het temmen van de RTX 4080 met 320 W moet in vergelijking eenvoudig zijn. Dit is overduidelijk een versie waarbij je investeert in potentiële stilte, koeling en overklokmogelijkheden. Dat dan wel met een adviesprijs die enkele honderden euro’s boven de basisprijs ligt.
De Suprim X komt in een minimalistische, grotendeels witte doos met basale vermeldingen van wat je in doos opwacht. Qua inhoud zijn wat essentiële zaken te vinden, waaronder een stijlvolle “SUPRIM" GPU-support en de 12VHPWR-adapter van Nvidia. Zoals ik al aangaf, betreft dit de versie die herleidt naar driemaals 8-pins PCIe i.p.v. viermaal voor de RTX 4090. Kortom, dit lijkt de adapter te zijn van de RTX 3090 Ti, waar gelukkig geen problemen mee zijn ervaren.
Verder krijg je als bonus een grijze Suprim-muismat van bovengemiddelde kwaliteit, een Quick User’s Guide en een pamflet met algemene informatie over de MSI RTX 4080 Suprim X. Geen uitzonderlijke inhoud dus, al kan ik de GPU-support zeker waarderen, want die is tegenwoordig toch echt wel verplicht te noemen
Dan komen we gelijk aan bij het grote moment en dat is het aanzicht van de nieuwe Suprim-koeler. Toegegeven, we zagen deze al bij de eerder verschenen RTX 4090 Suprim, maar ik had de koeler zelf nog niet in levenden lijve meegemaakt. Als eigenaar van een RTX 3070 Ti Suprim X kan ik oprecht zeggen dat dit nieuwe model een dikke overtreffing is van zijn voorganger. Van het geborstelde metaal tot aan de gouden accenten rondom de fans… ik vind het een oprechte schoonheid.
Achter aan de zijkant van de kaart treffen we drie DisplayPort 1.4a-uitgangen aan, alsmede een HDMI 2.1a-uitgang. Daarnaast is die zijde geperforeerd, zodat er ook aan dat einde lucht uitgestoten kan worden. De andere zijkant laat een zevental aan heatpipes zien, wat een indrukwekkend aantal mag zijn voor een GPU-koeler. Tenslotte is er de geborstelde backplate ter versteviging en mogelijke koeling, waar die er ook nog stijlvol uit ziet.
Tenslotte zien we de backplate in het geheel en links bovenin de fysieke switch om te schakelen tussen de twee aanwezige BIOS-modi: Gaming en Silence. Voor het testen hebben we logischerwijs gebruikgemaakt van Gaming, want in die modus boost de kaart naar een hogere frequentie. Als afsluiter kunnen we onderop nog het flinke aantal koelvinnen aanschouwen én de aansluitingen van de fans.
Hieronder is een overzicht te vinden van het testsysteem en instellingen die wij gebruiken om videokaarten te testen. Daarnaast is er het overzicht van de geteste games en resoluties. Bij de benchmarks in het volgende hoofdstuk staan de gebruikte video-instellingen per game vermeld.
Moederbord en BIOS-updates
Onze testomgeving voor RTX 4000 en het aankomende Radeon RX 7000 bestaat uit onze vertrouwde Intel Core i9-12900K met een 5200MHz-kit van Kingston als DDR5-geheugen. Een belangrijke verandering t.o.v. onze laatste videokaartreview is de sprong van een ASUS ROG Maximus Z690 Hero naar de Z790-variant daarvan. Vanwege het miniscule verschil tussen die chipsets zou er vrijwel geen prestatieverschil moeten zijn, maar dat is nu helaas niet het geval vanwege een microcode-update voor Intel 12th Gen en 13th Gen met mogelijke prestatieverbeteringen.
Zo hebben we in onze videoreview van de 13900K, 13700K en 13600 een klein prestatieverschilletje kunnen meten voor de 13900K t.o.v. de Z690 Hero in onze geschreven 13900K-review. Diezelfde verbetering van een frame of twee lijkt niet op te gaan voor de 12900K, wat we logischerwijs hebben getest alvorens we aan de slag gingen met de RTX 4080 en RTX 4090. Helaas staat er dan een andere olifant in de kamer en die is afkomstig van Nvidia…
Nvidia-driver: DX12-verbeteringen
…de groene titaan heeft namelijk met de GeForce 522.52-driver een flinke DX12-update doorgevoerd. Die versie was niet alleen de Game Ready-driver voor de RTX 4090, maar bracht ook prestatieverbeteringen met zich mee voor RTX 3000-videokaarten in DX12-gebaseerde games. Dat hebben we wél onmiddellijk kunnen meten met een hertest van onze ASUS ROG Strix RTX 3080 10GB OC. Daar waar dat ook zou kunnen zijn voor de eerder geteste RTX 3070 en RTX 3050, maar die hebben we helaas niet meer in bezit om te hertesten.
Zodoende staan de RTX 3070 en RTX 3050 met een asterisk vermeld, omdat die inmiddels beter zouden kunnen presteren. Desondanks nemen we de resultaten daarvan nog even mee als vergelijkingspunt, waar de RTX 3080 in ieder geval volledig up-to-date is én het correcte vergelijkingspunt is - samen met de herteste RTX 3090 Ti - tegenover de RTX 4080 en RTX 4090. Het mag in ieder geval duidelijk zijn: als je een RTX 3000-kaart bezit en nog niet je driver hebt geüpdatet naar GeForce 522.52 of hoger, dan staat je in DX12-games een prestatieverbetering te wachten!
Nvidia DLSS 3
Belangrijk om voor nu te vermelden, is dat we in deze review nog geen blik werpen op het gloednieuwe DLSS 3. Dat is een onderwerp waar we apart in een video of artikel over gaan uitweiden, want die versie werkt anders dan zijn voorganger en vereist wat extra tijd en testwerk om uitbundig over uit te weiden. Daar waar we toekomstig ook gaan vergelijken met én uitleg bieden over de versies van AMD FidelityFX Super Resolution en het gloednieuwe Intel Xe Super Sampling.
Testomgeving | |
---|---|
Processor | Intel Core i9-12900K |
Moederbord | ASUS ROG Maximus Z790 Hero (0703) |
BIOS | XMP, ASUS MultiCore Enhancement en Intel Adaptive Boost ingeschakeld |
Geheugen | Kingston FURY Beast 5200 MT/s CL40 (KF552C40BBK2-32) |
Videokaarten | Nieuw: ASUS ROG Strix RTX 4090 24GB OC MSI RTX 4080 16GB Suprim X Hertest: |
Videodriver | 526.72 |
Video-BIOS | Gaming |
SSD | Samsung 970 EVO Plus 500 GB |
Voeding | ASUS ROG Thor 1200W Platinum |
Processorkoeler | Noctua NH-D15 chromax.black |
Behuizing | Cooler Master Test Bench V1.0 |
Games | 1080p, 1440p & 4K - F1 2021 - Far Cry 6 - Metro Exodus - Shadow of the Tomb Raider - Total War Three Kingdoms 4K 4K incl. DLSS 4K incl. DLSS en raytracing |
Hieronder is een aanzienlijke reeks aan benchmarks te vinden van een diverse lijst aan games. De gebruikte video-instellingen staan vermeld bij de games, waar de focus voornamelijk ligt op rasterization. Dat wil zeggen dat we aan het einde van de lijst pas kijken naar zaken zoals Nvidia DLSS en raytracing. Het belangrijkste is om als eerste te kijken naar traditionele rendering in games voor zowel AMD als Nvidia.
Games - 1080p, 1440p en 4K
We beginnen onze testreeks met het vertrouwde F1 2021. Deze game is meer aan de processorgebonden kant, waar de RTX 4080 en RTX 4090 overduidelijk een bottleneck ervaren op 1080p. Dat gaat in verscheidene games een patroon worden, waar ik alvast kan verklappen dat de RTX 4080 overduidelijk mikt op minstens 1440p-gaming of het liefst 4K. Om die reden doen we behaalde prestaties op 1080p niet bespreken, maar ze zijn wel zichtbaar natuurlijk.
F1 2021
Kijken we dan ook naar die hogere resoluties en vergelijken we met de RTX 3080, dan zien we dat de RTX 4080 46% en 51% sneller is op 1440p en 4K respectievelijk. Daar waar je met de RTX 4080 zo’n 70% van de RTX 4090-prestaties op 4K verkrijgt voor ongeveer 2/3 van de huidige marktprijs. Op het moment van schrijven is de goedkoopste RTX 4090 voor ongeveer € 2400,- te vinden en een gemiddelde RTX 4080 waarschijnlijk rond de € 1600,- zal belanden.
Hoe dan ook is de prestatiesprong op zichzelf - losstaande van werkelijk marktprijzen straks - behoorlijk indrukwekkend te noemen. Het is ook een aanzienlijke tijd geleden dat we sprongen van meer dan 50% hebben gezien van generatie naar generatie - laat staan met hetzelfde model, zoals in dit geval van de RTX 3080 naar RTX 4080.
Far Cry 6
Opvolgend is Far Cry 6 aan de beurt, waarin de prestatieverbetering toevallig niet zo groot is als bij F1 2021. Tegenover de RTX 3080 is de kaart slechts 12% en 35% sneller op 1440p en 4K respectievelijk. Dat heeft mede te maken met die benoemde driverupdate met DX12-verbeteringen, want de RTX 3080 schoot na een hertest flink omhoog. Tegenover de RTX 4090 biedt de RTX 4080 dan wel 80% van de 4K-prestaties en dat is toch echt keurig netjes te noemen.
Van belang om op te merken, is dat de onderstaande tabel rommelig oogt. Normaliter zien we per resolutie ongeveer dezelfde schaling per kaart, maar dat is voor AMD niet het geval. Zo staat het rode kamp bovenaan vanwege de sortering op 1080p, maar in de praktijk is het Nvidia die op 4K domineert en dat vanwege het snellere GDDR6X-geheugen én een grotere geheugenbus. Oh, en de DX12-update helpt daar inmiddels ook bij natuurlijk.
Metro Exodus
Dan komen we bij Metro Exodus aan, waar we zowaar voor het eerst een processor-bottleneck zien op 1080p. Dat ondanks het gebruik van de Extreme-instellingen. Op 1440p en 4K is de RTX 4080 respectievelijk 53% en 55% sneller dan de RTX 3080. Dat is wederom een keurige prestatiesprong als nieuwe generatie zijnde. Het eerdere patroon van F1 2021 zet zich hier dus weer voort, waar de RTX 4080 op 1440p niet processorgebonden oogt.
Dan is er het perspectief tegenover de RTX 4090, waar de RTX 4080 72% van diens prestaties weet te bieden op 4K. Dat ligt in lijn met F1 2021 en, om het alvast te verklappen, met de games die hierna komen. De schaling is dus vrij consistent en daarmee goed in kaart te zetten.
Shadow of the Tomb Raider
Uiteraard is er dan het welbekende Shadow of the Tomb Raider. Daarmee zien we dat de RTX 4080 42% en 49% sneller is dan de RTX 3080 op 1440p en 4K respectievelijk. Dat zijn iets kleinere sprongen, maar alsnog zéér noemenswaardig te noemen. Daar waar de RTX 4080 in dit geval 71% van de prestaties weet te bieden van de RTX 4090 op 4K. Wederom in lijn met de andere resultaten dusver.
Total War Three Kingdoms
Tenslotte komen we aan bij de laatste game van onze typerende testreeks en dat betreft Total War Three Kingdoms. Dit is een game die videokaarten op 4K veelal op de knieën krijgt, maar de RTX 4080 laat zijn spierballen duidelijk zien. Beter nog, de kaart is 54% en 52% sneller dan de RTX 3080 op 1440p en 4K respectievelijk. Wederom een stevige schaling die voorbij de 50% gaat, wat mooi is om te zien.
Tegenover de RTX 4090 weet de RTX 4080 71% van de prestaties te bieden op 4K en dat valt in lijn met de andere benchmarks. Al met al ligt de RTX 4080 qua adviesprijs dus in lijn met de huidige marktprijzen voor een RTX 4090.
Games - 4K, DLSS en RT
Hieronder zijn 4K-only benchmarks te vinden van de RTX 3080, RTX 3090 Ti, RTX 4080 en RTX 4090. Alvorens Radeon RX 7000 lanceert, pogen we om Radeon RX 6000 nog toe te voegen voor een extra perspectief, maar omdat we deze kaarten niet meer in ons bezit hebben, konden we die voor deze review niet op tijd toevoegen. Daar komen we dus nog op terug.
Total War Warhammer III
Waar Three Kingdoms al in staat was om videokaarten te pijnigen, is Total War Warhammer III de ultieme martelaar te noemen. Beter nog, we hebben de allerhoogste video-instellingen gebruikt om deze benchmark door te laten schalen naar de toekomst. Dat betekent dat de RTX 3080 in dit geval de befaamde 60fps-grens gemiddeld niet bereikt, maar dat is dan ook echt vanwege het gebruik van Shadows op Extreme en de inschakeling van Screen Space Reflections.
In deze benchmark weet de RTX 4080 dan 39% sneller te zijn dan de RTX 3080. Daar waar de RTX 4080 72% van de prestaties van de RTX 4090 weet te behalen en dat ligt nogmaals in lijn met de eerdere resultaten. Wel mag het duidelijk zijn dat RTX 4000 zowat verplicht is Warhammer III met de meest absurde video-instellingen óp 4K te genieten. Of het nou verstandig is of de moeite waard om zulke instellingen te gebruiken, is logischerwijs een ander verhaal.
Call of Duty: Modern Warfare II
Wederom een toevoeging aan onze benchmarkreeks is het splinternieuwe Call of Duty: Modern Warfare II. Deze game is slechts een aantal weken uit en blijkt een ingebakken multiplayer-benchmark te bezitten. Handig om een perspectief te krijgen van mogelijke prestaties dus. In de singleplayer kan je natuurlijk alle ‘eye candy’ inschakelen, maar voor een competitieve multiplayer-ervaring is het niet verstandig om maximale video-instellingen te hanteren.
Zodoende gebruiken we de Extreme-setting als een basis met vervolgens verlaagde instellingen voor o.a. anti-aliasing, ambient occlusion, belichting en schaduwen. Dat zijn instellingen die ik overigens persoonlijk gebruik én baseer op ervaringen met de video-instellingen van Modern Warfare (2019) en Warzone. Het resultaat kan een flinke verbetering in het minimum zijn en tevens in het gemiddelde. Dat voor een consistentere framerate en verbeterde responsiviteit.
Kijken we dan naar de behaalde resultaten met de custom instellingen, dan zien we dat de RTX 3080 alsnog een vrij laag minimum van 62 fps behaalt. Dat dan in de benchmark tijdens de grootste explosies met stofwolken, wat in een gemiddeld multiplayer-potje niet aldoor het geval is natuurlijk. Althans, tenzij je tegenstanders consistent een Gunship of Chopper Gunner behalen…
Grappen terzijde, we zien dat de RTX 4080 hier 48% sneller is dan de RTX 3080 zonder het gebruik van DLSS. Bij inschakeling daarvan weet de RTX 4080 vervolgens 45% sneller te zijn dan de RTX 3080. Er is dus een klein verschil in de schaling tussen de kaarten met het gebruik van DLSS, maar niet uiteenlopend tot een noemenswaardig punt. Tenslotte weet de RTX 4080 zonder DLSS 77% en met DLSS 79% van de prestaties van de RTX 4090 te bieden.
Horizon Zero Dawn
De laatste toevoeging betreft het eerste avontuur van Aloy en dat is niets minder dan Horizon Zero Dawn. Deze titel is grafisch niet zo veeleisend als Warhammer III, maar de benchmark ervan is lekker uitgebreid. Daarnaast is het een game die eveneens DLSS ondersteunt, dus daarmee kunnen we de kaarten wat uitbundiger vergelijken.
Wat dat betreft is de RTX 4080 in deze game 35% sneller dan de RTX 3080 zonder DLSS. Met DLSS ingeschakeld is de RTX 4080 vervolgens 33% sneller. Hier zien we dan als uitzonderlijkheid dat de RTX 4080 zowaar 92% van de prestaties van de RTX 4090 biedt met het gebruik van DLSS. Daar waar het terugvalt naar 76% van de prestaties zonder DLSS.
T.o.v. de RTX 3080 oogt de prestatiesprong van de RTX 4080 iets minder indrukwekkend, maar tegenover de RTX 4090 krijg je in een game zoals deze dus een dikke waarde voorgeschoteld. Dat zou mogelijk ook het geval kunnen zijn in andere DLSS-ondersteunde games die we hier niet testen.
Shadow of the Tomb Raider
Als afsluiter kijken we nogmaals naar Shadow of the Tomb Raider, maar dan exclusief op 4K en met de inschakeling van DLSS én het gebruik van raytracing. Met deze benchmark krijgen we een perspectief van de mogelijke prestatiesprongen én -verschillen tussen de RTX 3080 en RTX 4080. Met de nieuwe generatie aan Tensor-kernen en raytracing-kernen op RTX 4000 zouden DLSS en raytracing beter kunnen schalen.
In dit geval zien we dat ook in de praktijk gebeuren, want de RTX 4080 is 49%, 56% en tenslotte 60% sneller dan de RTX 3080. De nieuwere kernen lijken op RTX 4000 dus iets beter hun werk te doen - in ieder geval in Shadow of the Tomb Raider. Dit onderwerp doen we verder verkennen in de toekomst met andere games om te zien of DLSS en raytracing met RTX 4000 beter presteren.
Bij deze nabespreking gaan we dieper in op de prijs/prestatieverhouding van de RTX 4080 tegenover andere kaarten en het gedrag van de uitstekende Suprim X-uiting die we in dit geval getest hebben.
Prijs/prestatieverhouding
Laten we het als eerste hebben over prijzen. De basisprijs van de RTX 4080 betreft € 1469,- en dat is de hoogste prijs voor een Nvidia 80-kaart dusver. Toegegeven, tegenover de huidige marktprijzen van de RTX 3080 oogt het prestatiegewijs correct, want een puike RTX 3080 ligt rond de € 900-950,-. Kies je voor een duurder aftermarket-model, dan kom je minstens rond de € 1000-1100,- uit.
Echter is het dan wel de vraag of een RTX 3080 nog steeds zo duur hoort te zijn, want laten we niet vergeten dat die van origine een adviesprijs van € 720,- meekreeg. In de werkelijkheid is de adviesprijs voor de RTX 4080 dus verdubbeld, terwijl AMD voor haar aankomende topmodel, de Radeon RX 7900 XTX, dezelfde adviesprijs van $ 999,- hanteert als voorheen.
Dan is er de ‘kwestie’ van de Suprim X. Dat zet ik tussen aanhalingstekens, want het enige euvel is dat we nog geen adviesprijs (inmiddels blijkt dat de adviesprijs € 1609,- betreft), noch een werkelijke marktprijs voor de kaart hebben. Hoe dan ook is dit een aftermarket-model dat weggelegd is voor de enthousiasteling. Wil je zo betaalbaar als mogelijk een RTX 4080 in huis halen, dan kijk je logischerwijs niet naar een Suprim-uiting.
Temperaturen en geluidsproductie
Wat krijg je dan als je de MSI RTX 4080 Suprim X in huis haalt? Zonder enige twijfel een kaart die verschrikkelijk koel blijft en een stille werking garandeert. Tijdens een tiental opeenvolgende runs van Metro Exodus op 4K met de Extreme-instelling werd de Suprim X niet warmer dan 58 °C en dat met een kamertemperatuur van 20,5 °C. Tijdens het benchmarken van Modern Warfare II werd het modelletje niet warmer dan 52 °C. Dat brengt een stevige ‘oké dan’ teweeg.
Het is ook pas bij 55 °C dat de fans aanslaan, waar je dat desgewenst nog zelf kan tweaken. Het mag daarmee duidelijk zijn dat deze kaart zich uitermate geschikt maakt voor een compacte build of voor degenen die overklokruimte zoeken middels de koeling. Daar waar de geluidsproductie standaard laag ligt en op 80% snelheid niet heel erg merkbaar was met 43,8 dBA op een meter afstand. Echter zal je die snelheid niet zomaar bereiken, dus in de praktijk komt de kaart misschien niet eens boven je geluidsvloer uit.
Frequentie en overklokken
Op de website én op de verpakking kan ik momenteel geen officiële boostkloksnelheid vinden, maar ik kan delen dat de MSI RTX 4080 Suprim X tijdens Metro Exodus tussen de 2640 en 2780 MHz wist te boosten. Dat met de video-BIOS ingesteld op Gaming. Daar waar ik met een overklok van 150 MHz op de kern en 1200 MHz op het geheugen een boost zag voorbij de 3000 MHz. Dat uiteraard met het power-limiet verschoven naar 133% in MSI Afterburner, resulterende in een piekvermogen van ~380 W.
De onderstaande conclusie voor de Nvidia RTX 4080 is een voorlopige én onder voorbehoud van AMD’s aanstormende Radeon RX 7900 XTX. Voor nu zien we, tegenover de RTX 3080, RTX 3090 Ti en RTX 4090, dat de RTX 4080 een degelijke prijspositionering heeft op papier. Op 4K is de RTX 4080 gemiddeld zo’n ~50% sneller dan de RTX 3080. Dat is voor hetzelfde 320W-vermogen én als generatiesprong zijnde een indrukwekkende prestatie.
Hoewel de prestaties dan prijstechnisch kloppen, is € 1469,- als basisprijs voor een RTX ’80’-kaart gewoonweg te hoog. Daar waar AMD voor haar nieuwe topmodel dezelfde adviesprijs van $ 999,- hanteert als voorheen (europrijs nog onbekend). Mocht de 7900 XTX gelijkwaardig presteren, dan biedt het rode kamp mogelijk de betere prijs/prestatieverhouding straks. Daar komen we volgende maand achter, dus als je nu op een upgrade zit te azen, is het verstandig om nog heel eventjes te wachten.
Mocht de RTX 4080 nu al dé keuze voor je zijn - en daar zijn voldoende redenen voor -, dan is de Suprim X van MSI een modelletje om van te smullen. Het uiterlijk is gelikt, de temperaturen liggen tijdens het gamen veelal rond de 50-60 graden en tenslotte ligt de geluidsproductie heerlijk laag. Dit is een aftermarket-modelletje voor de echte liefhebber die op zoek is naar stilte, koelte en desgewenst overklokpotentie.
Al met al heeft de RTX 4080 zelf een degelijke potentie, maar het hangt af van de werkelijke marktprijzen tot hoeverre de kaart aantrekkelijk zal zijn - vooral tegenover AMD. In ieder geval kan ik voor nu de MSI RTX 4080 16GB Suprim X alvast bekronen met een dikke award voor bouwkwaliteit, want daar valt bij deze uiting geen moment aan te twijfelen. Als je op zoek bent naar één van de beste RTX 4080-modellen op de markt, dan is de Suprim X een uitstekende keuze.