Het officiële persbericht
Hey Helldivers, dit bericht is een vervolg op ons vorige bericht over de installatiegrootte van de game op pc, dat je hier kunt vinden. Vandaag breng ik jullie op de hoogte van onze voortgang met het verkleinen van de installatiegrootte en hoe jullie kunnen helpen.
Update pc-installatiegrootte
We hebben onze plannen uitgevoerd en de pc-installatiegrootte in de afgelopen patches licht verkleind, terwijl we tegelijkertijd nieuwe content toevoegden. Hoewel dit een goed begin was, waren onze kortetermijnoplossingen niet voldoende om alle nieuwe content in de nieuwste patch te verwerken. Het doel op de langere termijn was altijd om de pc-installatiegrootte veel meer in lijn te brengen met de consoleversies. We zijn blij te kunnen melden dat we, dankzij onze partners bij Nixxes, dat doel veel eerder dan verwacht hebben bereikt. Door onze data volledig te dedupliceren, konden we de pc-installatiegrootte terugbrengen van ~154 GB naar ~23 GB, wat een totale besparing van ~131 GB (~85%) opleverde. We hebben verschillende interne QA-rondes afgerond en zijn klaar om dit als openbare technische bèta uit te rollen naar early adopters. Uit onze tests blijkt dat voor het kleine percentage spelers dat nog steeds mechanische harde schijven gebruikt, de laadtijden van missies in de ergste gevallen slechts met een paar seconden zijn toegenomen. Dit is NU live!
Slechts een paar seconden verschil?
Nog meer goed nieuws: de verandering in de bestandsgrootte zal resulteren in minimale veranderingen in de laadtijden - hooguit seconden. “Wacht even," hoor ik u vragen - “heeft u ons niet net verteld dat u gegevens dupliceert omdat de laadtijden op HDD’s wel 10 keer slechter zouden kunnen zijn?" Ik ben blij te kunnen zeggen dat onze worstcaseprognoses niet zijn uitgekomen. Deze laadtijdprognoses waren gebaseerd op branchegegevens - een vergelijking van de laadtijden tussen SSD- en HDD-gebruikers waar wel en geen gegevensduplicatie werd gebruikt. In de worstcasegevallen werd een verschil van 5x gerapporteerd tussen instanties die duplicatie gebruikten en instanties die dat niet deden. We waren erg conservatief en hebben die prognose nogmaals verdubbeld om rekening te houden met onbekende factoren.
Nu is het anders. We hebben echte metingen die specifiek zijn voor onze game in plaats van data uit de industrie. We weten nu dat het werkelijke aantal spelers dat HD2 actief speelde op een mechanische harde schijf de afgelopen week ongeveer 11% bedroeg (blijkbaar waren onze schattingen toch niet zo slecht). We weten nu dat, in tegenstelling tot de meeste games, het grootste deel van de laadtijd in HELLDIVERS 2 te wijten is aan het genereren van levels in plaats van het laden van assets. Het genereren van levels gebeurt parallel aan het laden van assets van de schijf en is daarom de belangrijkste bepalende factor voor de laadtijd. We weten nu dat dit zelfs geldt voor gebruikers met mechanische harde schijven.
Geweldig! Wanneer gebeurt dit? Hoe kan ik helpen?
Wil je een early adopter zijn? Je kunt je nu aanmelden en ons helpen de slanke versie te testen! Er zijn geen functionele verschillen tussen de legacy- en slanke versie, afgezien van de installatiegrootte. Je bent verbonden met dezelfde galactische oorlog als iedereen en gebruikt hetzelfde account als altijd - dus alle voortgang, oorlogsbijdragen en aankopen worden overgedragen tussen de verschillende versies. Je kunt nog steeds matchmaken en met alle andere spelers spelen. Je kunt je op elk moment afmelden als je problemen ondervindt. Dit is een manier met een laag risico om ongeveer 131 GB aan schijfruimte te besparen en ons te helpen onze tests uit te breiden naar echte omstandigheden.
De toekomst!
Wanneer de openbare technische bètaversie bevestigt dat er geen problemen zijn met de slanke versie, wordt dit de standaardversie voor iedereen. Gedurende een beperkte tijd bieden we spelers de mogelijkheid om de legacy-versie te gebruiken om zelf problemen op te lossen die niet zijn opgemerkt tijdens onze interne tests of de openbare technische bètaversie. Gezien de zeer kleine verschillen in laadtijden tussen de twee versies, is er geen rechtvaardiging voor ons om de legacy-versie op de lange termijn te blijven ondersteunen. Het onderhouden van de legacy-versie naast de slanke versie zou alleen maar extra belasting opleveren voor onze ontwikkelaars, buildmachines, QA-teams en releaseprocessen. Ervan uitgaande dat alles soepel verloopt, zal de legacy-versie ergens volgend jaar worden stopgezet.
Tot slot
Bedankt aan de community voor al jullie steun bij het spel terwijl we deze technische aspecten doorwerken, en bedankt aan onze partners bij Nixxes voor hun hulp bij het oplossen van problemen en het implementeren van alle bovenstaande verbeteringen.
Bronnen: TechPowerUp, Helldivers 2 Steam Profile




