AMD deprioriteert vlaggenschip gaming GPU’s: Jack Hyunh praat over nieuwe strategie tegen Nvidia in gamingmarkt

Onze nieuwsberichten zijn gebaseerd op de laatste actualiteiten en persberichten.
Elias Door Elias Nieuws
Het officiële persbericht

Interview Tom’s Hardware met Jack Huynh. Hier vind je alles wat tijdens het interview is besproken.

Ik had de kans om Jack Huynh, AMD’s senior vice president en general manager van de Computing and Graphics Business Group, te spreken tijdens IFA 2024 in een vraag- en antwoordsessie. Vanwege speculaties dat AMD geen flagship GPU’s zal lanceren voor zijn next-gen line-up, vroeg ik Huynh naar informatie over de plannen van het bedrijf voor de high-end GPU-markt met de RDNA 4-aangedreven Radeon RX 8000-serie. Zijn opmerkingen schetsen een plan dat specifiek gericht is op het winnen van marktaandeel in de GPU-markt boven alles, en deze strategie deprioriteert het najagen van Nvidia’s high-end gaming kaarten - althans voor nu.

AMD’s plannen voor high-end GPU’s met de aankomende Radeon RX 8000-serie zijn in twijfel getrokken door verschillende hardwarelekkers die beweren dat AMD zijn RX 8000-kaarten voor het hogere segment heeft geannuleerd. Het bedrijf heeft echter nog geen officieel commentaar gegeven op de zaak.

Als AMD ervoor kiest om de strijd om de vlaggenschip-GPU’s uit de weg te gaan, is dat natuurlijk niet zonder precedent: AMD heeft de strijd om de top van de desktop GPU-markt in 2019 uit de weg gegaan toen het zijn RDNA 1-kaarten lanceerde met een zware focus op de mainstream markt. In de tussenliggende generaties vocht het bedrijf opnieuw met Nvidia om het leiderschap op het gebied van prestaties, maar met weinig effect - Nvidia heeft een wurggreep op discrete gaming GPU’s met het leiderschap op het gebied van prestaties en 88% van het marktaandeel, terwijl AMD slechts 12% van de markt in handen heeft.

Ik vroeg Huynh naar de situatie. Hier is het licht bewerkte transcript van het gesprek:

Tom’s Hardware, Paul Alcorn: Er is veel angst in de pc-enthousiastelingengemeenschap dat, met deze enorme focus op het datacenter die AMD heeft gecreëerd en jullie succes, er minder aandacht zal zijn voor gaming. Er zijn zelfs herhaalde geruchten geweest uit verschillende bronnen dat AMD misschien niet zo toegewijd is aan het hoge segment van de GPU-markt voor liefhebbers, dat het misschien meer naar het middensegment gaat en misschien niet eens vlaggenschip SKU’s heeft om het op te nemen tegen het top-of-stack model van Nvidia. Zijn jullie vastbesloten om aan de top te concurreren met Nvidia?

Jack Huynh [JH]: Ik kijk naar schaalgrootte en AMD bevindt zich op dit moment op een andere plek. We hebben dit debat nogal eens bij AMD, toch? Dus de vraag die ik stel is, de PlayStation 5, denk je dat dat ons pijn doet? Hij kost 499 dollar. Dus vraag ik, is het leuk om King of the Hill te worden? Nogmaals, ik ben op zoek naar schaal. Want als we schaalgrootte hebben, neem ik ontwikkelaars met ons mee.

Mijn eerste prioriteit op dit moment is dus schaalvergroting, zodat we sneller 40 tot 50 procent van de markt bereiken. Wil ik gaan voor 10% van de TAM [Total Addressable Market] of 80%? Ik ben voor 80%, omdat ik niet wil dat AMD het bedrijf wordt dat alleen mensen kunnen kopen die zich Porsches en Ferrari’s kunnen veroorloven. We willen gamesystemen bouwen voor miljoenen gebruikers.

Ja, we zullen geweldige, geweldige, geweldige producten hebben. Maar we hebben die strategie [King of the Hill] geprobeerd - het is niet echt gelukt. ATI heeft deze King of the Hill strategie geprobeerd, en het marktaandeel is een soort van… het marktaandeel. Ik wil de beste producten maken op het juiste prijspunt. Dus denk aan het prijspunt; we zullen leiderschap hebben.

TH: Prijstechnisch gezien bent u marktleider, maar u gaat niet achter de vlaggenschipmarkt aan?

JH: Op een dag zullen we dat misschien doen. Maar mijn prioriteit op dit moment is om schaalgrootte op te bouwen voor AMD. Want zonder schaalgrootte op dit moment, kan ik de ontwikkelaars niet krijgen. Als ik tegen ontwikkelaars zeg, ‘Ik ga gewoon voor 10 procent van het marktaandeel’, dan zeggen ze gewoon, ‘Jack, ik wens je het beste, maar we moeten met Nvidia in zee’. Dus ik moet ze een plan laten zien dat zegt: ‘Hé, met deze strategie kunnen we een marktaandeel van 40 procent behalen’. Dan zeggen ze, ‘Ik sta achter je, Jack. Als we dat eenmaal hebben, kunnen we naar de top gaan.

TH: Dit is specifiek een klantstrategie [consumentenmarkt]?

JH: Dit is een klantstrategie.

TH: Oké, voor het datacenter, bent u nog steeds bezig met de planning voor King of the Hill?

JH: Natuurlijk moeten we dat, want dat is prestatie per dollar. Zelfs Microsoft zei dat Chat GPT4 het snelst draait op MI300. Het zit zo: Als we in de serverruimte absoluut marktleider zijn, winnen we marktaandeel omdat het erg op TCO [Total Cost of Ownership] is gebaseerd. In de client-ruimte kunnen we, zelfs als we een beter product hebben, al dan niet marktaandeel winnen omdat er een go-to-market-kant is en een ontwikkelaarskant; dat is het verschil.

Dus ja, absoluut, we willen de beste zijn [in het datacenter]. Daarom heeft EPYC nu een derde van het wereldwijde marktaandeel.

Aan de pc-kant hebben we al drie generaties lang een beter product dan Intel, maar we hebben niet zoveel marktaandeel gewonnen. Voor mij betekent dit dus dat het de ontwikkelaars zijn, het is de go-to-market, en daar richt ik me nu op. Ik denk dat het bouwen van een geweldig product in de klantenmarkt ons naar 20% marktaandeel kan brengen, maar om naar 40% te gaan is een andere versnelling, en dat is de machine die ik probeer te bouwen.

Maar maak je geen zorgen, ik hou van gamen. Als ik een presentatie geef aan het bestuur, zeg ik dat gaming een strategische pijler is in mijn strategie. Ik heb het eigenlijk over een paar dingen: commercieel, pc en gaming.

[Maak je geen zorgen. We zullen een geweldige strategie hebben voor de liefhebbers aan de pc-kant, maar die hebben we nog niet bekendgemaakt. We zullen chiplets gebruiken, wat geen invloed heeft op wat ik op schaal wil doen, maar het zorgt nog steeds voor liefhebbers. [Maak je geen zorgen, we zullen de Threadrippers en de Ryzen 9’s niet vergeten.

[Einde van Hyunh’s commentaar]

Hyunh zei niet direct dat het bedrijf geen high-end grafische kaarten zou hebben, maar het is duidelijk dat hij denkt dat een ‘King of the Hill’ strategie niet de beste aanpak is. Onze interpretatie is dat het bedrijf zich opnieuw meer zal richten op high-volume mid-range en misschien zelfs budget GPU’s in plaats van op de laag-volume top-onderdelen die het prestatieleiderschap voor een bepaalde productstapel bepalen.

Hyunh beweert dat focussen op King of the Hill-producten geen zeker recept is voor succes en dat top-producten slechts een klein deel van de totale markt vertegenwoordigen. Bedrijven vechten echter niet voor niets aan de top van de stapel: Zoals marketeers van de meeste chipbedrijven zullen beamen, is de waarde van een leidende positie met een top product van onschatbare waarde voor een merk, en die perceptie heeft grote invloed op degenen die de mindere producten verderop in de stapel kopen.

De opmerkingen van Hyunh over trends in marktaandeel zijn daarentegen wel steekhoudend. Hoewel het niet van toepassing is op alle specifieke segmenten, is AMD over het algemeen al meerdere generaties marktleider op het gebied van prestaties en waarde in desktopcomputers. Maar ondanks het enorme succes, de status van beurslieveling en de lofbetuigingen van de enthousiaste gemeenschap en de media, staat het bedrijf nog steeds in de enorme schaduw van Intel, met 23,9% van de desktop pc-markt en 19,3% van de laptopmarkt. En dat is na zeven lange jaren van Ryzen, terwijl AMD zijn marktaandeel tergend langzaam heeft teruggewonnen, vaak met slechts fracties van een procentpunt per kwartaal.

Met dit perspectief is het begrijpelijk dat Hyunh denkt dat AMD een andere strategie moet volgen om sneller marktaandeel te winnen. Natuurlijk zullen velen van mening zijn dat er ook iets onuitgesproken blijft. Met miljarden dollars die binnenstromen uit de verkoop van AI GPU’s aan datacenterklanten, is het misschien gewoon niet zo efficiënt voor AMD om achter Nvidia aan te gaan met enorme chips van high-end silicium uit de beperkte chipproductiecapaciteit van TSMC - die grote chips zouden gewoon veel meer geld opbrengen als ze MI300, en toekomstige afgeleiden, in het silicium zouden hebben.

En AMD moet ook nog steeds opboksen tegen Nvidia op de markten voor grotere volumes. Ondanks over het algemeen gunstige prestaties per dollar, hebben RDNA, RDNA 2 en RDNA 3 schijnbaar niet veel verkopen geoogst. Dat kan deels te maken hebben met Nvidia’s superieure functieset en marketing, en de grotere rol van AI in de GPU-ruimte heeft zeker Nvidia’s RTX GPU’s bevoordeeld. Wat AMD ook probeert, het zal tijd kosten om het mindshare terug te winnen.

We zullen het definitieve oordeel over AMD’s beslissingen voor de volgende generatie RDNA 4 Radeon RX 8000 pas weten bij de lancering, die naar verwachting later dit jaar of begin volgend jaar zal plaatsvinden. Maar gezien de typische lange doorlooptijden voor chipontwerp en uiteindelijke productie, is het een veilige gok dat AMD’s beslissing al in steen is gebeiteld. Het klinkt in ieder geval alsof AMD klaar is om de prestatiekroon af te staan aan Nvidia nog voordat de strijd is begonnen, en dat voorspelt niet veel goeds voor de prijzen van Nvidia’s next-gen gaming vlaggenschepen - een gebrek aan concurrentie van betekenis aan de top van de stack is nooit goed voor de consument.

Bronnen: TomsHardware

Delen op
Laat een reactie achter

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *