AMD FidelityFX Super Resolution als eerste op pc; komt nog in 2021

Onze nieuwsberichten zijn gebaseerd op de laatste actualiteiten en persberichten.
Jonah Door Jonah Nieuwsberichten

Vandaag lanceert AMD haar gloednieuwe Radeon RX 6700 XT. Naast een stukje pr op dat gebied heeft Scott Herkelman, vicepresident en general manager van AMD, wat informatie gedeeld omtrent AMD FidelityFX Super Resolution. Radeon-eigenaren zitten namelijk met smart te wachten op die technologie, want het betreft AMD’s officiële tegenhanger van Nvidia’s DLSS (Deep Learning Super Sampling). Een belangrijk stukje technologie voor de verbetering van framerates.

Zo deelt de beste man als eerste wat omtrent de ontwikkeling en release. Het team verantwoordelijk voor FidelityFX Super Resolution is namelijk druk aan de slag om de techniek te verfijnen. In ieder geval totdat men daadwerkelijk tevreden is met de kwaliteit. Dat overigens niet alleen intern, maar ook hand in hand met game-ontwikkelaars. Het doel is om de software dit jaar nog te lanceren.

It’s progressing very well internally in our lab, but it’s our commitment to the gaming community that it needs to be open that it needs to work across all things and game developers need to adopt it. Even though it’s progressing well, we still have more work to do and not only internally but with our game developer partners. We want to launch it this year. We belive we can do that this year, but at the same time we a lot more work ahead of us. We need to make sure the image quality is there. We need to make sure it can scale from different resolutions. And at the same time that our game developers are happy with what we are producing.

— Scott Herkelman

In een opvolgende statement heeft Scott Herkelman de officiële afkorting van FidelityFX Super Resolution gedeeld: FSR. Wederom benadrukt hij dat een lancering in 2021 toch echt het doel is. Zo boekt het team voortgang, maar FSR heeft nog even wat ontwikkelingstijd nodig. Voor de inschakeling van raytracing zoekt AMD vooral verbetering, zodat gamers daarvan kunnen genieten zonder een al te groot prestatieverlies.

It’s probably one of the biggest software initiatives we have internally because we know how important it is if you want to turn on ray tracing that you don’t just wanna have that competitive hit or your GPU get hit so hard. The FSR (that will be called the acronym), is something key to us to launch this year, but it’s gonna a little bit more time. We are progressing well, but we still have some work to do.

— Scott Herkelman

Tenslotte deelt de de beste man wat omtrent de werking van FSR. Zo zal het niet gebaseerd zijn op machine learning, althans, niet in eerste instantie. Zo duidt Scott Herkelman aan dat er verscheidene manieren zijn om hetzelfde doel te bereiken. Nvidia maakt dan gebruik van hardwarematige aandrijving middels de Tensor-kernen, die tevens worden aangedreven door de eerdergenoemde machine learning.

Hoe AMD dan een soortgelijk resultaat gaat behalen, moet het interne team nog definitief bepalen. Dit zou mede afhankelijk kunnen zijn van andere platformen, want FSR lanceert mede voor de AMD RDNA 2-aangedreven Xbox Series S/X en de PlayStation 5. Echter is het dan wel zo dat de software toch als eerste naar de pc komt. In de toekomst komen we (hopelijk) meer te weten over de releasedatum en werking van FSR.

You don’t need machine learning to do it, you can do this many different ways and we are evaluating many different ways. What matters the most to us is what game developers want to use because if at the end of the day it is just for us, we force people to do it, it is not a good outcome. We would rather say: gaming community, which one of these techniques would you rather see us implement so that this way it can be immediately spread across the industry and hopefully cross-platform.

— Scott Herkelman

Bron: Videocardz

Delen op
Laat een reactie achter

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *