Sponsor

AMD Ryzen 9 9950X3D en 9900X3D met 3D V-cache op beide CCD-chiplets

Onze nieuwsberichten zijn gebaseerd op de laatste actualiteiten en persberichten.
Elias Door Elias Nieuws
Het officiële persbericht

Eerder deze week kregen we geruchten dat AMD haast maakt met de Ryzen 7 9800X3D 8-core/16-thread “Zen 5" processor met 3D V-cache voor een debuut eind oktober. De 9800X3D is de opvolger van de populaire 7800X3D en AMD hoopt waarschijnlijk dat het op tijd een concurrerende gamingprocessor heeft voor Intel’s lancering van de Core Ultra 2-serie “Arrow Lake-S". In het vorige artikel werd gemeld dat de 9000X3D-processormodellen met een hogere core-count, de Ryzen 9 9950X3D en Ryzen 9 9900X3D, ergens in Q1 2025 zouden verschijnen, omdat werd gemeld dat de chips bepaalde “nieuwe functies" hebben in vergelijking met hun voorgangers, de 7950X3D en 7900X3D. Destijds onderzochten we zelfs de mogelijkheid dat AMD beide 8-core CCD’s op de processor 3D V-cache zou geven. Het blijkt dat dit de richting is die we op gaan.

Een nieuw rapport van Benchlife.info beweert dat de 9950X3D en 9900X3D met een hogere core-count 3D V-cache zullen implementeren op beide CCD-chiplets, waardoor deze processors een indrukwekkende 192 MB L3-cache krijgen (96 MB per CCD), en 208 MB of 204 MB “totale cache" (L2+L3). Het rapport zegt ook dat AMD een Ryzen 5 9600X3D-chip plant, zijn tweede poging om het op te nemen tegen Intels Core i5-lijn, na de zeer recente release van de Ryzen 5 7600X3D, die 1-3% tekort kwam ten opzichte van de Core i5-14600K in gaming workloads. Er wordt nog niet gezegd of de 9600X3D in oktober op de markt komt naast de 9800X3D, of in Q1-2025 met de Ryzen 9 9000X3D serie.

Documentatie geeft aan dat de maximale L3 cache 96 MB is, hoewel de verwijzing naar SOC configuratie onduidelijk laat of dit van 3DVCache is, geplaatst bovenop de CCD, of anderszins.

De introductie van 3D V-cache op beide CCD’s van de 9950X3D en 9900X3D zou interessant kunnen zijn, aangezien beide chiplets in staat zullen zijn om gaming workloads op een uniform prestatieniveau uit te voeren. Op de 7950X3D en 7900X3D zorgt QoS-logica op scheduler-niveau van het OS ervoor dat werkbelastingen voor games worden gepland op de CCD met de 3D V-cache, terwijl multithreaded productiviteitswerkbelastingen over beide CCD’s mogen worden verspreid.

Bronnen: TechPowerUp

LABELS:
Delen op
Laat een reactie achter

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *