De ontwikkelaars van Monster Hunter Wilds onthullen details over pc-specifieke verbeteringen, te beginnen met de Steam-versie

Esther
Door Esther

Het officiële persbericht

Aan alle spelers van Monster Hunter Wilds: titelupdate 4 wordt uitgebracht op 16 december 2025. Deze update brengt extra content, waaronder Gogmazios, de eerste Oude Draak in Wilds, en een uitbreiding van de endgame-content met de toevoeging van de Gogma Artian-wapens. In deze update richten we ons ook op het verbeteren van de stabiliteit en prestaties van de game, met diverse verbeteringen zoals CPU/GPU-optimalisatie voor alle platforms.

Om de stabiliteit en prestaties verder te verbeteren, zullen er eind januari 2026 extra verbeteringen worden doorgevoerd in een patch die exclusief voor de Steam-versie beschikbaar is, evenals in de Ver. 1.041-update in februari. We willen van deze gelegenheid gebruik maken om iedereen die problemen heeft gemeld en feedback heeft gegeven, hartelijk te bedanken. Jullie feedback heeft het ontwikkelingsteam geholpen bij hun voortdurende werk om de algehele ervaring met deze updates te verbeteren. We willen graag de roadmap voor stabiliteits- en prestatieverbeteringen, die werd getoond in de Monster Hunter Showcase van december 2025, verder toelichten.

Gratis titelupdate 4 (beschikbaar vanaf 16 december 2025)

Gratis titelupdate 4 implementeert CPU/GPU-optimalisaties voor alle platforms: PlayStation 5, Xbox Series X|S en Steam.

Verwerkingsverbeteringen en belastingvermindering
  • De verwerkingstijd wordt verbeterd door de processen te verdelen over de frames voor elementen die de zwaarste belasting veroorzaken, zoals spelers, monsters en grafische gebruikersinterfaces (voornamelijk de HUD en kaarten).
  • De verwerkingsbelasting wordt verminderd door diverse processen grondig te herzien en te stroomlijnen, zoals het verminderen van het aantal gelijktijdige effecten en het verbeteren van de botsingsdetectie voor Palico en Seikret.
  • Diverse andere verbeteringen, waaronder optimalisatie en vermindering van het geheugengebruik, worden doorgevoerd.
  • Deze maatregelen zijn ontworpen om de ervaring voor alle spelers te verbeteren, zonder de bestaande game negatief te beïnvloeden. Door verbeteringen door te voeren aan processen die alle spelers ervaren, willen we problemen oplossen die spelers op een breed scala aan hardwareconfiguraties ondervinden.

    Gameplayvergelijkingen - TU3 vs. TU4 (Steam-versie)

    Hieronder vind je gameplayvergelijkingsvideo’s die de verschillen laten zien tussen gratis titelupdate 3 en gratis titelupdate 4 op basis van de ‘Aanbevolen specificaties’ van de ‘Steam-versie systeemvereisten’.

    • De tests werden uitgevoerd met de framegeneratie-instelling ingesteld op “Uitschakelen".
    • De prestatiegegevens zijn vastgelegd met behulp van de in-game prestatiemonitor van Steam.
    • Dit is slechts één voorbeeld en de prestaties kunnen variëren afhankelijk van de pc-configuratie en andere omgevingsfactoren.
    Combinatie van Intel CPU en NVIDIA GPU

    Deze video test de exacte combinatie van CPU en GPU zoals gespecificeerd in onze aanbevolen specificaties in de systeemvereisten.

    Hardwareomgeving
    • CPU: Intel Core i5-10400
    • GPU: NVIDIA GeForce RTX 2060 Super (8 GB VRAM)
    • Resolutie: 1080p (opgeschaald) *NVIDIA DLSS: Prestaties
    • Grafische instellingen: Gemiddeld

    Combinatie van AMD CPU en AMD GPU

    Deze video test de AMD Ryzen 5 5600X CPU, de meest gebruikte CPU binnen het aanbevolen bereik op basis van de systeemvereisten. De AMD CPU die in de aanbevolen specificaties in de systeemvereisten wordt genoemd, is de AMD Ryzen 5 3600.

    Hardwareomgeving
    • CPU: AMD Ryzen 5 5600X
    • GPU: AMD Radeon RX 6600 (8 GB VRAM)
    • Resolutie: 1080p (opgeschaald) *AMD FSR: Prestaties
    • Grafische instellingen: Gemiddeld

    Momenteel schommelt de framerate in de Windward Plains, een gebied dat tijdens Inclemency-evenementen zwaar belast wordt, rond de 40 FPS voor zowel omgevingsinstellingen (1) als (2) wanneer de framegeneratie-optie is ingesteld op “Uitschakelen". We hebben echter bevestigd dat de FPS in de meeste gevallen hoger ligt dan 40 FPS na het toepassen van de update. We hebben ook een framerateverbetering van ongeveer 5% of meer vastgesteld in het Scarlet Forest en Oilwell Basin. In deze gebieden zullen spelers over het algemeen een hogere gemiddelde framerate ervaren dan in de Windward Plains.

    Let op: dit is slechts één voorbeeld en de prestaties kunnen variëren afhankelijk van de pc-configuratie en andere omgevingsfactoren. Deze update levert bijvoorbeeld beperkte verbeteringen op voor hardware met de “minimale" systeemvereisten, vergeleken met de verbeterde framerate die wordt gezien bij de “aanbevolen" systeemvereisten.

    Na de release van gratis titelupdate 4 zullen we doorgaan met het leveren van stabiliteits- en prestatieverbeteringen. Vervolgens zullen we meer details delen over de updates die gepland staan ​​voor januari en februari 2026.

    Mededeling

    Na de release van gratis titelupdate 4 zijn we van plan de Monster Hunter Wilds-benchmark van Steam te verwijderen. Door de verbeterde prestaties van de retailversie, geïntroduceerd in gratis titelupdate 4, geeft de benchmark geen nauwkeurig resultaat meer voor spelers.

    Exclusieve Steam-patch (eind januari 2026)

    Deze patch bevat optimalisatieverbeteringen voor Steam-specifieke processen en opties om de processorbelasting te verminderen. Ook worden de presets herzien.

    Toevoeging van instellingen om de CPU-belasting te verminderen:

    Er wordt een tabblad “CPU" toegevoegd aan het menu Opties. Dit tabblad bevat nieuwe CPU-opties om de CPU-belasting te verminderen, zoals het aantal weergegeven endemische levensvormen, het aantal spelers dat in de lobby wordt weergegeven, de kwaliteit van kleine monsters, de effectkwaliteit en de animatiekwaliteit.

    Toevoeging van instellingen om de GPU-belasting te verminderen:

    Er worden nieuwe grafische opties toegevoegd, zoals de dichtheid van de begroeiing, samen met nieuwe instellingen voor bestaande opties zoals volumetrische mist. Deze nieuwe opties bieden spelers meer aanpassingsmogelijkheden om de belasting van de CPU en GPU te verminderen, zodat deze beter aansluit bij hun hardwareomgeving en persoonlijke voorkeuren.

    Daarnaast zullen we de VRAM-optimalisatie verder verbeteren om een ​​optimale grafische kwaliteit te garanderen. We zullen ook de implementatie van het texturenpakket met hoge resolutie verbeteren en de snelheid van texturestreaming optimaliseren. Verder zijn we van plan de shadercompilatie te verbeteren om de wachttijd bij het opstarten van de game te verkorten.

    Update versie 1.041 (februari 2026)

    Deze update voegt Arch-Tempered Arkveld en andere content toe en implementeert ook verdere optimalisatieverbeteringen.

    Verbeteringen omvatten verdere CPU/GPU-optimalisatie. We testen momenteel maatregelen om de GPU-belasting te verminderen door kwaliteitsniveaus (LOD) toe te voegen aan het polygoonnetwerk voor 3D-modellen. Dit kan helpen om de verwerkingsbelasting te verminderen door over te schakelen naar modellen met een lagere resolutie voor objecten die verder van de camera verwijderd zijn.

    We herzien ook de processen die verband houden met het geheugen om te kijken of er nog meer mogelijkheden zijn voor verbetering.

    Samenvatting

    Hoewel we voorafgaand aan de lancering en de daaropvolgende updates uitgebreide tests hebben uitgevoerd op verschillende interne hardwareconfiguraties, konden deze tests niet alle problemen vastleggen die spelers met hun unieke setups ondervonden.

    We nemen dit serieus en zetten ons in om veelvoorkomende problemen in verschillende gebruikersomgevingen te onderzoeken en op te lossen. Met de vandaag aangekondigde updates implementeren we diverse verbeteringen om ervoor te zorgen dat spelers met een gerust hart van de game kunnen genieten, ongeacht het platform.

    Zoals aan het begin al vermeld, willen we iedereen bedanken die problemen heeft gemeld en feedback heeft gegeven.

    We waarderen jullie voortdurende steun voor Monster Hunter Wilds.

    Op de Steam-versie hebben we bevestigd dat er problemen kunnen optreden, afhankelijk van bepaalde grafische driverversies of andere software die gelijktijdig wordt gebruikt. Bekijk de systeemvereisten en andere mededelingen ter voorbereiding op gratis titelupdate 4.

    Bronnen: TechPowerUp, Monster Hunter Wilds Steam Profile

    Delen op