Bij de onthulling van Windows 11 in juni deelde Microsoft een aantal belangrijke features, waaronder DirectStorage voor de pc. Die technologie stelt SSD’s in staat om sneller te communiceren met de videokaart. Dat dient een aanzienlijke vermindering in laadtijden teweeg te brengen, zoals we reeds zien bij de PlayStation 5 en Xbox Series X/S. Echter deelde Microsoft bij de initiële onthulling dat DirectStorage exclusief in Windows 11 beschikbaar zou komen.
Gelukkig komt daar nu verandering in, want afgelopen weekend heeft Microsoft bevestigd dat DirectStorage tevens onderweg is voor Windows 10. Om precies te zijn zal de feature beschikbaar komen vanaf Windows 10, versie 1909. Ofwel, de versie die vanaf november 2019 beschikbaar is gesteld. Wel is het belangrijk om op te merken dat 1909 sinds afgelopen mei gaan beveiligingsupdates meer ontvangt, dus het gebruik daarvan is niet aangeraden.
Hieronder is de officiële statement van Microsoft omtrent DirectStorage. Hoewel gamers in beide besturingssystemen de technologie mogen gaan benutten, zal de werking wel verschillen. Het is enkel in Windows 11 dat DirectStorage volledig tot zijn recht zal komen, aldus Hassan Uraizee van Microsoft. Of dat een merkbaar verschil oplevert in games, en de laadtijden erbij, komen we logischerwijs eind dit jaar pas te ondervinden. Dat wanneer Windows 11 in oktober zal lanceren.
Microsoft is committed to ensuring that when game developers adopt a new API, they can reach as many gamers as possible. As such, games built against the DirectStorage SDK will be compatible with Windows 10, version 1909 and up; the same as the DirectX 12 Agility SDK.
DirectStorage features can be broken down into:
- The new DirectStorage API programming model that provides a DX12-style batched submission/completion calling pattern, relieving apps from the need to individually manage thousands of IO requests/completion notifications per second
- GPU decompression providing super-fast asset decompression for load time and streaming scenarios (coming in a later preview)
- Storage stack optimizations: On Windows 11, this consists of an upgraded OS storage stack that unlocks the full potential of DirectStorage, and on Windows 10, games will still benefit from the more efficient use of the legacy OS storage stack
This means that any game built on DirectStorage will benefit from the new programming model and GPU decompression technology on Windows 10, version 1909 and up. Additionally, because Windows 11 was built with DirectStorage in mind, games running on Windows 11 benefit further from new storage stack optimizations. The API runtime implementation and the GPU decompression technology is delivered via the DirectStorage SDK, and ships with your game. As a game developer, you need only implement DirectStorage once into your engine, and all the applicable benefits will be automatically applied and scaled appropriately for gamers.
Bron: Wccftech