Het officiële persbericht
Waar gaat Dunjungle over? De titel is een samenvoeging van “Dungeon" en “Jungle", mocht je je dat afvragen! Ik wilde de game een luchtige en humoristische sfeer geven. Ik geloofde dat “Aap die de jungle beschermt" daar perfect voor geschikt was, en als ik je minstens één keer aan het lachen of glimlachen krijg met een grappige itembeschrijving of dialoog van een NPC, dan ben ik geslaagd. Qua gameplay was mijn doel met Dunjungle om een actievolle roguelite te maken die makkelijk op te pakken is en geschikt voor sessies van 30 tot 50 minuten. Ik ben al lange tijd fan van de oude Castlevania-games, dus ik wilde een vechtsysteem maken dat daarop geïnspireerd is, maar dan in een sneller tempo. Je zult wellicht wat verwijzingen in de game herkennen! Variatie in je personage was ook een topprioriteit, dus je kunt momenteel 33 hoofdwapens, 39 secundaire wapens, 100 relikwieën en 15 klassen vinden (die het uiterlijk en de vaardigheden van de aap beïnvloeden). Dit geeft je de mogelijkheid om elke speelsessie af te wisselen en verschillende speelstijlen uit te proberen, waardoor het spel tientallen uren lang fris blijft.
Evolutie van de aap
Hoewel Dunjungle nieuw is voor consoles, is de pc-versie al een jaar in Early Access. Gedurende deze tijd was de community enorm belangrijk voor het verbeteren van de spelervaring. Zij inspireerden veel van de systeemwijzigingen, nieuwe content en de algehele balans die het spel heeft ondergaan, en je kunt vanaf dag één genieten van de voordelen op Xbox-consoles! Soepele besturing en een vloeiende gameplay waren essentieel om de rogue-lite-ervaring met de aap zo leuk mogelijk te maken. Door spelers het spel keer op keer te laten spelen, kon ik de ervaring echt verfijnen en de perfecte balans vinden waar we naar op zoek waren.
Dunjungle is een 2D actie-roguelite vol apen in pixel-artstijl, die in 2020 begon als een solo-hobbyproject en nu, uitgekomen voor pc en consoles!
Inclusief de update waar ik nu aan werk, zijn er in totaal 24 updates uitgebracht in een jaar tijd (dat is ongeveer elke twee weken een nieuwe update!). De content varieert van aanpassingen aan de besturing van personages tot meta-progressie voor Baby Monkey, willekeurige evenementen, klassen, relikwieën, wapens, verbeteringen aan de spelervaring en heel veel balancering! Er zijn dit jaar drie compleet nieuwe biomen toegevoegd, elk met unieke vijanden en eindbazen. Het nieuwste biome is nog niet uitgebracht en zal beschikbaar zijn op de dag van de volledige lancering!
Hoe is Dunjungle ontstaan?
Dunjungle begon als een hobbyproject in 2020, bijna 6 jaar geleden (wat vliegt de tijd!). Tijdens de ontwikkeling van dit spel zijn er veel veranderingen in mijn leven geweest. Ik ging van fulltime software engineer (waarbij ik Dunjungle in mijn vrije tijd maakte) naar parttime en uiteindelijk fulltime game developer nadat ik 2 jaar geleden een contract tekende met mijn uitgever, Astrolabe Games. Ik ben verhuisd van Londen (Verenigd Koninkrijk) naar Buenos Aires (Argentinië), mijn geboortestad. Mijn partner en ik zijn vier keer verhuisd, we hebben een hond geadopteerd (een verlaten windhond die ons vond) en onlangs is ons eerste kindje geboren!
Ik was ook vereerd dat Dunjungle geselecteerd werd voor het Xbox Developer Acceleration Program. De fantastische mensen van ID@Xbox geloofden vanaf het begin in dit project en hebben ons geholpen om het naar Xbox te brengen - onze passie omgezet in een platformlancering met directe ondersteuning op maat voor indie-ontwikkelaars.
De aap is nu klaar voor jou!
Mocht je besluiten het spel te kopen, dan hoop ik van harte dat je tijd met Dunjungle nog specialer wordt nu je meer weet over mijn reis. Dit spel is met veel liefde gemaakt en ik ben ontzettend blij dat ik het nu naar pc en consoles kan brengen. Ik kan niet wachten om te horen hoe jouw ervaring op de console zal zijn!
Bronnen: TechPowerUp, Dunjungle Steam Profile





