Het officiële persbericht
De NVIDIA GeForce RTX 5070 Ti videokaarten - gebouwd op de NVIDIA Blackwell architectuur - zijn nu verkrijgbaar, klaar om generatieve AI content te creëren en creatieve prestaties te versnellen. GeForce RTX 5070 Ti GPU’s zijn uitgerust met vijfde-generatie Tensor Cores met ondersteuning voor FP4, waardoor de prestaties verdubbelen en er minder VRAM nodig is om generatieve AI-modellen uit te voeren.
Daarnaast is de GPU uitgerust met twee negende-generatie encoders en een zesde-generatie decoder die ondersteuning bieden voor het 4:2:2 pro-grade kleurenformaat en de coderingskwaliteit verhogen voor HEVC en AV1. Deze combinatie versnelt videobewerkingsworkflows en verkort de exporteertijd met 8x vergeleken met single encoder GPU’s zonder 4:2:2-ondersteuning zoals de GeForce RTX 3090. De GeForce RTX 5070 Ti GPU bevat ook 16G B snel GDDR7-geheugen en 896 GB/sec aan totale geheugenbandbreedte-een toename van 78% ten opzichte van de GeForce RTX 4070 Ti GPU.
NVIDIA DLSS 4, een suite van neurale renderingtechnologieën die AI gebruikt om frames per seconde (FPS) te verhogen en de beeldkwaliteit te verbeteren, is nu beschikbaar in professionele 3D-apps zoals Chaos Vantage. D5 Render voegt DLSS 4 ook toe in bèta met de nieuwe functie Multi Frame Generation om framerates met 3x te verhogen. 3D render software Maxon Redshift heeft ook NVIDIA Blackwell ondersteuning toegevoegd, wat zorgt voor een prestatieverhoging van 30%.
De NVIDIA Studio Driver van februari, met ondersteuning voor de GeForce RTX 5070 Ti GPU, kan volgende week worden gedownload. Download de NVIDIA-app voor automatische Studio Driver-meldingen. Gebruik NVIDIA’s productzoeker om vandaag nog een GeForce RTX 5070 Ti GPU of voorgebouwd systeem op te halen. Kom regelmatig terug na 6 a.m. PT, wanneer retailpartners hun beschikbare modellen vermelden. Bekijk de volledige specificaties.
Klaar voor het Generatieve AI-tijdperk
Black Forest Lab’s FP4-geoptimaliseerde FLUX.1 [dev] suite van beeldgeneratiemodellen is nu beschikbaar op Hugging Face. FP4 is een lagere kwantiseringsmethode, vergelijkbaar met bestandscompressie, die modelgroottes verkleint. FLUX.1 [dev] op FP4 heeft minder dan 10 GB VRAM nodig, vergeleken met meer dan 23 GB op FP16.
Dit betekent dat het geavanceerde FLUX.1 [dev] model kan draaien op de GeForce RTX 5070 Ti GPU en op alle GeForce RTX 50 Series GPU’s. Dit is belangrijk omdat het FLUX.1 [dev] model niet op FP16 zou kunnen draaien vanwege geheugenbeperkingen. Op de GeForce RTX 5070 Ti GPU kan het FLUX.1 [dev] model beelden genereren in iets meer dan acht seconden op FP4, vergeleken met 20 seconden op FP8 op een GeForce RTX 4070 Ti GPU.
Veelzijdige Viewports
DLSS 4 is nu beschikbaar in Chaos Vantage en D5 Render in bèta - populaire professionele 3D-apps voor architecten, animators en ontwerpers.
Beide apps ondersteunen DLSS 4’s verbeterde Super Resolution en Ray Reconstruction modellen, aangedreven door transformatoren, om de beelddetails te vergroten en de stabiliteit te verbeteren. D5 Render ondersteunt ook DLSS 4’s DLSS Multi Frame Generation om framerates te verhogen door AI te gebruiken om tot drie frames per traditioneel gerenderd frame te genereren.
Hierdoor kunnen animators soepel door een scène navigeren met vermenigvuldigde framesnelheden en 3D-inhoud renderen, zelfs met enorme bestandsgroottes, met 60 FPS of meer. Maxon Redshift - 3D renderingsoftware die GPU-versnelling gebruikt om 3D-modellen, scènes, animaties en ontwerpen te visualiseren - heeft een update uitgebracht om GeForce RTX 50 Series GPU’s volledig te benutten, waardoor de prestaties tot 30% worden versneld.
Bronnen: TechPowerUp, NVIDIA Blog