Patent voor AMD Gaming Super Resolution duikt op

Onze nieuwsberichten zijn gebaseerd op de laatste actualiteiten en persberichten.
Jonah Door Jonah Nieuwsberichten

Het is al enige tijd dat AMD werkt aan haar tegenhanger van Nvidia’s DLSS (Deep Learning Super Sampling). Met die techniek heeft Nvidia vooralsnog een aanzienlijk voordeel in games die DLSS benutten, want het resulteert in significant hogere framerates zonder (merkbaar) kwaliteitsverlies. AMD wil haar tegenhanger, vooralsnog bekend als FidelityFX Super Resolution (FSR), niet zomaar op de markt brengen, maar ook verzekeren dat het vergelijkbare verbeteringen biedt.

Zodoende heeft AMD mede aangegeven de tijd te willen nemen om FSR te polijsten. Echter staat de techniek nog steeds ingepland voor 2021, beter nog, volgens YouTuber Coreteks kunnen we het volgende maand al verwachten. Hoe waarschijnlijk dat is, valt over te debatteren, maar het mag wel duidelijk zijn dat AMD druk bezig is. Er is namelijk een Amerikaans patent gespot voor de term ‘Gaming Super Resolution’ en achterliggende techniek. Betreft dit de definitieve vorm van FSR?

AMD Gaming Super Resolution Patent - FidelityFX Super Resolution

Als we kijken naar het patent, hierboven zichtbaar, dan lijkt AMD een nieuwe aanpak toe te passen met Gaming Super Resolution (GSR). Bij het patent legt AMD uit dat de traditionele schaling gebaseerd is op een lineaire upscale-functie. Het probleem daarbij is dat er corruptie kan ontstaan of het resultaat wazig wordt. Bij GSR wordt non-lineaire informatie meegenomen in het schaalproces, waardoor het geüpscalede resultaat accurater moet zijn.

AMD Gaming Super Resolution - Patent FIG 5

De oplossing die GSR biedt, maakt dus gebruik van beide aanpakken, ofwel lineair én non-lineair. AMD geeft daarbij ook aan dat de karakteristieken van de originele weergave behouden moeten blijven, wat bij de lineaire aanpak niet het geval is. Verder maakt GSR zich interessant door te moeten werken op allerlei apparaten, zoals televisies, handheld apparaten enzovoort. Kortom, niet alleen op de pc.

Het laatste, doch interessante aspect van het patent is dat deze al in november 2019 is ingediend. AMD werkt dus al een aanzienlijk tijd aan Gaming Super Resolution. Of dit de techniek is die toegepast zal worden bij FidelityFX Super Resolution is vooralsnog onduidelijk. Het zal ongetwijfeld niet lang meer duren voordat we FSR gaan zien, mede dankzij berichten zoals deze, die ogenschijnlijk hinten naar een kortstondige release.

Bron: strong>Videocardz

Delen op
Laat een reactie achter

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *