Vandaag ben ik aan de slag gegaan met de playtest van Hozy. In Hozy kun je verlaten huizen schoonmaken, schilderen en decoreren met leuke mechanieken en intuïtieve bedieningselementen. Geniet van de kleine details terwijl je met gereedschap, spullen en meubels aan de slag gaat om elke ruimte weer tot leven te brengen.
De game wordt ontwikkeld door Come On Studio en uitgegeven door tinyBuild, die je misschien kent van games als Graveyard Keeper, Potion Craft: Alchemist Simulator en Kill it With Fire.
Voordat je aan een level begint, krijg je een kort verhaaltje te lezen over de ruimte. Daarna begint de grote schoonmaak. Aan de rechterkant van je scherm heb je een takenlijstje dat je moet voltooien voordat je kunt gaan beginnen met het uitpakken van alle meubels en het inrichten van de kamer.
De beschikbare levels
De playtest bestaat uit twee levels die er erg realistisch uitzien. Erg leuk zijn de details die er in de meubelstukken zitten. Zo kun je bijvoorbeeld alle lampen en kaarsjes aanzetten. Trektouwtjes bewegen heel realistisch mee als je de verlichting verplaatst. Ook wapperen de planten als je de ventilator naast ze zet.
De controls
De controls vond ik, zoals zij zelf omschrijven, inderdaad erg intuïtief. De eerste minuten was ik nog ieder stukje afval aan het aanklikken om het weg te gooien, maar al snel kwam ik erachter dat je ook de muis ingedrukt kunt houden om meerdere items tegelijk op te rapen. Ook de andere hulpmiddelen die je kunt gebruiken om van je smerige appartement een paleisje te maken, zijn erg makkelijk te gebruiken. Je hoeft gelukkig ook niet ieder hoekje perfect te dweilen of te schilderen; als je bijna klaar bent, auto-complete de game de klus voor jou. Minder frustratie, meer cozy gameplay.
Ik heb ongeveer een uur nodig gehad om allebei de levels te spelen. Prima voor een playtest, als je het mij vraagt. De test geeft een goed idee van wat de volledige game te bieden gaat hebben en ik ben dan ook al erg benieuwd! Een dag later heb ik de game nog eens opgestart, omdat ik nog wat andere dingen qua inrichting wilde proberen. Eén uur spelen werd al snel weer twee.
Tijdens deze twee uur heb ik wel een paar kleine issues gehad. Ik heb één keer mijn level moeten restarten, omdat er een stukje afval in de lucht bleef zweven. Ook wilde de game na het quitten een keer niet correct afsluiten in Steam, maar verder geen schokkende dingen voor een playtest.
Een releasedatum is er helaas nog niet, maar je kan je nog wel opgeven voor de playtest om ook alvast een kijkje te nemen!