
Niet elke held wil 24/7 zwaarden zwaaien, kerkers verkennen en random magie rondstrooien als een zakje pepernoten (al ben ik vóór, ik houd van pepernoten). Soms wil een doorgewinterde avonturier gewoon een stoofpotje, een zacht bed en een innkeeper die luistert zonder te oordelen (althans, niet hardop).
In Quest & Rest: Inn Simulator ben jij niet de uitgekozen held die de wereld redt, nee, jij bent degene die geld verdient door anderen te laten vechten, degene die zorgt dat helden niet omvallen van vermoeidheid en honger.
Deze Inn Management-sim laat je een herberg runnen in een klassieke fantasywereld vol elven, dronken dwergen en veeleisende VIP-quests. Of je nu bedden opmaakt voor een orkengroep op teambuilding of probeert een magisch roerei te bakken zonder de keuken in brand te zetten: je handen (en helaas je bezem) zitten nooit stil.

In Quest & Rest: Inn Simulator draait alles om het runnen van jouw eigen inn, compleet met krakende houten vloeren, mysterieuze klanten en personeel dat soms letterlijk in rook opgaat (magie, hè). Jij beslist hoe je je zaak runt: breid je keuken uit, richt gezellige kamers in, stel personeel aan (hopelijk zonder crimineel verleden) en zorg dat alles op rolletjes loopt… of op zijn minst, net als je personeel, je niet in vlammen opgaat.
De gameplay balanceert micromanagement met rommel en chaos. Elk personage dat je herberg bezoekt, van bard tot ork, heeft zijn of haar eigen voorkeuren, humeur en soms een vervloekt zwaard dat per ongeluk je tafels doormidden hakt.
Je moet snel schakelen tussen koken, schoonmaken, klanten pleasen en ondertussen de boekhouding bijhouden, want zelfs in een fantasywereld betaal je helaas huur. Ondanks dat er veel chaos in de gameplay is, komt het in het begin ook erg langzaam op gang. Je moet hier even doorheen bijten, waarvan ik kan begrijpen dat je na twee uur gameplay dat snel zat wordt (ik helaas wel).
Wat sommige gasten met je kamers doen, god zou het weten. Als ze uit hun kamers komen en hun sleutels terugbrengen is het de taak aan jou of jouw personeel om de kamer weer op orde te brengen.. Nu begrijp je ook waarom soms je personeel hem ‘magisch’ peert. Want man wat een bende laten ze achter, rauw vlees op de grond en een mysterieuze groene substantie op de muren. Als je een OCD hebt, kan je schoonmaaklol op.
Als klap op de vuurpijl (of in dit geval, je bezem), alsof het managen van een magische bed and breakfast nog niet genoeg is, gooit het spel regelmatig quests je kant op (helaas wél pas vanaf level 20).
Geen dag (of nacht) is hetzelfde, en dat maakt het ook wat verslavend. Ondanks dat de gameplay verslavend is, is het ook nog repetitief en komt het erg langzaam op gang. Het duurt wel even voor je volgende items hebt vrijgespeeld of je inn hebt geüpgraded.

Quest & Rest: Inn Simulator is geen standaard simulatiegame. Het combineert het gezellige van een tycoonspel met de charme (en vooral de chaos) van een fantasywereld waarin helden net zo graag een warme maaltijd willen als een magisch zwaard.
Met de kleurrijke stijl, droge, humoristische situaties en verrassend diepe systemen belooft de game een heerlijk verslavende ervaring te worden, vooral voor spelers die liever de held achter de held zijn. Echter, ik moet wel bekennen dat de eerste twee à vier uur gameplay tragisch langzaam op gang komen. Hier moet je tegen kunnen. Begrijp me niet verkeerd, het is chaos vanaf dag één en de game heeft echt potentie, maar het is wel tergend langzame chaos…
Persoonlijk is dit voor mij een minpunt; ik ben te snel verveeld met herhaaldelijke langzame chaos. Hierdoor geef ik deze playtest ook een wat lagere score, in de hoop dat dit nog aangepast gaat worden.
Kan je hier wel doorheen kijken? Poets dan die pintglazen op, vul de voorraad met genezingsdrankjes aan en maak je klaar voor een avontuur waarin jij de baas bent over de beste (en goorste) inn van het magische realm.




