Wil je meer weten over onze samenwerking met Megekko? Check dan ons reviewbeleid.
Review: ASUS ROG Ally X
Links; Navigatie;De markt voor de ‘gaming handhelds’ begint langzaamaan volwassen te worden. Waar de Nintendo Switch flink wat jaartjes zijn eigen unieke vormgeving leek te behouden, hebben handhelds als de Steam Deck voor flink wat opschudding gezorgd: iets waar menig elektronicafabrikant graag een graantje van mee wil pikken. In 2025 hoef je dan ook niet te verwachten dat deze markt stil zal blijven staan.
De ASUS ROG Ally X is inmiddels al niet nieuw meer: deze opvolger van de originele ASUS ROG Ally kwam medio 2024 al uit, maar wij hebben hem nu op de stoep gekregen om deze op de proef te stellen. Ik heb expres de tijd genomen om te ervaren hoe het is om deze handheld op bijna dagelijkse basis te gebruiken, om daar zo een beter oordeel uit te kunnen trekken.
Er is nog weinig nieuws over een eventuele opvolger, al zou je verwachten dat met de algemene positieve reacties op de Ally X dat ASUS daar zeker op zou willen blijven inspelen.
Het verraadt het al wel een beetje: de ASUS ROG Ally X is een half jaar na introductie erg populair, en nog steeds één van de beste handhelds die je kan kopen.
De ASUS ROG Ally X is verkrijgbaar bij onze webshoppartner actuele Megekko webshopprijs
Een overzicht van de specificaties:
ASUS | ROG Ally X |
---|---|
Processor | AMD Ryzen™ Z1 Extreme Processor |
Graphics | AMD Radeon™ Graphics (AMD RDNA™ 3, 12 CUs, up to 2.7 GHz, up to 8.6 Teraflops) |
TDP (Thermal Design Power) | 9-30W |
Memory | 2x 12GB LPDDR5 Dual Channel |
Storage Capabilities | 1x M.2. 2280 SSD (Gen 4) |
Installed Storage | 1TB PCIe® 4.0 NVMe™ M.2 SSD (2280) |
Display | 7” FHD (1920x1080), 120Hz, IPS-Level, Glossy display |
Battery | 80 WHr, 4S1P, 4-cell Li-ion |
AC Adapter | TYPE-C, 65W AC Adapter, Output: 20V DC, 3.25A, 65W, Input: 100~240V AC 50/60Hz universal |
OS | Windows 11 Home |
Wireless Communication | Wi-Fi 6E(802.11ax) (Triple band) 2*2 + Bluetooth® 5.2 (*Bluetooth® version may change with OS version different.) |
Audio Jack | 1x Mic-in/Headphone-out Combo Jack |
I/O Ports | 1x Type-C (USB / DP / Thunderbolt™ 4) with PD charging 1x Micro SD Card Reader |
Security | Fingerprint Security |
Dimension (WXDXH) | 28,0 x 11,1 x 2,5 cm |
Weight with Battery | 675 g |
Laten we de Ally X eerst eens uitpakken. Zoals in wel meer ASUS ROG-producten blinkt de verpakking uit met een uitgekleed en strak ontwerp. Natuurlijk probeert ASUS hier maar één ding echt uit te stralen: “gaming".
Als we de doos openmaken, zien we dat alles netjes verpakt is, en een pamflet bovenop met een kort overzicht hoe je de Ally X opstart.
Qua accessoires hoef je bij de Ally X niet al te veel te verwachten. Tenminste, niet in direct aantal. Naast de verpakking en wat leesvoer krijg je namelijk alleen de 65W snellader meegeleverd. Deze is wel redelijk compact/smal, en heeft een lang snoer van zo’n 2,5 meter. De Ally X kan je aan elk van de twee USB-C-poorten met de volledige 65W opladen.
Laten we de Ally X wat nader bekijken. Om eerlijk te zijn ben ik wel gecharmeerd door het ontwerp van de Ally X. Deze is niet erg anders dan de originele Ally, maar het “gamerige" uiterlijk is niet overdreven aanwezig. Vooral na het uitzetten van de RGB-verlichting rondom de joysticks voelt de Ally X functioneel prettig aan.
De achterkant zit vol met ventilatieroosters, waar ASUS het ROG-logo heeft vormgegeven met deze roosters; het blijft natuurlijk wel de ‘Republic Of Gamers’. De echte “uitlaat" van de ventilatoren zit bovenop de behuizing en is tevens de plek waar het gros van de warme lucht uitkomt.
De schouderknoppen (LT/LB, RT/RB) hebben een prettige textuur die moet zorgen voor een betere ergonomie. Of die ergonomie in de praktijk ook zo uitvalt, lees je zo meteen.
Wanneer we de Ally X opstarten, worden we (na installatie) begroet door het al te bekende Windows-lockscreen. Want ja, de Ally X draait op een volledige versie van Windows met een vleugje ROG eraan toegevoegd, middels ASUS’ software suite ‘Armoury Crate’.
Boven de D-pad vind je op de Ally X twee knoppen: een “View"-knop (die je zelf kan inprogrammeren) en de “Command Center"-knop. Deze Command Center opent een overlaymenu met een aantal snelle instellingen zoals TDP-modus, bedrijfsmodus (gamepad en desktop), helderheid, volume en meer. Deze snelkoppelingen kunnen binnen Armoury Crate worden aangepast. Binnen ‘Gameprofielen’ kun je tevens bijna alle fysieke knoppen op de Ally X naar wens wijzigen. De belangrijkste optie waar je het vaakst mee in aanraking zal komen is de TDP-moduswisselaar en de slider voor helderheid.
Links van de face-knoppen (A/B/X/Y) zit de Armoury Crate-knop. Deze opent logischerwijs de Armoury Crate-app. Hier krijg je een quick launch-menu met geïnstalleerde games, en vind je een instellingenmenu waar je alles instelt, van prestaties tot kalibratie, en updates tot Aura Sync. Met Aura Sync kun je de RGB-verlichting op de Ally laten synchroniseren met de belichting binnen een game. Niet alle games werken hiermee, en moeten dit specifiek ondersteunen.
Ally vs Ally X
De hamvraag is natuurlijk: wat is er nieuw in de ROG Ally X om deze te overwegen, niet alleen de originele ROG Ally, maar ook over andere populaire gaming-handhelds als de Steam Deck, MSI Claw, of Legion Go?
Laten we eerst eens kijken naar de belangrijkste verschillen tussen de ROG Ally X en de originele ROG Ally. Voor een uitgebreid specificatieoverzicht, zie bovenaan in de review. Met een 80 WHr-batterij en een feller scherm heb je een handheld die tot twee keer zo lang meegaat op de accu en beter in direct zonlicht afleesbaar is.
ASUS | Ally | Ally X |
---|---|---|
Schermhelderheid (max) | 400 nits | 500 nits |
Opslag | 500 GB PCIe® 4.0 NVMe™ M.2 SSD (2230) | 1TB PCIe® 4.0 NVMe™ M.2 SSD (2280) |
Geheugen | 16 GB LPDDR5 | 2x 12GB LPDDR5 Dual Channel |
Batterij | 40 WHr | 80 WHr |
USB poorten | 2x USB 3.2 | 1x USB 4.0, 1x USB 3.2 |
Eerste indruk
De Ally X voelt gelijk goed in de hand aan. Mocht je kleine handen hebben en/of erg gewend zijn aan een Nintendo Switch, dan zal het wel even wennen zijn: zowel qua formaat als het gewicht. De Ally X is met zijn 678 gram namelijk zeker geen lichtgewicht. Dit begin je wel te merken als je meer dan een uur de Ally X in handen hebt en voor je uit houdt.
Daar moet wel bij gezegd worden dat de Ally X supersolide aanvoelt. De behuizing is zeer stevig, en je voelt nergens gekraak van goedkoop plastic.
Het scherm is lekker fel, en het 120 Hz IPS-paneel voelt supervloeiend aan, wat samen met het Full HD (1080p) scherm zorgt voor een prettige kijkervaring op het 7-inch scherm. Het valt in een donkere omgeving wel direct op dat we te maken hebben met een IPS-paneel en geen OLED: hoewel een IPS namelijk lekker snel is met goede kijkhoeken, kleuren en helderheid, blijft het contrast van deze panelen wat matig. Dat uit zich in de praktijk met die donkere scenes in games of de normale desktop die grijs lijken in vergelijking met het perfecte zwart van een OLED. Het IPS-paneel dat ASUS gebruikt voor de Ally X is zeker niet slecht, maar gezien
de erg premium prijs vind ik wel een grote horde op de weg, gezien het merkbare verschil in grafische kwaliteit ten opzichte van OLED. Een Steam Deck OLED heb je bijvoorbeeld al voor zo’n €550,-.
Temperaturen en geluidsproductie
De AMD Z1 Extreme APU is begin 2025 nog steeds te snelste APU op de consumentenmarkt. De opvolger, de Z2 Extreme, zou nog in Q2 2025 moeten verschijnen.
In de 30W Turbo-modus is de Ally X tijdens het gamen best wel te horen, maar compleet eerlijk gezegd heb ik mij er niet aan gestoord. Het geluid is niet al te hoog en heeft daardoor geen irritant geluidsprofiel. Mocht je aan een gaming-laptop gewend zijn, dan zal de Ally X waarschijnlijk niet tegenvallen, ook al hou je deze waarschijnlijk dichter bij je oren.
We hebben een test uitgevoerd waar ik gedurende twee uur lang het spel Dying Light 2 heb laten draaien op de maximale 30W-turbomodus, waarbij zowel de CPU als de GPU erg zwaar belast worden. Hier wordt de AMD Z1 Extreme niet warmer dan 78°C. Dat klinkt heel heet, maar onder de 90°C zal deze chip niet throttlen (waarbij de prestaties omlaag geschroefd worden om oververhitting te voorkomen). Prima op order dus!
Accuduur
We hadden het er al even over gehad, maar de 80WHr-accu is momenteel nog een unicum voor gaming handhelds. Zelfs met het scherm op maximale helderheid en het spelen van een zwaar grafische game is de accu dusdanig goed dat deze erg geschikt is om onderweg mee te nemen; al is dat natuurlijk altijd subjectief wat ‘goed genoeg’ is. Om dit te testen, heb ik een kleine sample aan games gedraaid, bestaande uit Cyberpunk 2077, Dying Light 2, Diablo 4, Tiny Tina’s Wonderlands, en Path Of Exile 2.
In deze test, met een maximale 25W Turbo-modus (zonder oplader zakt het maximale vermogen van 30W naar 25W), haalt de Ally X een gemiddelde accuduur van twee uur en 38 minuten. Dat klinkt weinig, maar hou er rekening mee dat de originele Ally en MSI Claw blijven steken op zo’n anderhalf uur aan accuduur tijdens het gamen.
Daarnaast is een test gedraaid waarbij voornamelijk alledaagse taken worden gedaan. Hierbij heb ik het scherm op 75% helderheid gezet met de prestatiesetting op 13W (‘Stil’), en ben gaan browsen in Firefox met een mix aan tekstbewerken (met een extern toetsenbord), social media, YouTube kijken, nieuws lezen en e-mailen. Hier haalt de Ally X een verbazingwekkende 17 uur en acht minuten. Erg indrukwekkend!
Prestaties & FSR
Zoals gezegd pakken we een kleine suite aan games om de ROG Ally goed aan de tand te voelen. Middels Cyberpunk 2077, Dying Light 2, Diablo 4, Tiny Tina’s Wonderlands en Path of Exile 2 hebben we games die zowel grafisch als processormatig zwaar zijn om te draaien door de mix van gedetailleerde graphics (zwaar voor GPU) en veel objecten en simulaties op het scherm (zwaar voor CPU). Waar het beschikbaar is, draaien de games met FSR aan. FSR (Fidelity Super Resolution) is AMD’s alternatief voor DLSS (Deep Learning Super Sampling), waar de grafische chip middels machine learning en slimme algoritmes een game rendert op lagere resoluties, en daarna weer terug omhoog schaalt naar de resolutie van het scherm (1080p in dit geval).
Zowel FSR als DLSS hebben vaak gradaties in de setting, normaliter aangegeven met iets in de trend van “Kwaliteit", “Gebalanceerd", en “Prestaties" (met soms nog een “Ultra Prestatie"). Hoe “sterker" je deze setting instelt, hoe lager de gerenderde resolutie is, en hoe moeilijker het natuurlijk is om het teruggeschaalde beeld zo mooi mogelijk te laten zijn. De algemene regel is dat hoe hoger de resolutie van het scherm, hoe beter de eindresultaten qua uiterlijk. Zo wordt ‘Kwaliteit’ nog op 720p gerenderd op een 1080p-scherm, terwijl ‘Ultra Prestaties’ helemaal terugzakt naar 360p.
Het voordeel van deze zogenoemde upscaling-technieken is dat wanneer je een game kan renderen op een lagere resolutie, je de druk op de GPU deels ontlast naar de CPU. Daardoor krijg je, vooral in grafisch zware games, een betere balans tussen het gebruik van de CPU en GPU; ook in chips waar deze samen geïntegreerd zijn, zoals bij de AMD Z1-Extreme in de Ally X. Met als belangrijkste uitgangspunt natuurlijk: betere prestaties. Over prestaties gesproken, laten we in de resultaten duiken. Alle games ondersteunen AMD FSR, met de ‘Gebalanceerd’-modus ingeschakeld waar mogelijk. De grafische settings zijn op medium gezet, met in sommige games de schaduwen op low, waar dat een grote impact heeft op prestaties. Alle games zijn getest op 25W Turbomodus (dus zonder netsnoer). Met netsnoer (op 30W turbomodus) kan je prestaties verwachten die nog iets hoger liggen. Frame Generation staat uit voor alle benchmarks.
Uit deze benchmarks kunnen we concluderen dat je met wat geschuif in grafische settings en upscaling met FSR, je met de Ally X zeer speelbare prestaties kan krijgen. Met moderne AAA-spellen haal je gemiddeld in deze test namelijk zo’n 54 FPS.
Het meest opmerkelijke resultaat is voor mij nog wel Cyberpunk 2077. Waar deze game op zijn originele release al helemaal geplaagd was met prestatieproblemen, was dit tot voor kort ook op handhelds het geval. Juist daarom had ik deze game erbij gepakt, om wat “worst case scenario’s" uit te lichten. Dit bleek niet het geval, want middels meerdere updates die de prestaties binnen Cyberpunk 2077 verbeteren, zijn de prestaties op de Ally X niks minder dan zeer acceptabel. Grafisch ziet de game er op een mix van low en medium settings (en FSR Balanced) nog prima uit, en geeft een fijne speelervaring!
De ASUS ROG Ally X heeft tot op heden de kroon weten te behouden voor de ultieme gaminghandheld. Daar kan (en zeer waarschijnlijk zál) dit jaar verandering in komen, gezien de steeds maar stijgende populariteit van dergelijke apparaten.
De Ally X is een premium product met premium prijs. In zo ongeveer alles is hij op het moment van schrijven (nog) ‘het beste’, behalve in het scherm: een OLED-scherm op een eventuele nieuwe Ally zou de kers op de taart zijn. De lange accuduur, goede bouwkwaliteit, sterke prestaties en het extra geheugen maken de Ally X nu nog de beste keuze voor het hoogsegment. ASUS heeft met de Ally X in slechts twee generaties een product op een jonge markt weten te zetten dat erg sterk presteert op veel vlakken. Voor dat privilege mag je dan wel € 899,- op tafel leggen.
Al met al maakt dit alles de Ally X een erg fijne reisgenoot voor onderweg. Je kan neerploffen op de bank en je bent klaar om een potje te gamen; zelfs zonder netsnoer heb je van alle gaminghandhelds de langste accuduur, met ruim tweeënhalf uur gameplezier. Ik kijk met smart uit naar de opvolger van de Ally X, maar ook wat de concurrentie kan doen met de aankomende AMD Z2. Ze moeten wel aan de bak, want de Ally X heeft letterlijk en figuurlijk een stevige benchmark neergezet.