Wil je meer weten over onze samenwerking met Megekko? Check dan ons reviewbeleid.
Review: ASUS ROG Swift OLED - PG27AQDP
Links; Navigatie;- Inleiding
- Specificaties
- Showcase
- Software
- Monitorreferentie-opstelling
- Calman analyse: SDR
- Calman kalibratie: SDR
- Calman analyse: HDR
- Calman Kalibratie: HDR
- Bewegingsprestaties
- In de praktijk
- Conclusie
Tijdens het ASUS ROG-event in de zomer van 2024 op Gamescom gaf ASUS al een voorproefje van de nieuwe monitorlijn. Nu is het zover: de ASUS ROG Swift OLED - PG27AQDP is uitgebracht en wij mochten deze monitor testen voor een review.
De ASUS ROG Swift OLED - PG27AQDP is een 27-inch gamingmonitor met een OLED-paneel. De monitor heeft een responstijd van 0,03 ms en een verversingssnelheid van 480 Hz. Verder beschikt hij over een VESA DisplayHDR 400 True Black-certificering, en nog meer indrukwekkende specificaties. In deze review onderzoeken we of deze monitor zijn prijs waard is.
De ASUS ASUS ROG Swift OLED - PG27AQDP is verkrijgbaar bij onze webshoppartner Megekko. Bovenaan de review vind je de actuele webshopprijs.
Hieronder treffen we de specificaties aan van de ASUS ROG Swift OLED - PG27AQDP:
Scherm | |
Panel Size (inch) | 26.5 |
Aspect Ratio | 16:9 |
Color Space (DCI-P3) | 99% |
Color Space (sRGB) | 135% |
Panel Type | WOLED |
True Resolution | 2650x1440 |
Display Viewing Area (HxV) | 586.75 x 330.05 mm |
Display Surface | Anti-Glare |
Pixel Pitch | 0.0229mm |
Brightness (Max) | 450 cd/m² |
Brightness (HDR, Peak) | 1,300 cd/m² |
Contrast Ratio (Typ.) | 1,500,000:1 |
Viewing Angle (CR≧10) | 178°/ 178° |
Response Time | 0.03ms(GtG) |
Display Colors | 1073.7M (10 bit) |
Flicker free | Yes |
HDR (High Dynamic Range) Support | HDR10 |
Refresh Rate (max) | 480 Hz |
ASUS OLED Care | Yes |
Videofunctie | |
Trace Free Technology | Yes |
Color Accuracy | △E< 2 |
GamePlus | Yes |
Low Blue Light | Yes |
HDCP Support | Yes, 2.2 |
Game Visual | Yes |
VRR Technology | FreeSync™ Premium Pro & G-SYNC® Compatible |
Extreme Low Motion Blur | Yes |
HDR Mode | Yes |
Shadow Boost | Tes |
Display Widget | Yes, DisplayWidget Center |
Aspect Control | Yes |
KVM Switch | Yes |
A.I. Assistant Technology: | AI Visual |
A.I. Assistant Technology: | Dynamic Crosshair |
A.I. Assistant Technology: | Dynamic Shadow Boost |
A.I. Assistant Technology: | AI Crosshair |
A.I. Assistant Technology: | AI Shadow Boost |
A.I. Assistant Technology: | AI Sniper |
A.I. Assistant Technology: | MOBA Map Helper |
I/O Poorten | |
DisplayPort 1.4 DSC | 1 |
HDMI (v2.1) | 2 |
USB-C | 1 (DP Alt Mode) |
Earphone jack | Yes |
USB Hub | 3x USB 3.2 Gen 1 Type-A |
Audiofunties | |
Speaker: | Nee |
Woofer: | Nee |
Signaalfrequentie | |
Digital Signal Frequency : | DP:30KHz to 890KHz(H)/40Hz to 480Hz(V) HDMI:30KHz to 890KHz(H)/40Hz to 480Hz(V) |
Stroomverbruik | |
Power Consumption: | <27W |
Power Saving Mode: | <0.5W |
Power Off Mode: | <0.3W |
Voltage: | 100-240V, 50/60Hz |
Mechanish Ontwerp | |
1/4" Tripod Socket | Yes |
Tilt | Yes (+20° ~ -5°) |
Swivel | Yes (+30° ~ -30°) |
Pivot | Yes (+90° ~ -90°) |
Height Adjustment | 0~110mm |
VESA Wall Mounting | 100x100mm |
Lighting effect (Aura) | Aura Sync |
Kensington Lock | Yes |
Afmetingen | |
Phys. Dimension with stand (W x H x D) | 60.50 x 54.80 x 27.40 cm (23.82" x 21.57" x 10.79") 8.61") |
Phys. Dimension without Stand (W x H x D) | 60.50 x 35.10 x 5.00 cm (23.82" x 13.82" x 1.97") |
Box Dimension (W x H x D) | 69.00 x 44.00 x 22.00 cm (27.17" x 17.32" x 8.66") |
Gewicht | |
Net Weight with Stand | 6.2 kg (13.67 lbs) |
Net Weight without Stand | 3.5 kg (7.72 lbs) |
Gross Weight | 9.6 kg (21.16 lbs) |
Accessories | |
Color pre-calibration report DisplayPort cable HDMI Ultra High Speed Cable Microfiber cloth Power adapter Power cord Quick start guide ROG pouch ROG sticker USB 3.2 cable VESA mount kit Warranty Card | |
Goedkeuring regelgeving | |
TÜV Flicker-free TÜV Low Blue Light (Hardware Solution) VESA AdaptiveSync Display 480Hz VESA DisplayHDR 400 True Black AMD FreeSync Premium G-SYNC Compatible FSC MIX | |
Garantie | |
3 years (including panel burn-in) | |
Note | |
*Peak brightness may vary due to color pre-calibration | |
Onderstaande kenmerken zijn te benoemen uit de specificaties van bovenstaande tabel:
OLED
OLED staat voor Organic Light Emitting Diode. Het is een schermtechnologie die afwijkt van traditionele LCD- en IPS-panelen. OLED is een technologie waarbij elke individuele pixel zelf licht geeft. In tegenstelling tot LCD-schermen, die achtergrondverlichting nodig hebben, kunnen OLED-pixels volledig uitgeschakeld worden. Dit zorgt voor perfecte zwartwaarden en een extreem hoog contrast. Voordelen van OLED kunnen zijn:
- Perfect zwart: Omdat pixels volledig uit kunnen, is zwart écht zwart. Dit verhoogt de beeldkwaliteit, vooral in donkere gamescènes.
- Snelle responstijd: OLED heeft vrijwel directe pixelrespons, vaak minder dan 0,03 ms. Ideaal voor snelle shooters of racegames.
- Breed kleurengamma: OLED kan vaak een zeer groot deel van DCI-P3 en AdobeRGB weergeven.
Nadelen van OLED zijn vaak: Inbranding en Helderheid. Bij Inbranding ontstaat het gevaar als statische beelden lang op het scherm blijven staan (zoals HUD’s in games of Windows-taskbars), kunnen ze inbranden. ASUS gebruikt daarom technieken zoals pixel shifting en screensavers. OLED-monitoren zijn vaak minder helder dan de felste LCD’s, vooral bij full-screen witte beelden. Bij HDR pieken ze echter vaak wél erg hoog.
Kleurruimte
Deze monitor heeft twee kenmerken in kleurruimtes als we kijken naar de specificaties. Een dekking van 99% van de DCI-P3-kleurruimte en een dekking van 135% van de sRGB-kleurruimte. Het verschil is hieronder te lezen:
DCI-P3 | sRGB | |
Omvang | DCI-P3 is een grotere kleurruimte dan sRGB en kan meer verzadigde kleuren weergeven, vooral in het rood- en groenbereik. | sRGB is een kleinere kleurruimte, oorspronkelijk ontworpen voor standaard computerschermen, internet en foto's. Het is geschikt voor SDR (Standard Dynamic Range)-content. |
Doel | Ontwikkeld voor digitale cinema en HDR-content. Het wordt vaak gebruikt in de filmindustrie en bij HDR-weergave van games of video's. | Veel gebruikt als standaard kleurruimte in web- en grafisch ontwerp, en op platforms zoals YouTube. |
Dekking in deze monitor | 99% dekking betekent dat de monitor vrijwel alle kleuren binnen de DCI-P3-standaard kan weergeven. Dit is ideaal voor het genieten van levendige, nauwkeurige kleuren in HDR-games en -films. | 35% dekking betekent dat de monitor kleuren kan weergeven die verder gaan dan wat sRGB kan bevatten. Dit is handig bij het bewerken van content die er levendiger uitziet, maar kan soms leiden tot oververzadiging als de kleuren niet goed worden beheerd. |
Uit bovenstaande tabel is af te lezen dat sRGB meer gericht is op SDR-toepassingen, terwijl DCI-P3 meer gericht is op HDR-content.
SDR en HDR
De monitor biedt dus ruimte voor SDR- en HDR-content. In onderstaande tabel is af te lezen wat het verschil is tussen SDR en HDR:
SDR | HDR | |
Helderheid | SDR-content is beperkt tot een lager helderheidsbereik, meestal met een maximale helderheid van ongeveer 100-300 nits. Dit betekent dat de lichte delen van het scherm niet heel fel kunnen worden weergegeven, wat vooral merkbaar is in heldere scènes. In games kan dit resulteren in minder levendige beelden, waarbij heldere delen van het scherm minder stralen. | HDR breidt het helderheidsbereik aanzienlijk uit, waarbij de piekhelderheid kan oplopen tot 400 nits (bij DisplayHDR 400) en hoger bij geavanceerdere HDR-niveaus (zoals DisplayHDR 600 of DisplayHDR 1000). In games geeft dit een indrukwekkender effect, vooral in scènes met explosies, felle lichten of zonovergoten omgevingen. De heldere delen van het scherm worden veel feller en realistischer weergegeven, zonder dat details verloren gaan. |
Contrast | Het contrast in SDR is beperkter. Contrast is de verhouding tussen de helderste witte en de diepste zwarte tinten die een scherm kan weergeven. Omdat SDR geen hoge helderheden of diepe zwarttinten kan leveren, blijven contrasten vaak minder uitgesproken. Dit kan in games leiden tot minder onderscheid tussen lichte en donkere elementen, vooral in schaduwen of felverlichte omgevingen. | HDR biedt een veel hoger contrast. Door de combinatie van hogere helderheid en diepere zwarttinten (vooral bij TrueBlack HDR of OLED-schermen), kunnen HDR-monitoren indrukwekkende contrasten creëren. Dit is vooral nuttig in games met veel dynamische verlichting, zoals bijvoorbeeld in donkere ruimtes met lichtbronnen. De helderheid van de lichten is veel feller, terwijl de schaduwen diep en gedetailleerd blijven. |
Kleurruimte | Het kleurenbereik van SDR-content is over het algemeen beperkt tot de sRGB-kleurenruimte, wat betekent dat het minder kleuren kan weergeven. Dit resulteert vaak in een minder levendig beeld met minder nuances in kleurovergangen. Kleuren in SDR-games kunnen er vlakker of minder realistisch uitzien, vooral bij felle kleuren zoals rood, groen en blauw. | HDR-content maakt gebruik van een veel breder kleurenbereik, vaak gebaseerd op de DCI-P3- of zelfs Rec. 2020-kleurenruimte, wat zorgt voor een veel rijkere en levendigere kleurweergave. Dit resulteert in meer realistische, gedetailleerde kleuren en subtielere overgangen tussen tinten. In games zorgt HDR ervoor dat kleuren levendiger en natuurgetrouwer zijn, wat vooral merkbaar is in omgevingen met natuurlijke kleuren zoals landschappen of scènes met complexe verlichting. |
Diepte/Schaduwen | In SDR gaan vaak details in zowel de helderste als de donkerste delen van het beeld verloren, omdat het niet in staat is om een groot dynamisch bereik weer te geven. Donkere scènes kunnen te donker lijken, zonder veel details in de schaduwen, terwijl lichte scènes snel kunnen "uitbloeden" (te fel worden) zonder subtiele overgangen. | HDR kan zowel de donkere als de lichte delen van het beeld veel beter weergeven, waardoor meer details zichtbaar blijven, zelfs in zeer contrastrijke scènes. Dit betekent dat in games zowel de diepste schaduwen als de felste hooglichten meer detail bevatten en realistisch worden weergegeven. Denk bijvoorbeeld aan nachtelijke scènes in een game waar de sterren helder fonkelen tegen een diepe, donkere hemel, of een zonnige scène waar de lichtstralen fel schijnen zonder dat de omgeving "uitgewassen" lijkt. |
Licht/Schaduwe | Met SDR is de weergave van licht en schaduw minder realistisch omdat het beperkte dynamische bereik betekent dat de gradaties tussen licht en donker minder subtiel en minder vloeiend zijn. | HDR creëert veel realistischer licht- en schaduwgradaties. Dit zorgt voor meer diepte en een meeslepende ervaring in games, vooral bij games met veel nadruk op verlichting zoals RPG’s of games die zich in open werelden afspelen. |
ASUS OLED Care
Met de aanschaf van deze monitor krijg je vanuit ASUS OLED Care op de monitor. ASUS OLED Care is een verzameling functies en technologieën die ASUS biedt om de levensduur van OLED-schermen te verlengen en problemen zoals inbranden (burn-in) te minimaliseren. ASUS OLED Care helpt dit tegen te gaan, door het volgende aan te bieden met de monitor:
- Pixelverversing (Pixel Refresh): Helpt bij het resetten van individuele pixels door subtiele aanpassingen in de spanning. Dit voorkomt ongelijkmatige slijtage en vermindert het risico op inbranden.
- Pixelshift (Pixel Shifting): Verschuift het beeld op microscopische schaal om te voorkomen dat dezelfde pixels continu actief zijn. Dit is nauwelijks zichtbaar voor de gebruiker.
- Automatische screensaver: Activeert een screensaver of dimt het scherm als het langere tijd inactief is, waardoor het risico op statische beelden wordt verminderd.
- Helderheidsbeperking (Automatic Brightness Limiter, ABL): Reguleert de helderheid bij statische, heldere beelden om te voorkomen dat pixels overbelast raken.
Door bovenstaande technieken te gebruiken wilt ASUS het levensduur van de OLED-monitor zo lang mogelijk benutten. Zelfs bij intensief gebruik van de ASUS ROG Swift OLED PG27AQDP.
Laten we beginnen met de verpakking van de ASUS ROG Swift OLED PG27AQDP. Links boven op de doos prijkt het bekende Republic of Gamers-logo. Aan de rechterzijde is een grote afbeelding van de monitor zelf te zien. Links naast deze afbeelding staan de belangrijkste productspecificaties vermeld. Linksonder vinden we het ASUS-logo, terwijl rechtsonderin het formaat van het scherm wordt weergegeven: 26,5 inch, afgerond naar 27 inch.
Bij het uitpakken van de verpakking komen we twee lagen tegen. In de bovenste laag vinden we alle benodigdheden voor de montage van de monitor, informatie over de kalibratie en een zwart tasje met kabels. Daaronder, goed beschermd in piepschuim en folie, krijgen we voor het eerst een glimp van het beeldscherm zelf.
We halen de folie van de monitor en leggen deze eronder. We zien nu voor het eerst de achterkant van het beeldscherm. De behuizing is opgebouwd uit een combinatie van matzwart kunststof met subtiele structuuraccenten, waarbij vooral het centrale gedeelte in het oog springt. Hier is het ronde bevestigingspunt voor de monitorstandaard zichtbaar, omgeven door technische labels en serienummerstickers. De montagepunten zijn stevig ingebed en duidelijk gemarkeerd, wat de installatie eenvoudig maakt.
Aan de linkerzijde is prominent de slogan “FOR THOSE WHO DARE" in zilverkleurige, reflecterende letters aangebracht — een herkenbare ROG-handtekening die de gamingidentiteit van het merk onderstreept. Aan de rechterzijde van de achterplaat is het ROG-logo subtiel verwerkt in een rasterpatroon dat alleen vanuit bepaalde hoeken zichtbaar oplicht, afhankelijk van de lichtinval.
We draaien het beeldscherm om en zien nu de voorzijde van de ASUS ROG Swift OLED PG27AQDP. Rechts in de hoek treffen we een folie met productspecificaties aan. Hierop is het volgende te lezen:
- Dat de resolutie van het scherm 2560x1440P betreft.
- Dat de monitor een refresh-rate heeft van 480 Hz.
- Dat de monitor 0,03 ms respons tijd heeft.
- Dat de kleurendekking 99% van SCI-P3 kleurruimte heeft.
- Dat de monitor een Anti-Flicker functionaliteit heeft.
- Dat de monitor HDR, HDMI 2.1 en een AI-assistent bezit.
Centraal op de foto zien we het stevige metalen voetstuk en de verstelbare arm van de monitorstandaard, beide omwikkeld in beschermend schuim en plastic verpakkingsmateriaal. Aan de linkerzijde ligt een plastic zakje met een setje ROG-stickers en een beknopte gebruikershandleiding. Daaronder is een kleurrapport te zien dat aangeeft dat het paneel individueel is gekalibreerd in de fabriek.
Hierop staan meetgegevens van onder andere kleurdekking, gamma, en grijswaarden. Op de andere foto’s is te zien hoe de montagestukken uit de beschermfolie eruit zien. Rechts in beeld ligt een zwart stoffen etui met ritssluiting. Dit bevat de bijgeleverde kabels (zoals HDMI, DisplayPort en USB), netjes opgeborgen om ze losliggende kabelwirwar te voorkomen
Wat verder nog in de verpakking zit, zijn onder andere een set ROG-stickers, het ASUS VIP Member-boekje, energielabels en een kalibratiecertificaat. Op dit certificaat staat vermeld welke kleurmetingen en -testen op de monitor zijn uitgevoerd tijdens de fabriekskalibratie, inclusief gegevens over gamma, kleurdekking en grijswaarden.
Op een van de eerdere foto’s is ook het zwarte etui zichtbaar waarin de meegeleverde kabels zijn opgeborgen. ASUS levert voor elke beschikbare aansluiting een bijpassende kabel mee, waaronder HDMI, DisplayPort, USB-A naar USB-B en een netsnoer.
Tot slot bevat de verpakking ook een montagehandleiding waarin stap voor stap wordt uitgelegd hoe de monitor veilig en stevig op de standaard gemonteerd kan worden. De handleiding is visueel ondersteund, wat het installatieproces eenvoudig maakt, zelfs voor minder ervaren gebruikers.
Na het volgen van de stappen zien we in onderstaande foto, de ASUS ROG Swift OLED PG27AQDP in volle glorie!
Bij deze monitor is geen standaardsoftware geïnstalleerd. ASUS ROG heeft wel software ontwikkeld voor haar monitoren. Deze software heeft de ASUS DisplayWidget Center. We gebruiken voor deze review de laatste versie van de software. Wat is de ASUS DisplayWidget Center in het kort:
ASUS DisplayWidget Center is een softwaretool waarmee gebruikers eenvoudig de instellingen van hun ASUS-monitor kunnen aanpassen via Windows, zonder gebruik te maken van het fysieke OSD-menu (on-screen display).
De software biedt toegang tot onder andere:
- Helderheid, contrast en kleurinstellingen.
- Game-specifieke functies zoals GamePlus, Shadow Boost en ELMB.
- Het beheren van beeldprofielen per game of toepassing.
- AI-functies zoals AI Crosshair en MOBA Map Helper (bij ondersteunde modellen).
- Mogelijkheid tot het uitvoeren van firmware-updates.
DisplayWidget Center is ontworpen voor compatibele ROG- en TUF-monitoren en werkt uitsluitend onder Windows. Als we kijken hoe de software integreert met de ASUS ROG Swift OLED PG27AQDP, dan ziet dit er als volgt uit:
GameVisual
Vooraf ingestelde beeldmodi, afgestemd op specifieke toepassingen:
- FPS: Verhoogt helderheid in donkere scènes voor betere zichtbaarheid van tegenstanders.
- Cinema: Rijkere kleuren en contrast voor filmervaringen.
- Scenery: Verbetert helderheid en levendigheid voor natuuromgevingen.
- Racing: Vermindert input lag - ideaal voor snelle games.
- sRGB: Kleurechte modus voor foto- en videobewerking.
- MOBA: Versterkt mini-maps en HUD voor competitieve games.
- User: Volledig aanpasbaar profiel.
- HDR: Activeert HDR-modus (Cinema HDR, Gaming HDR, Console HDR).
Instellingen binnen GameVisual:
- Brightness / Contrast: Basisbeeldinstellingen voor helderheid en dynamiek.
- Variable OD: Overdrive-instelling voor snellere pixelrespons.
- Blue Light Filter: Vermindert blauw licht voor oogcomfort.
- Shadow Boost: Verheldert donkere beeldgedeelten zonder overbelichting.
- ASCR: ASUS Smart Contrast Ratio - dynamisch contrast op basis van beeldinhoud.
- Kleuraanpassing: Saturation, Hue, RGB en kleurtemperatuur instelbaar.
- Import / Export: Instellingen opslaan of laden per profiel.
GamePlus
- Crosshair: Richtkruis toevoegen op het scherm.
- Timer: Tijdwaarschuwingen in beeld tonen.
- FPS Counter: Real-time weergave van framerate.
- Display Alignment: Hulpmiddel bij multi-monitor opstellingen.
OLED Care
- Pixel Cleaning: Kalibratieproces dat het OLED-paneel herstelt.
- Screen Saver / Auto-Dimming: Voorkomt inbranden bij stilstaand beeld.
- Pixel Shift: Verplaatst het beeld lichtjes om burn-in te vermijden.
MultiScreen
- Picture-in-Picture (PiP): Twee bronnen tegelijk zichtbaar.
- Picture-by-Picture (PbP): Scherm opdelen voor multitasking of meerdere apparaten.
HotKey
- Sneltoetsen instellen: Voor directe toegang tot instellingen zoals helderheid of profielen.
App Tweaker
- Automatische profielkoppeling: Laat DisplayWidget automatisch een beeldprofiel laden zodra een specifieke applicatie wordt geopend.
System Settings
- Algemene instellingen: Taal, software-updates, terugzetten naar fabrieksinstellingen.
- Firmware-info: Versiegegevens van de monitorfirmware.
User Center
- ASUS-account login: Voor synchronisatie van instellingen, registratie en toegang tot VIP-support.
In dit hoofdstuk wordt uitgelegd welke meter we gebruiken voor de analysetesten en kalibratie. Daarnaast wordt verteld welke software wij gebruiken en tot slot welke referentieopstelling wij gebruiken met de testen bij Standard Dynamic Range (SDR) en High Dynamic Range (HDR).
De meter: Portrait Displays - C6 HDR5000
De meter die wij momenteel gebruiken voor onze testen en kalibratie is de meter van Portrait Displays: C6 HDR5000. De C6 HDR5000 is een high-end colorimeter, ontworpen voor nauwkeurige beeldschermkalibratie en -profilering.
Dit model is een verbeterde versie van eerdere C6 HDR2000. De C6 HDR5000 is een hoogwaardige kleurmeetinstrument (colorimeter) ontworpen voor nauwkeurige kleur- en luminantiemetingen van HDR- en SDR-displays. Deze meter is speciaal gecertificeerd voor gebruik met Calman-software van Portrait Displays en is geoptimaliseerd voor moderne schermtechnologieën zoals OLED, QD-OLED, Mini-LED en LCD. De Portrait Displays: C6 HDR5000 heeft de volgende voordelen:
- Ondersteunt tot 5.000 nits: geschikt voor moderne HDR-schermen met hoge piekhelderheid.
- Individueel gespectraliseerd: elke meter wordt gekalibreerd met referentiegegevens voor maximale nauwkeurigheid.
- Breed compatibel: werkt naadloos samen met Calman en andere software die C6-protocol ondersteunt.
- Stabiel bij lage en hoge luminantie: betrouwbare metingen voor zowel donkere als zeer heldere beeldpartijen.
- USB-plug-and-play: geen aparte voeding nodig, direct aan te sluiten op pc of laptop.
- Duurzaam gebouwd: ontworpen voor langdurig professioneel gebruik en herhaald kalibreren.
De software: Portrait Displays - Calman for Business
De software die wij gebruiken om de analyse- en kalibratietesten uit te voeren is van Portrait Displays, genaamd Calman for Business. We gebruiken de recentste versie van Calman for Business. Portrait Displays is de ontwikkelaar van Calman-software. Dit bedrijf heeft een sterke focus op kleurkalibratie.
Calman for Business van Portrait Displays is een professionele kalibratiesoftware die wordt gebruikt voor het meten, kalibreren en certificeren van beeldschermen. De software is ontworpen voor gebruik in verschillende industrieën, waaronder AV-productie, grafisch ontwerp, film, gaming en display-productie. De Calman for Business-software biedt de volgende mogelijkheden:
- Display-meting en analyse.
- Automatische displaykalibratie (AutoCal).
- Ondersteuning voor verschillende kleurmeters.
- Geavanceerde rapportage en certificering.
- Geoptimaliseerd voor workflow en integratie.
De generator: Portrait Displays - G1 Pattern Generator
De generator die wij gebruiken om testpatronen uit te sturen tijdens metingen en kalibraties is de Portrait Displays G1 Pattern Generator. Dit apparaat fungeert als een professionele en betrouwbare signaalbron die nauwkeurige testpatronen levert in zowel SDR- als HDR-formaten. De G1 is speciaal ontworpen voor gebruik met de Calman-software en sluit daarmee naadloos aan bij onze meetopstelling.
De Portrait Displays G1 Pattern Generator heeft de volgende voordelen:
- Ondersteunt tot 4K 60Hz via HDMI 2.0: geschikt voor moderne monitoren en tv’s.
- Breed scala aan testpatronen: inclusief vensters met variabele APL, kleurgradaties en gamma-tracking.
- HDR-ondersteuning: werkt met HDR10, HLG en Dolby Vision testpatronen.
- Volledig scriptbaar: integreert in de Calman-workflows voor geautomatiseerde metingen.
- Consistente signaalbron: elimineert afhankelijkheden van grafische drivers of pc-uitgangen.
- Compact en draagbaar: eenvoudig in te zetten binnen verschillende testopstellingen.
Door de inzet van de G1 Pattern Generator worden alle metingen uitgevoerd onder gecontroleerde omstandigheden, wat de betrouwbaarheid en reproduceerbaarheid van de resultaten waarborgt.
De werkwijze: Voorafgaand bij de analyse & kalibratie
Voordat de analyse- en kalibratietests worden uitgevoerd, heeft de monitor minimaal 30 minuten kunnen opwarmen. Dit is gedaan om verschillende redenen:
- De Stabilisatie van de backlight of emissieve pixels van de monitor.
- Om de Kleurnauwkeurigheid van de monitor te verbeteren.
- De Beelduniformiteit optimaliseren van de monitor.
- Vermijden van metingen die later veranderen als de monitor niet 30 minuten heeft opgewarmd.
De monitorreferentie-opstelling voor: Standard Dynamic Range (SDR)
- Fabrieksinstellingen van de monitor:
- Color Mode: Standard.
- Brightness: 100.
- Contrast: 50.
- Dark Boost: Off.
- Sharpness: Niet van toepassing.
- Color Temp: Warm.
- Gamma: 1
- Input: DisplayPort-kabel.
- Calman-workflow: Calman SDR Toolkit-workflow / Manual Calibration (SDR):
- Range: PC (0-255).
- DeltaE-methode: Rec.709/sRGB.
- Kleurtemperatuur: 6500K - normaal/daglicht (D65).
- Gamma-formule: ITU BT.1886.
- Display Type: OLED (OLED RGB).
- Pattern Size: 10 procent.
- Kleurreferentie: Metingen gebaseerd op het CIE 1976 u’v’-diagram.
De monitorreferentie-opstelling voor: High Dynamic Range (HDR)
- Fabrieksinstellingen van de monitor:
- Color Mode: Standard.
- Brightness: 50.
- Contrast: 50.
- Dark Boost: 50.
- Sharpness: 50.
- Color Temp: 6500K.
- Gamma: 2.2.
- Input: DisplayPort-kabel.
- Calman-workflow: Calman HDR Toolkit-workflow / Manual Calibration (HDR):
- Range: PC (0-255).
- DeltaE-methode: Rec.2020.
- Kleurtemperatuur: 6500K - normaal/daglicht (D65).
- EOTF (Electro-Optical Transfer Function): PQ (ST 2084).
- Gamma-Formule: PQ (ST 2084).
- Display Type: OLED (OLED RGB).
- Pattern Size: 10 procent.
- Kleurreferentie: Metingen gebaseerd op het CIE 1976 u’v’-diagram.
De monitor is onder de loep genomen door de Calman SDR Toolkit-workflow. In onderstaande afbeeldingen zijn de resultaten af te lezen. Verder is in onderstaande tabel te zien hoe wij deze waarden interpreteren:
Target | Gemeten waarde | Toelichting | |
Dynamisch Bereik (Dynamic Range) | strong>Witlevel: Tussen 120 - 200 cd/m² Zwart level: Onder 0,10 cd/m² Contrastverhouding: Hoger dan 1000:1 | Witlevel: 115,11 cd/m² Zwartlevel: 0,00 cd/m² Contrastverhouding: Oneindig | Witlevel: iets onder target Zwartlevel: Perfect Contrastverhouding: Contrast oneindig |
2-punts Grijswaardebalans (2 Point Grayscale) | DeltaE: Onder 3 | DeltaE: Tussen 5,3 en 6,1 | DeltaE: Wijkt erg af van target |
Meerdere Punten Grijswaardebalans (Multi Point Grayscale) | DeltaE: Onder 3 RGB-Balans: Binnen 5% van elkaar blijven | DeltaE: Tussen 6,7 en 9,9 RGB-Balans: Niet stabiel | DeltaE: Wijkt erg af van target RGB-Balans: Niet in balans |
Kleurdekking (Gamut) | sRGB-Dekking: 100% | DeltaE: Tussen 6,0 en 9,5 | sRGB-Dekking: Dekking aanwezig, nauwkeurigheid matig |
Kleurchecker (ColorChecker) | DeltaE: Onder 3 | DeltaE: Tussen 6,0 en 9,5 | DeltaE: Wijkt erg af van target |
Verzadigingstest (Saturation Sweeps) | DeltaE: Onder 3 | DeltaE: Tussen 4,9 en 8,7 | DeltaE: Wijkt erg af van target |
Helderheidstest (Luminance Sweeps) | DeltaE: Onder 3 | DeltaE: Tussen 5,0 en 10,3 | DeltaE: Wijkt erg af van target |
Combinatie-Effect (Additivity Analyse) | DeltaE: Onder 3 | Afwijking error: Tot 24% met een gemiddelde rond 2-4% | Afwijking error Additieve mix wijkt merkbaar af |
Scherm Uniformiteit (Screen Uniformity) | Maximale helderheidsafwijking: Minder dan 5% | Maximale helderheidsafwijking: tussen 4-5% | Maximale helderheidsafwijking: Goed onder target |
Scherm Hoeken (Screen Angularity) | Minimale kleurverschuiving: Minder dan 10% | Minimale kleurverschuiving: tussen 4-5% | Minimale kleurverschuiving: Goed onder target |
Scherm Stabiliteit (Screen Stability) | Gemeten variatie: Minder dan 5% | Gemeten variatie: Tussen 0,4% en 3,4% | Gemeten variatie: Goed onder target |
De handmatige SDR-kalibratie van de ASUS ROG Swift OLED PG27AQDP zorgt voor een bijzonder nauwkeurige beeldweergave. De grijsschaal is neutraal, de gamma-curve volgt perfect de BT.1886-standaard en kleuren ogen natuurlijk zonder oververzadiging. Alleen de felste tinten rood en geel wijken minimaal af, maar dat is in de praktijk nauwelijks zichtbaar.
De Calman-software geeft een uitgebreide weergave van de HDR-testresultaten. Uit deze testresultaten kunnen wij het volgende opmaken:
Target | Meetbare waarde | Toelichting | |
---|---|---|---|
Kleurnauwkeurigheid: Grijstinten | DeltaE < 3 | DeltaE gemiddeld 1,4 | DeltaE blijft onder target. |
Kleurnauwkeurigheid: Kleurpatches | DeltaE < 3 | DeltaE gemiddeld tussen 2,2 en 4,0 | DeltaE rondom target. |
RGB-Balans | 100 (stabiele lijn) | Toont een relatief stabiele lijn. | Kleine afwijkingen in blauw en groen. |
Kleurruimte: Rec.2020 | 70% - 80% | Tussen 65,3% en 68,7% | Het bereik is beperkt t.o.v. deze kleurruimte |
Kleurruimte: UHDA-P3 | 90% - 95% | Tussen 91,2% en 94,5% | Het bereik is bijna gedekt t.o.v. deze kleurruimte |
EOTF (Electro-Optical Transfer Function) | Volgen referentielijn | Nauwe opvolging van lijn, lichte afwijking bij schaduw/highlights | Consistente gamma-curve |
Piekhelderheid (Luminantie) | 600 - 1000 cd/m² | 745 cd/m² bij 10% window | Binnen target, stabiel tot 50% |
Additivity | < 15% | Tussen 13% en 25% | Foutmarge ligt hoger dan target. |
Na de handmatige HDR-kalibratie laat de ASUS ROG Swift OLED PG27AQDP een kwaliteitsverbetering zien ten opzichte van de fabrieksinstellingen:
- Grijswaarden: de gemiddelde ΔE-waarde is gezakt van circa 6 á 7 naar 3,1, met een maximale afwijking van 8,8 naar 4,0. De RGB-balans is veel consistenter, met slechts lichte fluctuaties rond 100% wit. Hierdoor worden grijstonen nu merkbaar neutraler weergegeven zonder kleurvervaging
- Kleuren: de gemiddelde ΔE daalde van ongeveer 6,0 naar 3,2, en de maximale ΔE van 9,5 naar 12,3 naar 3,2 een aanzienlijke verbetering in realistische kleurweergave.
- Verzadiging (Saturation Sweeps): gemiddelde ΔE 3,8 en maximaal 8,5, waarmee het paneel na kalibratie ruimschoots binnen de visuele tolerantie valt.
- Gamma / EOTF: volgt nu vrijwel perfect de ST-2084-curve, met enkel minimale afwijkingen in de hoogste luminantiegebieden.
- Kleurruimte: behoudt circa 91% P3 binnen de HDR-modus, wat prima is voor een 27-inch OLED-scherm.
In dit hoofdstuk kijken we naar de monitor bewegingsprestaties. Er wordt gekeken hoe de monitor omgaat met bewegende beelden. Hierbij zijn reactietijd en verversingssnelheid de belangrijkste factoren die invloed hebben erop. Zaken in de monitoren die kunnen voorkomen zijn ghosting, tearing en motion blur.
Reactietijd
Tijdens de praktijktests met TestUFO laat de ASUS ROG Swift PG27AQDP indrukwekkende prestaties zien op het gebied van reactietijd en verversingssnelheid. Bij de ghosting-test wordt een framerate van 480 fps en een verversingssnelheid van 480 Hz weergegeven, met 2 pixels per frame en 960 pixels per seconde. Dit wijst op een extreem snelle pixelrespons, waarbij nauwelijks sprake is van bewegingsonscherpte of ghosting.
Verversingssnelheid
In de framerate-vergelijkingstest worden eveneens 480 fps en 480 Hz gemeten, met 3 pixels per frame en 1140 pixels per seconde. Dit bevestigt dat het paneel optimaal gebruikmaakt van zijn maximale verversingssnelheid. In de praktijk betekent dit dat snelle bewegingen - zoals bij competitieve shooters of racespellen - haarscherp worden weergegeven zonder zichtbare vertraging of wazige randen. Dit scherm is daarmee uitermate geschikt voor e-sporters en veeleisende gamers die het uiterste uit hun systeem willen halen.
Bedieningsgemak
Het navigeren door de On-Screen Display via het knopje achterop de monitor ging soepel. Het selecteren en kiezen uit de menu’s gaat gebruiksvriendelijk en spreekt voor zich. Er kan een keuze gemaakt worden uit de volgende opties:
- AI Assistant: Een slimme functie die automatisch je beeldinstellingen optimaliseert op basis van content of omgeving. Denk aan aanpassing van helderheid en kleurtemperatuur bij daglicht of tijdens het gamen.
- Gaming: Biedt toegang tot functies als GamePlus (vizier, timer, FPS-teller), GameVisual (voorinstellingen zoals Racing, RTS/RPG en MOBA), en overdrive voor pixelrespons. Ook kun je hier Adaptive-Sync instellen.
- Image: Dit menu bevat instellingen voor helderheid, contrast, dynamisch bereik en scherpte. Hier regel je de algemene beeldkwaliteit van het paneel.
- Color: Onder dit tabblad stel je de kleurtemperatuur, gamma en kleurmodus in. Je kunt kiezen tussen sRGB, DCI-P3, User Mode (voor handmatige kalibratie) of specifieke HDR-profielen.
- OLED Care: Belangrijke functies voor het beschermen van het OLED-paneel tegen inbranden. Denk aan Pixel Cleaning, Screen Move (pixels lichtjes verschuiven) en Screen Saver die automatisch na inactiviteit activeert.
- Input Select: Hiermee kies je handmatig tussen de verschillende video-ingangen, zoals DisplayPort en HDMI. Erg handig als je meerdere apparaten op de monitor hebt aangesloten.
- Lighting Effect: Hiermee pas je de RGB-verlichting van het ROG-logo op de achterkant aan. Je kunt kiezen uit effecten zoals ademhaling, kleurencyclus of statisch licht. Ook kun je deze functie volledig uitschakelen.
- My Favorite Een sneltoetsmenu waarin je eigen favoriete instellingen kunt opslaan. Denk aan een vaste kleurmodus, contrastniveau of gaminginstellingen die je vaak gebruikt.
- System Setup: Onder dit menu stel je algemene systeeminstellingen in, zoals taal, OSD-transparantie, tijdsduur van het OSD-menu op het scherm en resetmogelijkheden naar fabrieksinstellingen.
Kijkhoeken
De kijkhoeken van de ASUS ROG Swift PG27AQDP zijn typerend voor een OLED-paneel. Zelfs wanneer er vanaf een scherpe zijkant naar het scherm wordt gekeken, blijven kleuren accuraat en het contrast sterk aanwezig. De helderheid blijft goed behouden, zonder merkbare kleurverschuiving of vervaging. Wel zijn lichte reflecties zichtbaar bij donkere content, maar deze hebben nauwelijks invloed op de algehele beeldkwaliteit.
De ASUS ROG Swift OLED PG27AQDP is een veelzijdige monitor binnen zijn klasse. De levering is opvallend compleet: het tasje met kabels oogt netjes en de meegeleverde ROG-stickers zijn een leuke extra voor fans die graag laten zien dat ze een ROG-product bezitten.
De montage verloopt eenvoudig; de handleiding is duidelijk en binnen enkele minuten staat de monitor stevig op zijn standaard. Met de ASUS DisplayWidget Center-software zijn vrijwel alle instellingen die normaal via het OSD-menu verlopen ook direct via het programma aan te passen. Dat werkt sneller en voorkomt het gedoe met het joystick-knopje achter het scherm — een handige toevoeging.
In SDR presteert de monitor uit de doos nog niet optimaal. Het contrast, de uniformiteit en de paneelstabiliteit zijn uitstekend, maar de fabrieksinstellingen tonen duidelijke kleur- en grijsafwijkingen: het beeld oogt wat koel, middentonen hebben een lichte cyaanzweem en verzadigde kleuren zijn te sterk. Na handmatige kalibratie verdwijnen deze afwijkingen volledig, waardoor de PG27AQDP referentienauwkeurige SDR-prestaties behaalt — vergelijkbaar met professionele studiomonitoren.
In de HDR-modus toont de monitor een helder en indrukwekkend beeld met krachtige highlights. Toch is de fabrieksinstelling iets te koel en licht oververzadigd. Na kalibratie volgen de grijsschaal en de EOTF-curve de HDR-standaard nagenoeg perfect, met een gemiddelde ΔE van circa drie. Het resultaat is een gebalanceerd HDR-beeld.
De bewegingsprestaties zijn uitstekend — vloeiende overgangen, minimale motion-blur en geen zichtbare overshoot. Ook het bedieningsgemak en de kijkhoeken zijn dik in orde: het OLED-paneel behoudt zijn contrast en kleurconsistentie, zelfs onder een schuine hoek.
Met een huidige adviesprijs van € 999,- positioneert ASUS deze monitor scherp in de markt. Vergeleken met andere 27-inch OLED-modellen in dit segment biedt de PG27AQDP een uitstekende balans tussen bouwkwaliteit, prestaties en functies.