Review: HyperX Cloud Flight S
Links;Twee jaar na de lancering van Cloud Flight gaming headset volgt HyperX op met de Cloud Flight S. De Cloud Flight S heeft redelijk veel weg van de originele Cloud Flight, zo zijn er wat subtiele veranderingen in het ontwerp die de headset wat volwassener maken. Rode accenten en losse draden buitenom het frame maken plaats voor zwarte accenten met bekabeling in het frame, het resultaat: een minder opzichtige headset.
Voordat ik mij te veel uitweid over het ontwerp wil beginnen met de belangrijkste kenmerken. HyperX voegt draadloos (Qi) opladen toe, extra mediaknoppen op het linkeroor en een softwarematige 7.1 surround sound functie met een fysieke aan- en uit knop op de headset zelf. De rode LED-verlichting uit de originele Cloud Flight krijgt geen opvolging, daarmee is Cloud Flight S ‘LED-vrij’ en verkiest batterijduur boven ‘LED-esthetica’. Op het moment van schrijven kost de HyperX Cloud Flight S circa 159,99 euro.
Een overzicht van de specificaties:
De Cloud Flight S meet zich qua specificaties redelijk aan de originele Cloud Flight. De ingebouwde 50 mm drivers keren terug. De headset maakt gebruikt van een 2.4 GHz/RF dongle, deze heeft een Type-A (standaard USB-aansluiting). De Cloud Flight S is te combineren met PC en de PlayStation 4. Ook op de PlayStation 4 kun je gebruik maken van de 7.1 softwarematige surround sound, gezien het feit dat er een fysieke knop op de headset zelf zit. Je kunt de headset middels Qi (draadloos opladen), een certificeerde Qi-oplader voldoet, het hoeft dus niet specifiek de Qi-pad van HyperX zelf te zijn. Opladen middels Micro-USB behoort ook tot de mogelijkheden. Jammer genoeg levert HyperX geen Qi-pad mee, wel kun je deze apart aanschaffen voor een meerprijs van circa 69 euro. Dit betreft de HyperX ChargePlay Base.
Batterijduur is volgens HyperX circa 30 uur, wat redelijk in lijn ligt met mijn eerdere ervaring met de originele Cloud Flight. Toen kwam ik op een batterijduur van 28 uur met de LED-verlichting uitgeschakeld. Om je een beeld te geven: met de LED-verlichting ingeschakeld op de originele Cloud Flight kwam ik gemiddeld aan 13 uur batterijduur, een verschil van 15 uur voor enkel wat LED-verlichting. Ik vind de keuze van het weglaten van LED-verlichting verstandig. Opladen tot 100% zou gemiddeld 3 uur in beslag moeten nemen, vergelijkbaar aan dat van de originele Cloud Flight.
Voornaamste veranderingen zijn duidelijk: de softwarematige 7.1 surround sound, Qi-opladen en mediaknoppen op het linkeroor. Terugkijkend naar mijn originele Cloud Flight review was een minpunt het gebrek aan software. De Cloud Flight S komt standaard met software, iets wat ik dadelijk deel in het hoofdstuk: in de praktijk.
We gaan van start met de verpakking. Opvallend is dat deze net als het ontwerp van de headset minder opzichtig is, het voelt allemaal wat volwassener aan. Verpakkingsinhoud en bescherming voldoet. Op het transparante kunststof omhulsel, waar o.a. de headset en accessoires inzitten, staat nog een opmerking voor het up-to-date houden van de software en firmware. Gelijk mag duidelijk zijn dat er nu wel software is. De accessoires bestaan uit de 2.4 GHz/RF USB-dongle, een verwijderbare microfoon en een USB Type-A naar Micro-USB oplaadkabel.
Op het linkeroor zit de positie voor het Qi-opladen. Je kunt geen gebruik maken van het rechteroor voor het draadloos opladen. Links bevinden zich het gros van de knoppen en de vier extra mediaknoppen. Op het linkeroor sluit de microfoon aan, aangezien deze te verwijderen is, zal deze minder snel een blokkade vormen voor het draadloos opladen. Je kunt de microfoon subtiel buigen en op zijn plaats laten, het verwijderen van de microfoon is dus niet verplicht om draadloos te kunnen opladen.
Het frame bij de ronding van de hoofdband bestaat uit metaal en loopt van oor tot oor. Verder is de Cloud Flight S opgebouwd uit een kunststof constructie, het metaal is enkel zichtbaar wanneer je de headset links en rechts verstelt voor de pasgrootte. De earcups voelen stevig aan, hier leent de Cloud Flight S goede elementen van de originele Cloud Flight. Ik was destijds erg tevreden met de comfort van de originele Cloud Flight. Gebruik van materiaal en dikte van oorkussens is gelijk gebleven. Het hoofdkussen heeft net als de oorkussens een PU-lederen afwerking, zacht en rustig op het hoofd. De isolatiewaarde is bij PU-leder beter dan dat van gestoffeerde oorkussens. Het zorgt dat omgevingsgeluiden aanzienlijk beter buiten blijven, daar staat tegenover dat PU-leder warmer is.
De mediaknoppen op het linkeroor bestaan uit een totaal van vier instelbare knoppen. Je kunt deze instellen via de NGENUITY software van HyperX, een opvallende keuze is dat dit een Microsoft Store download is. Voor mij een eerst keer. Normaliter krijg ik gewoon te maken met een .exe-bestand. Op het linker- en rechteroor zijn de ‘HX’ logo’s zichtbaar en op het kunststof gedeelte rondom de hoofdband komen we het volledige HyperX woordmerk tegen.
Het linkeroor is het epicentrum aan knoppen en ingangen, bestaande uit de aan- en uit knop, een 7.1 softwarematige surround sound knop, de Micro-USB ingang voor het opladen en een 3.5 mm Jack ingang voor de microfoon. Op het rechteroor zit het scrollwiel voor volumebereik. Ik vind de toevoeging van de 7.1 softwarematige surround sound knop waardevol. Mocht je een hechte band opbouwen met het surround sound geluid van deze headset, dan ben je niet enkel beperkt tot je PC, maar kun je zonder software ook gebruik maken van surround sound op je PlayStation 4, een pluspunt.
Met de microfoon op zijn plaats is de HyperX Flight S klaar voor zijn eerste nationale vlucht. Eerste indruk is dat HyperX de Cloud Flight S volwassen heeft gemaakt met een strakker ontwerp. Goede elementen zoals comfort zijn behouden vanuit het origineel wat de Cloud Flight S nét wat meer aantrekkingskracht geeft.
Geluidskwaliteit
De geluidskwaliteit van de originele Cloud Flight heb ik destijds beoordeeld als goed. Om je een indicatie te geven: de originele Cloud Flight geeft wat meer bass weergave (druk) dan de Arctis headset familie van SteelSeries. Ik ben tevreden met de Arctis headset familie, omdat het geluid goed uitgebalanceerd is. Bij de originele Cloud Flight en Cloud Flight S krijg je nét wat meer bass. De 50 mm drivers versus de 40 mm drivers van de Arctis zijn hier deels verantwoordelijk voor.
De Cloud Flight S is samen met mij op reis gegaan tijdens Sea of Thieves. De Kraken is ten onder gegaan, diverse piratenschepen hebben het moeten afleggen en ik ben tig schatten rijker geworden. Explosies zijn niet te hard, de bass weergave voldoet en is niet overdreven. De game chat balans toevoeging, te besturen middels de mediaknoppen maakt het tweaken tussen in-game spraak en geluid aangenaam, ongeacht het feit dat ik het gebruik van de mediaknoppen op het linkeroor minder fijn vindt. Het doel is jouw perfecte balans wat goed te realiseren is.
De redelijke isolatie met de PU-lederen oorkussens maakt het geluid wat intiemer. Het is niet vergelijkbaar aan ANC/ENC technologie, maar komt met isolatie een heel eind om het geluid goed te waarborgen richting je mooie oren. Als het om stereogeluid gaat is de Cloud Flight S vergelijkbaar aan de originele Cloud Flight met één grote maar: de Cloud Flight S heeft softwarematige 7.1 surround sound. Je zit niet vast aan software voor het 7.1 surround sound, dit maakt de Cloud Flight S een plug & play stereo en 7.1 softwarematige surround sound headset. Dat laatste vind ik erg netjes.
De surround sound toevoeging kan meerwaarde hebben. Zelf was het voor mij afhankelijk per game. Tijdens Rust vond ik het minder fijn. Er gebeurde te veel rondom mijn bunker terwijl ik aan het craften was. Bij Sea of Thieves vond ik het juist wel weer leuk: het gevoel van vrijheid! Het zal hier dus persoonlijk zijn. De Cloud Flight S heeft veel weg van de originele Cloud Flight in stereomodus. Waar nu in anno 2020 niks mis mee is als het om stereogeluid gaat.
Opnamekwaliteit
Opnamekwaliteit is wat mij betreft prima. De Cloud Flight S headset presteert bijna vergelijkbaar aan de originele Cloud Flight. Ik vind de geluidsopname van de originele Cloud Flight wat aangenamer/persoonlijker klinken. Het frequentiebereik van de Cloud Flight S ligt hoger, uiteraard zijn er nog andere variabelen zoals het spraakpatroon, afstand, omgeving en akoestiek. De Cloud Flight opname is destijds in een ruimte opgenomen met vloerbedekking. Verschillen zijn relatief klein. HyperX Cloud Flight S | Microfoontest HyperX Cloud Flight | Microfoontest
Met dat gezegd heeft de HyperX Cloud Flight S een prima microfoon voor in-game communicatie. Het is geen “studio grade" microfoon, maar komt een heel eind in-game en met programma’s zoals Discord. De recent geteste Arctis 1 Wireless headset en mijn Arctis Pro Wireless klinken wat minder als het om opnamekwaliteit gaat.
ComfortDe Cloud Flight S volgt de originele Cloud Flight op met blijvende comfort. Er is weinig veranderd als het om comfort gaat, wat goed is! De oorkussens vallen lekker over de oren en houden omgevingsgeluiden goed buiten dankzij het PU-leder. Enige opmerking die ik hier kan geven op basis van testervaring is het gebrek aan het kunnen verwisselen van de oorkussens. Voor de koudere seizoenen PU-leder en voor de warmere maanden gestoffeerde oorkussens, maar goed: het ontwerp van de headset moet er naar zijn. In het geval de Cloud Flight S is dit geen kenmerk. Ik schrijf dit eerder op als relevante informatie, zodat je jezelf beter bewust bent van je keuze. Ondanks of het warm of koud is: de oorkussens zitten heerlijk.
De hoofdband is vergelijkbaar aan de oorkussens, zacht en afgewerkt met PU-leder. Pluspunt hier is dat ik de hoofdband vrijwel niet voel rusten op mijn hoofd. De instelbare mediaknoppen vind ik qua functionaliteit prima. Het indrukken van de vier knoppen op mijn linkeroor vind ik niet zo fijn. Als ik wissel tussen mijn Cherry MX toetsenbord en de mediaknoppen, druk ik vaak vrij hard door. Ik heb van mijn eigen een forse toetsaanslag. Bij een wissel tussen toetsenbord en headset druk ik vrij hard op één van de vier willekeurige mediatoetsen, waarmee ik de oorschelp en oorkussen richting mij slaap duw, dit is niet altijd ideaal.
Comfort is bij mij sessies van drie uur zonder irritaties, dit gaat naar voldoening met de headset. Met de afstand van 20 meter overbrug ik eenvoudig loopjes richting de overloop en keuken. Het blijven communiceren tijdens een WC bezoek is in mijn geval mogelijk, dit is voor mij redelijk ultiem als het om comfort gaat, heerlijk!
Software en batterij
Laat ik vooropstellen dat ik blij ben dat de HyperX Cloud Flight S software heeft. De originele Cloud Flight kwam zonder, in deze prijsklasse voelde dat destijds best wel summier. De HyperX software gaat door het leven als NGENUITY. Te downloaden in de Microsoft Store als software (app?). Net als veel fabrikanten is de focus van HyperX met NGENUITY vergelijkbaar: het samenbrengen van diverse randapparatuur. Het is dus een verzamelplaats voor HyperX randapparatuur om je gevechtsarsenaal eenvoudig te beheren.
Het startscherm bestaat uit verbonden apparaten, hier is de ‘headset’ letterlijk zichtbaar. Ik ben er niet om getreurd, de eenvoud van ‘headset’ maakt het typografisch rustiger dan lange productnamen, denkende aan termen zoals Extreme, RGB en Super Fusion over 9000! Maar goed: het startscherm. Met de Cloud Flight S verbonden kreeg ik direct de melding voor een beschikbare firmware update, gewoon goed verzorgd. Update gedraaid en door naar de ‘headset’.
Opties en mogelijkheden zijn vrij beperkt in deze prijsklasse als ik het vergelijk met de concurrentie, maar goed. Wat heb je allemaal nodig en in hoeverre is het allemaal nodig. HyperX laat equalizers en omgevingseffecten volledig buiten de software. Het kiest enkel voor zijn softwarematige 7.1 surround sound. Wanneer je de fysieke 7.1 knop op de headset indrukt, zie je ook daadwerkelijk de slider in de software verschuiven, het zit hem in de kleine details.
Fijne toevoeging is het batterijpercentage. Je hebt een duidelijke indicatie van het batterijniveau dan enkel drie of vier streepjes in een geïllustreerde batterij, pluspunt wat mij betreft. De “RGB gloed" aan de zijkant van de software heeft niks te maken met LED of RGB-verlichting. De Cloud Flight S doet niet aan hippe kleurtjes. Wel had ik zoiets van: “Hé? Wat doet de RGB look-a-like in de software?" Dit is Gamelink van HyperX. Lang verhaal kort: handmatige instellingen voor games. Je kunt een game launcher toewijzen en hier specifieke profielen/links voor aanmaken. Als laatste het knoppen menu. Hier kun je de mediaknoppen instellen met verschillende multimedia opties.
De Cloud Flight S komt netjes aan de opgegeven batterijduur van 30 uur. Opladen tot 100% duurt ongeveer drie uur. Bij de originele Cloud Flight was de batterijduur circa 28 uur met de LED-verlichting uitgeschakeld.
Zo komen we aan bij de eindconclusie van de HyperX Cloud Flight S. Vliegt de tijd en zien we grootste veranderingen of blijft het bescheiden met kleine verbeteringen? Je leest het in deze eindconclusie.
De Cloud Flight S is degelijke headset. Op verschillende onderdelen scoort de headset goed. De geluidskwaliteit is aangenaam, deze heeft wat meer bass weergave dan de Arctis familie van SteelSeries. De opnamekwaliteit is voor games en social talks op Discord en TeamSpeak geschikt. Goed verstaanbaar, maar geen grote verschillen als het om kwaliteit gaat ten opzichte van de originele Cloud Flight.
Op diverse fronten deed de Cloud Flight het al goed. In zijn prijscategorie vond ik hem destijds summier als totaalplaatje. Het ontbreken van software deed vooral pijn. De Cloud Flight S komt standaard wel met software. Terugkomend op de Cloud Flight S in zijn algemeenheid: de geluidskwaliteit als het om stereo gaat prima. Met de redelijk isolerende oorkussens komt het geluid goed tot zijn recht. De toevoeging van plug & play 7.1 softwarematige surround sound is episch. Zonder software kun je hier gebruik van maken en dat allemaal met een simpele druk op de knop, easy!
Toch voelt de 7.1 softwarematige surround sound niet altijd op zijn plaats. Ik had bij sommige games dat ik deze meer als storend ervaarde dan effectief. Ondanks deze ervaring ben ik blij met de toevoeging. Het Qi-opladen is een mooie functie, maar komt niet helemaal goed uit de verf. Je krijgt standaard een Micro-USB kabel mee voor het opladen, en zonder eigen Qi-pad krijg je weinig mee van dit moois. Alternatief is HyperX zijn eigen Qi-pad, echter brengt dit een meerprijs van 69 euro met zich mee, waarmee het totaalpakket prijstechnisch minder aantrekkelijk klinkt. Alternatief is een eigen Qi-pad van bijvoorbeeld je telefoon of een goedkoper alternatief. Heb ik van deze functie actief gebruik gemaakt? Het antwoord is nee.
De mediaknoppen voelen niet helemaal je van het, hier kan ik niet echt enthousiast over worden. De functionaliteit is prima, maar bediening is minder praktisch. Met dat gezegd heb je een Cloud Flight S die zich redelijk meetbaar maakt aan de originele Cloud Flight. Grootste verandering is wat mij betreft de software en de softwarematige 7.1 surround sound. In stereo lijkt de Cloud Flight S veel op de originele Cloud Flight, wat in sommige opzichten niet slecht is. Ik ben van mening dat HyperX met een simpele Qi-pad in de verpakking meer onderscheid had kunnen maken met de Cloud Flight S.