Wil je meer weten over onze samenwerking met Megekko? Check dan ons reviewbeleid.
Review: HyperX QuadCast S, DuoCast & SoloCast
Links; Navigatie;“Waar ben ik aan begonnen?", was heel even de gedachten die door mijn hoofd schoot nadat ik begon aan deze review. Het gaat namelijk niet om één of twee producten, maar om drie stuks tegelijk. Ik heb het in dit geval over microfoons van HyperX, namelijk de SoloCast, DuoCast & QuadCast S. De reden om deze allen te bespreken in één review is omdat de microfoons familie van elkaar zijn. Daarin is de SoloCast de goedkoopste - en de recentste uiting -, waar de QuadCast S de duurste is van het drietal en de DuoCast daar zich net onder segmenteert.
Betekent duurder in dit geval beter? Alles over de kwaliteit en verschillen tussen deze HyperX-microfoons ga je lezen in deze review. Bij onze webshoppartner Megekko is de SoloCast op het moment van schrijven te verkrijgen voor € 58,99, de DuoCast voor € 99,95 en de QuadCast is voor € 138,- schoon aan de haak binnen te hengelen.
Hieronder treffen we de specificaties aan;
Specifications | HyperX SoloCast | HyperX DuoCast | HyperX QuadCast |
---|---|---|---|
Microphone Specifications | |||
Element | 14mm electret condenser capsule | Two electret condenser capsules | Three 14mm electret condenser capsules |
Polar Pattern | Cardioid | Cardioid, omnidirectional | Stereo, Omnidirectional, Cardioid, Bidirectional |
Frequency Response | N/A | 20Hz - 20kHz | |
Sensitivity | -6dB (1V/Pa at 1kHz) | -36dB (1V/Pa at 1kHz) | |
Noise (RMS) | ≤-74dBFS (A-weighted) | ≤-70dBFS (A-weighted) | ≤-95dBFS (A-weighted) |
Connections and Features | |||
Connection Type | USB-C | USB-C, 3.5mm headphone output | |
USB Specification | USB 2.0 (full speed) | ||
Bit-Depth | 24-bit, 16-bit | 24-bit | 16-bit |
Power consumption | 5V 47mA | 5V 200mA (white light) | 5V 245mA (white light) |
Lighting | N/A | RGB (16,777,216 colors) | |
Light Effects | N/A | 2 zones | |
Physical Specifications | |||
Weight | Weight (Microphone): 0.57lb | Weight (Microphone): 0.53lb | Weight (Microphone): 0.56lb |
Cable Length (imperial) and type | USB-C to USB-A | ||
Headphone Output | |||
Support | N/A | Yes | |
Frequency Response | N/A | 20Hz - 20kHz | |
Maximum power output | N/A | 7mW | |
T.H.D | N/A | ≤ 0.05% (1kHz/0dBFS) | |
SNR | N/A | ≥ 100dB (1kHz/0dBFS, A-weighted) | ≥ 90dB (1kHZ, RL=∞) |
Uiterlijke specificaties
Buiten de verschillende uiterlijke kenmerken om - zoals formaat en design - bezitten de QuadCast, DuoCast en SoloCast een USB-C-ingang en maken ze alle drie gebruik van een USB-C naar USB-A-kabel. Wat de SoloCast niet heeft en de andere twee microfoons wel is een 3,5mm-audiojackingang voor een headset of oortjes, zodat je de microfoon kan monitoren. Het gewicht van de microfoons zelf ligt vrij dicht bij elkaar. In bovenstaande tabel kan je uiteraard alle verschillen en overeenkomsten goed met elkaar vergelijken. Daardoor kan je voor jezelf een goede overweging maken wat voor jou de juiste microfoon kan zijn. Nochtans gaan we hieronder op de belangrijkste verschillen in.
Richtingskarakteristieken
De HyperX SoloCast is een cardioïdemicrofoon - ook wel unidirectioneel, ofwel ‘één richting op’ genoemd. Deze microfoons worden voornamelijk gebruikt als zang- of spraakmicrofoons. In dit geval dus spraak, omdat de SoloCast, evenals de DuoCast en QuadCast, specifiek gericht is op streaming. Vervolgens is er de DuoCast met twee opties: de eerste is cardioïde, de andere is omnidirectioneel, ofwel de microfoon vangt dan van alle kanten geluid op. Daarmee maakt de DuoCast zich geschikt voor bijvoorbeeld een podcast met meerdere mensen aan een tafel, een vergadering en ga zo maar door.
Tenslotte is er de meest diverse van de drie: de QuadCast S-microfoon. Die is tevens cardioïde en omnidirectioneel, maar bevat als derde een stereostand. De vierde optie is bidirectioneel, wat betekent dat de microfoon aan de voor- en achterkant spraak oppikt. Het schakelen tussen de diverse standen is met de QuadCast S te regelen met de draaiknop aan de achterzijde van de microfoon. In eerste instantie dacht ik dat het wisselen bij de DuoCast alleen softwarematig te regelen was, maar later kwam ik erachter dat het volumewiel ook een drukknop was om tussen microfoonstanden te wisselen. Later in de review vertel ik overigens meer over de software.
Om als laatste nog even aan te kaarten: een overeenkomst tussen de drie HyperX-microfoons is dat ze allen makkelijk te muten zijn middels een muteknop aan de bovenzijde van de microfoon. Bij alle drie betreft het een ‘capacitive touch’-knop, ofwel ze zijn te muten met een lichte aanraking van de genoemde knop bovenop. (Noot van hoofdredactie: hieronder is daar een fenomenaal voorbeeld van te zien.)
De SoloCast, DuoCast en QuadCast S komen in soortgelijke verpakkingen; een strakke wit/rode doos met de belangrijke features duidelijk beschreven op de voorkant van de verpakking. Per microfoon zal ik de inhoud van de verpakking en uiterlijke kenmerken/features verder bespreken.
In de doos van de SoloCast: uiteraard de microfoon, waar de microfoonstandaard out-of-the-box op is gemonteerd, een USB-kabel en tenslotte een Quick Start Guide. De SoloCast is op de standaard zowel linksom als rechtsom te draaien, zodat je de microfoon eventueel ook ergens onder kan plaatsen. Er zitten verder geen knoppen op de microfoon en aan de achterkant is een USB Type-C-ingang te vinden. De microfoon heeft een simpel doch fraai design, voelt stevig aan en lijkt een solide bouwkwaliteit te hebben. Aan de onderkant van de microfoon bevindt zich twee schroefdraden voor zowel 5/8″ als 3/8″, om aan een microfoonarm bevestigd te worden.
In de verpakking van de DuoCast: de microfoon in een shockmount, gemonteerd op een microfoonstandaard, een tweetal boekjes en een USB-kabel. Verder zit er een koppelstuk bij, zodat de DuoCast ook aan een microfoonarm bevestigd kan worden. Het design is simpel, maar toch heel anders dan de SoloCast. Aan de achterzijde van de microfoon bevindt zich het volumewiel, dat tevens fungeert als indrukbare knop om te wisselen tussen de richtingskarakteristieken. Verder aan de achterkant een USB Type-C-ingang en de 3,5mm-audiojackingang.
De doos van de QuadCast S bevat: de microfoon kant en klaar met een stevige shockmount en microfoonstandaard, een aantal boekjes, een koppelstuk voor een microfoonarm en een gevlochten USB-kabel. Daarmee is de kabel kwalitatief beter dan degenen die geleverd worden bij de SoloCast en DuoCast. Qua design lijkt de QuadCast S op een DuoCast na een goede sportschoolsessie. Aan de onderkant is een draaiknop te vinden voor de gain en aan de achterkant vinden we een draaiknop om te wisselen tussen de richtingskarakteristieken. Net zoals bij de DuoCast vinden we ook aan de achterzijde de USB Type-C-ingang en de 3,5mm-audiojackingang.
NGENUITY
Hoewel de HyperX SoloCast, DuoCast en QuadCast S in basis plug & play-microfoons kunnen zijn, is er wel software beschikbaar. Personen bekend met HyperX zijn ongetwijfeld ook bekend met NGENUITY. De opties die NGENUITY biedt, zijn per microfoon verschillend en zal ik dan individueel wat verder uitlichten. Wel wil ik alvast benoemen dat de verschillen voornamelijk visueel zijn. Qua audio-opties is het gering en dat is toch wel jammer. Het is leuk dat de microfoons er mooi uitzien, maar het belangrijkste is en blijft de audiokwaliteit en daarom is het des te jammer dat daar weinig in te tweaken valt binnen NGENUITY. Zonder namen te noemen, zijn er andere fabrikanten die wel ’tweakability’ bieden op audiogebied.
Voor de mensen met meerdere HyperX-producten biedt NGENUITY wel een leuke feature genaamd ‘Light Sync’. Die zorgt ervoor dat al je HyperX-producten (die het ondersteunen) aan elkaar zijn gelinkt en dezelfde RGB-verlichting en instellingen weergeven.
HyperX SoloCast
Het bespreken van de software in combinatie met de HyperX SoloCast is erg snel gedaan. Er is niks aan te passen qua uiterlijk, aangezien RGB-verlichting in de microfoon ontbreekt. Belangrijk om te vermelden, is dat de volumebalk in NGENUITY gekoppeld is aan het Windows-systeemvolume. Kortom, pas je het volume in NGENUITY aan, dan wijzig je ook het systeemvolume en vice versa. Dat geldt ook voor de muteknop op de microfoon en de muteknop in de software.
HyperX DuoCast
Voor de DuoCast zijn er flink wat meer opties aanwezig binnen de software, want de microfoon heeft halverwege het lichaam een RGB-ring rondom. Deze is volledig aan te passen qua kleur, maar buiten de kleur om is ook de wijze waarop kleuren worden weergeven volledig aan te passen - met in totaal een zestal effecten aanwezig.
Met Solid krijg je statische kleuren als RGB-verlichting, Blink is een knipperend patroon, Cycle is rouleren door de diverse kleuren, Lightning is het effect van een bliksem/donderbui, Wave is een golvende weergave door kleuren en tenslotte is er VU Meter. Bij dat laatstgenoemde effect reageert de microfoon met de gewenste kleur op volume/geluid. De zichtbaarheid, helderheid en het tempo van de RGB-verlichting zijn ook aan te passen en verder zijn je favoriete instellingen op te slaan als presets. Ook is er een drietal filters, waaronder de Limiter (standaard ingeschakeld), AI Noise Reduction (oftewel ruisonderdrukking) en als laatste een High Pass-filter.
Verder hebben we in het tabje audio een aantal opties, met als eerste de mic gain. Die is verwarrend te noemen, want deze is gekoppeld aan het volumewiel achterop de DuoCast, maar het Windows-systeemvolume is niet aan te passen. Hierbij maak ik de aanname dat de mic gain binnen de software dus eigenlijk het volume van de microfoon is. De muteknop bovenop is net zoals bij de SoloCast gekoppeld aan de muteknop in de software. Bij output monitoring kan je het volume aanpassen waarmee je jezelf terughoort in het geval dat je een een headset of oortjes hebt aangesloten - overigens ook te muten in de software. Tenslotte is de richtingskarakteristiek van de DuoCast aan te passen in de software en dat werkt weer vice versa met de drukknop achterop de microfoon.
HyperX QuadCast S
De opties betreffende de QuadCast S met RGB-verlichting zijn bijna hetzelfde als bij de DuoCast. We hebben dezelfde zes effecten en ook de helderheid, zichtbaarheid en het tempo van de RGB zijn weer aan te passen. Als extra functie is er nog een delay-optie voor de verlichting, al was het mij niet helemaal duidelijk wat dit doet. Wel is het gedeelte van de microfoon dat RGB-verlichting heeft een stuk groter dan de ring die de DuoCast bezit. Ook is er de optie om te kiezen of de RGB-verlichting ingeschakeld is wanneer de microfoon live is óf gemutet is. Ook hier zijn je favoriete instellingen op te slaan als presets.
In de software is de slider voor microfoonvolume gekoppeld aan het Windows-systeemvolume, maar de draaiknop onderaan de microfoon voor de gain is nergens terug te zien in de software. De muteknop op de microfoon en in de software zijn ook bij de QuadCast S aan elkaar gekoppeld. Daarnaast zijn er nog twee andere volumesliders: voor output monitoring en voor het volume van een aangesloten headset of oortjes - beiden met een mute-optie. De vier richtingskarakteristieken die de microfoon rijk is, zijn alleen te wisselen via de draaiknop op de microfoon. Wel wijzigen de correcte icoontjes in de software bij het draaien aan de knop.
Bediening
Op geen van de microfoons zitten veel knoppen en ook in de software valt er niet veel te regelen op het gebied van audio. Dat maakt het werken met deze selectie aan HyperX-microfoons makkelijk en in principe plug & play. De SoloCast heeft naast de muteknop bovenop de microfoon geen andere opties qua bediening. Over de muteknop gesproken: die is ook aanwezig bij de DuoCast en QuadCast S en werkt ideaal. Het is dan ook goed duidelijk wanneer je microfoon live is of gedempt staat. Bij de DuoCast werkt het volumewiel aan de achterkant van de microfoon prima en aan de hand van de verlichting kan je zelfs zien hoe hard de microfoon staat. Bij de QuadCast S doet de draaiknop voor de gain ook wat hij moet doen. Voor de twee laatstgenoemde microfoons werkt het wisselen tussen de richtingskarakteristieken simpel en snel.
Opnamekwaliteit
Voordat er hieronder te luisteren valt naar diverse opnames met de SoloCast, DuoCast en QuadCast S wil ik vertellen dat de microfoons redelijk gevoelig zijn en veel ongewenst geluid oppikken. In mijn geval staat de pc in mijn huiskamer en daar is het reeds gehorig, waarbij de pc ook geen stille te noemen is. Hierdoor kreeg ik geen opnames waarmee ik tevreden was, omdat er al vrij snel achtergrondgeluid op de opnames terug te horen was. Om deze reden heb ik besloten de opnames te maken in mijn studioruimte, al maak ik hier gebruik van een Mac. Één minpuntje: de NGENUITY-software is niet beschikbaar voor Mac. Ik heb van elke schone opname ook nog een tweede versie toegevoegd, waar een equalizer, een beetje reverb en een noisegate op is toegepast.
HyperX SoloCast - 50%, 75% en 100% volume
HyperX DuoCast - 50%, 75% en 100% volume
HyperX QuadCast S - 50% volume en gain
HyperX QuadCast S - 75% volume en gain
HyperX QuadCast S - 100% volume en gain
Algemeen
Zonder er voor de rest al te lang bij stil te staan: de NGENUITY-software is een leuke toevoeging voor de RGB-verlichting, maar helaas zijn er weinig aanpassingen te doen qua audio. Dit vind ik toch wel een flink minpuntje. Anderzijds zorgen dergelijke opties ook niet altijd voor een betere ervaring. Door het ontbreken van deze functies zijn de microfoons wel gebruiksvriendelijk en direct klaar voor gebruik. Voor alle drie de microfoons geldt wel dat ze erg aanraakgevoelig zijn en vrij snel achtergrondgeluid oppikken.
Vanwege de gevoeligheden zijn accessoires zoals een microfoonarm en (extra) popfilter geen overbodige luxe. Ondanks dat de DuoCast en QuadCast een ingebouwd popfilter bezitten, zijn ze alsnog gevoelig voor S en K-klanken. HyperX biedt in haar shop een popfilter aan, al lijkt deze niet leverbaar te zijn op het moment. Onderstaand zal ik voor de SoloCast, DuoCast en de QuadCast S individueel eindoordelen vellen.
HyperX SoloCast
Met een marktprijs onder de € 60,- krijg je met de SoloCast een compacte, goed klinkende microfoon voor het geld. Ten opzichte van een headsetmicrofoon is de opnamekwaliteit een flinke stap vooruit. Verder is de microfoon plug & play en bezit deze geen extra features, iets wat op dit prijspunt ook niet ongebruikelijk is. In vergelijking met de DuoCast en QuadCast S klinkt de SoloCast wat holler en minder gedetailleerd, waar het geluid op hogere volumes ietwat doet clippen/vervormen. Iets wat de SoloCast verder niet heeft en zijn broeders wel is aanpasbare RGB-verlichting. Mocht je daar gevoelig voor zijn, is het misschien verstandig om voor één van de andere twee HyperX-opties te gaan.
HyperX DuoCast
Opvolgend is er de DuoCast die een kleine € 40,- duurder kost dan zijn broertje, maar qua opnamekwaliteit een heldere sprong maakt en in bezit is van aanpasbare RGB-verlichting. De DuoCast is een prima optie voor als je nog een beetje aan het budget moet denken, maar het ook belangrijk vindt om je microfoon qua uiterlijk een beetje te kunnen aanpassen. De extra richtingskarakteristiek (omnidirectioneel) die de DuoCast biedt t.o.v. de SoloCast is leuk en werkt goed, maar als je het mij vraagt is het niet iets dat je snel zal benutten. De shockmount waar de microfoon in zit doet niet veel en op de hogere volumes merk je ook bij de DuoCast wel iets van clipping/vervorming. Nog even kort samengevat is de DuoCast een fijne microfoon, met in mijn optiek een prima verhouding tussen prijs en kwaliteit.
HyperX QuadCast S
Tenslotte is er de QuadCast S, ofwel de ‘big boy’ qua prijs en formaat. Dat met bijna € 40,- bovenop de prijs t.o.v. de DuoCast van om en nabij de € 100,-. Waar de DuoCast in de software qua filters een aantal opties bezit, krijg je die bij de QuadCast S bijzonder genoeg niet. Wel krijg je nog twee extra opties qua richtingskarakteristiek: namelijk de stereostand en bidirectionele stand. Het wisselen tussen de standen werkt snel en doet wat het moet doen. Maar ja, wat ik eerder al zei; wanneer ga je dit gebruiken? Het aanpasbare RGB-gedeelte is natuurlijk wel een stuk groter dan het randje bij de DuoCast.
Het verschil tussen de opnamekwaliteit van de DuoCast en QuadCast S vind ik niet eens heel erg groot, maar op hoog volume blijft de kwaliteit van de laatstgenoemde net wat beter overeind. De shockmount waar de QuadCast S in zit, is een stuk steviger dan die van de DuoCast en doet ook een stuk beter zijn werk. Vind je het flinke vlak aan RGB op de microfoon en de vier richtingskarakteristieken belangrijk, dan kan je de QuadCast S overwegen, maar qua audiokwaliteit is de prijs het t.o.v. de DuoCast voor mij niet waard. Dat neemt niet weg dat het een fantastische microfoon is voor streaming, podcasts of andere spraakopnames.