Wil je meer weten over onze samenwerking met Megekko? Check dan ons reviewbeleid.
Review: MSI MAG - 321CUPDF
Links; Navigatie;- Inleiding
- Specificaties
- Showcase
- Monitorreferentie-opstelling
- Calman analyse: SDR
- Calman kalibratie: SDR
- Calman analyse: HDR
- Calman Kalibratie: HDR
- Bewegingsprestaties
- In de praktijk
- Conclusie

De MSI MAG-321CUPDF is uitgekomen op 22 april 2025. Wij mochten de monitor eindelijk testen voor gebruik. Welke kenmerken komen er met dat 32-inch display? Onder andere heeft de monitor een certificering van VESA DisplayHDR400.
De MSI MAG - 321CUPDF heeft een Dual Mode, wat betekent dat het scherm twee soorten verversingssnelheden aankan. Bij Ultra HD 160 Hz en bij Full HD 320 Hz. Het paneel heeft ook AMD FreeSync Premium in zijn bezit en tot slot zit er ook anti-flikkering op voor de ogen bij lange sessies. Hoe dit paneel presteert, lees je uitgebreid in deze review van de MSI MAG-321CUPDF.
MSI MAG - 321CUPDF is verkrijgbaar bij onze webshoppartner Megekko. Bovenaan de review vind je de actuele webshopprijs.

Hieronder treffen we de specificaties aan van de MSI MAG - 321CUPDF.
| Panel Size | 31.5" |
|---|---|
| Active Display Area (mm) | 697.306 (H) x 392.234 (V) |
| Curvature | Curve 1500R |
| Panel Type | Rapid VA |
| Panel Resolution | Normal: 3840 x 2160 (UHD) |
| Pixel Pitch (H x V) | Dual Mode: 1920 x 1080 (FHD) |
| Aspect Ratio | 0.18159(H) x 0.18159(V) |
| Brightness (nits) | 16:9 |
| Contrast Ratio | SDR: 350 cd/m2 |
| DCR | 3000:1 (Typ.) |
| Signal Frequency | 100000000:1 |
| ACTIVATED RANGE | Normal : 180~317KHz(H) / 60~160Hz(V) |
| Refresh Rate | Dual Mode : 180~356KHz(H) / 60~320Hz(V) |
| Response time | Normal(UHD) : 60~160Hz |
| DYNAMIC REFRESH RATE TECHNOLOGY | Dual(FHD) : 60~320Hz |
| HDR Support | Normal: 160Hz |
| Video ports | Dual Mode: 320Hz |
| Audio ports | 0.5ms (GtG, Min.) |
| Viewing Angle | AMD FreeSync™ Premium |
| Adobe RGB / DCI-P3 / sRGB | VESA DisplayHDR 400 |
| Surface Treatment | 1x DisplayPort 1.4a (HBR3) |
| Display Colors | 2x HDMI™ 2.1 (4K@160Hz) |
| Frameless Design | 1x Type-C (DP alt.) w/ PD 15W |
| PIP / PBP Function | 1 x Headphone-out |
| Power Type | 178°(H) / 178°(V) |
| Power Input | 93% / 97% / 136% (CIE1976 Standard) |
| Adjustment (Tilt) | Anti-glare |
| Adjustment (Height) | 1.07B, 10 bits (8 bits + FRC) |
| Kensington Lock | Yes |
| VESA Mounting | Yes |
| Dimension with Stand (W x D x H) | External Adaptor |
| Dimension without Stand (W x D x H) | 100~240V, 50/60Hz |
| Weight (NW / GW) | -5° ~ 20° |
| Carton Dimension (W X D X H) | 0~130 mm |
| Accessories | Yes |
| Note | 100 x 100 mm 710.5 x 266.6 x 643.7 mm (28 x 10.5 x 25.3 inch) 710.5 x 96.8 x 423.3 mm (28 x 3.8 x 16.7 inch) 6.65 kg (14.7 lbs) / 9.62 kg (21.2 lbs) 947 x 162 x 520 mm (37.3 x 6.4 x 20.5 inch) 1x DisplayPort Cable (1.4a), 1x Power Cord (C5), 1x Quick Guide, 1x AC Adaptor, 4x VESA Screw Display Port: Normal(UHD) : 3840 x 2160 (Up to 160Hz) Dual(FHD) : 1920 x 1080 (Up to 320Hz) HDMI™ :Normal(UHD) : 3840 x 2160 (Up to 160Hz) Dual(FHD) : 1920 x 1080 (Up to 320Hz) Type C: Normal(UHD) : 3840 x 2160 (Up to 160Hz) Dual(FHD) : 1920 x 1080 (Up to 320Hz) Support: HDMI™ CEC, PIP/PBP; Non Support: KVM |
Onderstaande kenmerken zijn te benoemen uit de specificaties van bovenstaande tabel:
MSI ARSENAL GAMING (MAG)
De MSI MAG - 321CUPDF is onderdeel van de MAG-line-up. MSI heeft naast de MAG nog twee andere (monitor)line-ups tot haar beschikking, namelijk: MPG en MEG. Waar MPG staat voor een mid-high-end ervaring en MEG het topsegment biedt, doet de MAG het juist goed als middenklasse gericht op performance. MAG focust zich op prestaties zonder poespas. Waarbij gelet wordt op de prijs/prestatieverhouding.
AI Dual Mode
De MSI MAG - 321CUPDF bezit ook een kenmerk genaamd: AI Dual Mode. Dit is een functie die als volgt werkt: De monitor schakelt automatisch naar de juiste verversingssnelheid, gebaseerd op de content die wordt weergegeven. Wordt er gekozen voor Full HD, dan gaat deze Hz maximaal tot 320 Hz. Kies je voor 4K, dan gaat de monitor naar maximaal 160 Hz. Hier zijn geen handmatige acties meer voor nodig als deze modus staat ingeschakeld.
SDR en HDR
De monitor biedt dus ruimte voor SDR- en HDR-content. In onderstaande tabel is af te lezen wat het verschil is tussen SDR en HDR:
| SDR | HDR | |
| Helderheid | SDR-content is beperkt tot een lager helderheidsbereik, meestal met een maximale helderheid van ongeveer 100-300 nits. Dit betekent dat de lichte delen van het scherm niet heel fel kunnen worden weergegeven, wat vooral merkbaar is in heldere scènes. In games kan dit resulteren in minder levendige beelden, waarbij heldere delen van het scherm minder stralen. | HDR breidt het helderheidsbereik aanzienlijk uit, waarbij de piekhelderheid kan oplopen tot 400 nits (bij DisplayHDR 400) en hoger bij geavanceerdere HDR-niveaus (zoals DisplayHDR 600 of DisplayHDR 1000). In games geeft dit een indrukwekkender effect, vooral in scènes met explosies, felle lichten of zonovergoten omgevingen. De heldere delen van het scherm worden veel feller en realistischer weergegeven, zonder dat details verloren gaan. |
| Contrast | Het contrast in SDR is beperkter. Contrast is de verhouding tussen de helderste witte en de diepste zwarte tinten die een scherm kan weergeven. Omdat SDR geen hoge helderheden of diepe zwarttinten kan leveren, blijven contrasten vaak minder uitgesproken. Dit kan in games leiden tot minder onderscheid tussen lichte en donkere elementen, vooral in schaduwen of felverlichte omgevingen. | HDR biedt een veel hoger contrast. Door de combinatie van hogere helderheid en diepere zwarttinten (vooral bij TrueBlack HDR of OLED-schermen), kunnen HDR-monitoren indrukwekkende contrasten creëren. Dit is vooral nuttig in games met veel dynamische verlichting, zoals bijvoorbeeld in donkere ruimtes met lichtbronnen. De helderheid van de lichten is veel feller, terwijl de schaduwen diep en gedetailleerd blijven. |
| Kleurruimte | Het kleurenbereik van SDR-content is over het algemeen beperkt tot de sRGB-kleurenruimte, wat betekent dat het minder kleuren kan weergeven. Dit resulteert vaak in een minder levendig beeld met minder nuances in kleurovergangen. Kleuren in SDR-games kunnen er vlakker of minder realistisch uitzien, vooral bij felle kleuren zoals rood, groen en blauw. | HDR-content maakt gebruik van een veel breder kleurenbereik, vaak gebaseerd op de DCI-P3- of zelfs Rec. 2020-kleurenruimte, wat zorgt voor een veel rijkere en levendigere kleurweergave. Dit resulteert in meer realistische, gedetailleerde kleuren en subtielere overgangen tussen tinten. In games zorgt HDR ervoor dat kleuren levendiger en natuurgetrouwer zijn, wat vooral merkbaar is in omgevingen met natuurlijke kleuren zoals landschappen of scènes met complexe verlichting. |
| Diepte/Schaduwen | In SDR gaan vaak details in zowel de helderste als de donkerste delen van het beeld verloren, omdat het niet in staat is om een groot dynamisch bereik weer te geven. Donkere scènes kunnen te donker lijken, zonder veel details in de schaduwen, terwijl lichte scènes snel kunnen "uitbloeden" (te fel worden) zonder subtiele overgangen. | HDR kan zowel de donkere als de lichte delen van het beeld veel beter weergeven, waardoor meer details zichtbaar blijven, zelfs in zeer contrastrijke scènes. Dit betekent dat in games zowel de diepste schaduwen als de felste hooglichten meer detail bevatten en realistisch worden weergegeven. Denk bijvoorbeeld aan nachtelijke scènes in een game waar de sterren helder fonkelen tegen een diepe, donkere hemel, of een zonnige scène waar de lichtstralen fel schijnen zonder dat de omgeving "uitgewassen" lijkt. |
| Licht/Schaduwe | Met SDR is de weergave van licht en schaduw minder realistisch omdat het beperkte dynamische bereik betekent dat de gradaties tussen licht en donker minder subtiel en minder vloeiend zijn. | HDR creëert veel realistischer licht- en schaduwgradaties. Dit zorgt voor meer diepte en een meeslepende ervaring in games, vooral bij games met veel nadruk op verlichting zoals RPG’s of games die zich in open werelden afspelen. |

Op de eerste foto is goed te zien dat MSI de MAG 321CUPDF in een vrij nette, stevige doos levert. Het ontwerp op de doos is strak en laat duidelijk zien met wat voor soort scherm je te maken hebt: een 32-inch 4K-monitor in de Arsenal Gaming-lijn, met de belangrijkste features meteen zichtbaar aan de onderkant van de verpakking.
We maken de doos open en bij het openen van de doos valt op dat alles netjes is ingedeeld in de piepschuimsecties. De accessoires, zoals de standaard, voedingskabel, documentatie en kabels, liggen overzichtelijk gescheiden. Dat maakt uitpakken makkelijk en voelt verzorgd aan. MSI heeft het paneel zelf goed omwikkeld in beschermmateriaal, waardoor het scherm stevig op zijn plek blijft.
We leggen alle spullen, behalve de monitor zelf, even weg. We halen de bescherming van het paneel af en leggen deze op de voorkant van het scherm op de beschermlaag. Op de eerste foto is te zien dat er een VESA-mount beschikbaar is.
De monitor kan opgehangen worden aan een monitorarm. Hierna valt de rode joystick op. Dit is voor de navigatie in de OSD van het paneel. Met één druk op de joystick kan je makkelijker navigeren door de menu’s van het scherm. De aansluitingen op dit scherm zijn als volgt: twee HDMI-poorten (HDMI 2.1), een DisplayPort-aansluiting, een USB-C-poort met DisplayPort-functie en stroomtoevoer. Op de laatste foto’s is te zien dat het scherm licht gebogen is. Dit betreft dus een curved-scherm.
We draaien het paneel om en zien meteen de curving van het scherm vrij duidelijk. Het paneel laat op het bovenaanzicht weinig reflectie door. Dit is een paneel met een matte afwerking. Door deze matte afwerking wordt het licht wat breder verspreid. Dit haalt de harde reflecties in ieder geval eruit.
We leggen het paneel even aan de kant. We gaan verder met de andere inhoud van de verpakking, namelijk de accessoires. Ten eerste valt op dat er de standaard wordt meegeleverd door MSI. Deze bestaat uit twee delen: een breed voetstuk en een arm. Naast de standaard worden er diverse kabels meegeleverd. Op de foto is te zien dat dit een DisplayPort-kabel en een voedingskabel betreft. Er zit ook een snelle handleiding bij.
In de laatste foto zien we de MSI MAG 321CUPDF in zijn geheel staan op het bureaublad. Na het volgen van de stappen van de snelle handleiding zet je heel snel de monitortandaard en het scherm in elkaar. Vanuit de voorkant is goed te zien hoe de matte afwerking het licht weerspiegelt. Daarbij is de curving van het scherm ook niet te missen.

In dit hoofdstuk wordt uitgelegd welke meter we gebruiken voor de analysetesten en kalibratie. Daarnaast wordt verteld welke software wij gebruiken en tot slot welke referentieopstelling wij gebruiken met de testen bij Standard Dynamic Range (SDR) en High Dynamic Range (HDR).
De meter: Portrait Displays - C6 HDR5000
De meter die wij momenteel gebruiken voor onze testen en kalibratie is de meter van Portrait Displays: C6 HDR5000. De C6 HDR5000 is een high-end colorimeter, ontworpen voor nauwkeurige beeldschermkalibratie en -profilering.
Dit model is een verbeterde versie van de eerdere C6 HDR2000. De C6 HDR5000 is een hoogwaardig kleurmeetinstrument (colorimeter) ontworpen voor nauwkeurige kleur- en luminantiemetingen van HDR- en SDR-displays. Deze meter is speciaal gecertificeerd voor gebruik met Calman-software van Portrait Displays en is geoptimaliseerd voor moderne schermtechnologieën zoals OLED, QD-OLED, Mini-LED en LCD. De Portrait Displays: C6 HDR5000 heeft de volgende voordelen:
- Ondersteunt tot 5.000 nits: geschikt voor moderne HDR-schermen met hoge piekhelderheid.
- Individueel gespectraliseerd: elke meter wordt gekalibreerd met referentiegegevens voor maximale nauwkeurigheid.
- Breed compatibel: werkt naadloos samen met Calman en andere software die C6-protocol ondersteunt.
- Stabiel bij lage en hoge luminantie: betrouwbare metingen voor zowel donkere als zeer heldere beeldpartijen.
- USB-plug-and-play: geen aparte voeding nodig, direct aan te sluiten op pc of laptop.
- Duurzaam gebouwd: ontworpen voor langdurig professioneel gebruik en herhaald kalibreren.
De software: Portrait Displays - Calman for Business
De software die wij gebruiken om de analyse- en kalibratietesten uit te voeren is van Portrait Displays, genaamd Calman for Business. We gebruiken de recentste versie van Calman for Business. Portrait Displays is de ontwikkelaar van Calman-software. Dit bedrijf heeft een sterke focus op kleurkalibratie.
Calman for Business van Portrait Displays is een professionele kalibratiesoftware die wordt gebruikt voor het meten, kalibreren en certificeren van beeldschermen. De software is ontworpen voor gebruik in verschillende industrieën, waaronder AV-productie, grafisch ontwerp, film, gaming en display-productie. De Calman for Business-software biedt de volgende mogelijkheden:
- Display-meting en analyse.
- Automatische displaykalibratie (AutoCal).
- Ondersteuning voor verschillende kleurmeters.
- Geavanceerde rapportage en certificering.
- Geoptimaliseerd voor workflow en integratie.
De generator: Portrait Displays - G1 Pattern Generator
De generator die wij gebruiken om testpatronen uit te sturen tijdens metingen en kalibraties is de Portrait Displays G1 Pattern Generator. Dit apparaat fungeert als een professionele en betrouwbare signaalbron die nauwkeurige testpatronen levert in zowel SDR- als HDR-formaten. De G1 is speciaal ontworpen voor gebruik met de Calman-software en sluit daarmee naadloos aan bij onze meetopstelling.
De Portrait Displays G1 Pattern Generator heeft de volgende voordelen:
- Ondersteunt tot 4K 60Hz via HDMI 2.0: geschikt voor moderne monitoren en tv’s.
- Breed scala aan testpatronen: inclusief vensters met variabele APL, kleurgradaties en gamma-tracking.
- HDR-ondersteuning: werkt met HDR10, HLG en Dolby Vision testpatronen.
- Volledig scriptbaar: integreert in de Calman-workflows voor geautomatiseerde metingen.
- Consistente signaalbron: elimineert afhankelijkheden van grafische drivers of pc-uitgangen.
- Compact en draagbaar: eenvoudig in te zetten binnen verschillende testopstellingen.
Door de inzet van de G1 Pattern Generator worden alle metingen uitgevoerd onder gecontroleerde omstandigheden, wat de betrouwbaarheid en reproduceerbaarheid van de resultaten waarborgt.
De werkwijze: Voorafgaand bij de analyse & kalibratie
Voordat de analyse- en kalibratietests worden uitgevoerd, heeft de monitor minimaal 30 minuten kunnen opwarmen. Dit is gedaan om verschillende redenen:
- De Stabilisatie van de backlight of emissieve pixels van de monitor.
- Om de Kleurnauwkeurigheid van de monitor te verbeteren.
- De Beelduniformiteit optimaliseren van de monitor.
- Vermijden van metingen die later veranderen als de monitor niet 30 minuten heeft opgewarmd.
De monitorreferentie-opstelling voor: Standard Dynamic Range (SDR)
- Fabrieksinstellingen van de monitor:
- Color Mode: Standard.
- Brightness: 100.
- Contrast: 50.
- Dark Boost: Off.
- Sharpness: Niet van toepassing.
- Color Temp: Warm.
- Gamma: 1
- Input: DisplayPort-kabel.
- Calman-workflow: Calman SDR Toolkit-workflow / Manual Calibration (SDR):
- Range: PC (0-255).
- DeltaE-methode: Rec.709/sRGB.
- Kleurtemperatuur: 6500K - normaal/daglicht (D65).
- Gamma-formule: ITU BT.1886.
- Display Type: LCD (LCD RGB).
- Pattern Size: 10 procent.
- Kleurreferentie: Metingen gebaseerd op het CIE 1976 u’v’-diagram.
De monitorreferentie-opstelling voor: High Dynamic Range (HDR)
- Fabrieksinstellingen van de monitor:
- Color Mode: Standard.
- Brightness: 50.
- Contrast: 50.
- Dark Boost: 50.
- Sharpness: 50.
- Color Temp: 6500K.
- Gamma: 2.2.
- Input: DisplayPort-kabel.
- Calman-workflow: Calman HDR Toolkit-workflow / Manual Calibration (HDR):
- Range: PC (0-255).
- DeltaE-methode: Rec.2020.
- Kleurtemperatuur: 6500K - normaal/daglicht (D65).
- EOTF (Electro-Optical Transfer Function): PQ (ST 2084).
- Gamma-Formule: PQ (ST 2084).
- Display Type: LCD(LCD RGB).
- Pattern Size: 10 procent.
- Kleurreferentie: Metingen gebaseerd op het CIE 1976 u’v’-diagram.

De SDR-analyse bekijkt een aantal punten op SDR-gebied. Ten eerste valt op dat de grijsbalans netjes tegen de EOTF-lijn zit. De witwaardes ogen precies zoals dat zou moeten in het kleurspectrum. Met een afwijking van 1,7 is dit netjes onder de 3 te beschouwen.
Ten tweede zijn de kleuren minder accuraat bij dit paneel. De kleurdekking geeft een afwijking van 4,3, wat betekent dat kleine kleurverschillen merkbaar voor het oog zijn. De kleuren raken het kleurenspectrum wel, maar raken niet de meetpunten van het diagram.

We hebben handmatig via Calman Studio de MSI MAG - 321CUPDF gekalibreerd. Het valt meteen op te merken dat de kleuren in de Color Management Systeem niet aan te passen zijn. Dit paneel biedt alleen aanpassingen in rood, blauw en groen. Dit betekent dat er vooral gekalibreerd kon worden in wit- en grijstinten. Dit valt ook te zien in het SDR-kalibratierapport. De aanpassingen in de grijsbalans zijn rechtgetrokken en liggen nu meer in de EOTF-lijn. De afwijking is ook gedaald op dit gebied van 1,9 naar 1,4. Een zichtbaar resultaat.
De kleurnauwkeurigheid is iets verbeterd. Maar scoort nog steeds te slecht in de geaccepteerde afwijking van maximaal 3. Dit VA-paneel laat nog steeds afwijkingen zien in verzadigde kleuren. De spreiding is wel iets minder geworden nu na de kalibratie. De kleursaturatie is minder in spreiding.

Calman Studio heeft de HDR-test gedan en hieronder zijn de resultaten af te lezen. Uit het HDR-rapport blijkt dat de MAG-321CUPDF een piekhelderheid heeft van net iets boven de 500 nits. De zwartwaarden zijn niet echt zwart maar meer donkergrijs. Dit komt door het gebrek aan lokaal dimmen in het paneel. De grijsbalans is redelijk stabiel en de PQ-curve wordt vooral richting hogere luminanties goed benaderd. Kleuren zijn in HDR voldoende accuraat, zeker wanneer luminantie niet wordt meegerekend, maar door de beperkte helderheid wijken vooral verzadigde tinten af. Additiviteit laat de bekende VA-onregelmatigheden zien rond de middentonen. De P3-dekking is sterk met ruim 93%, wat gunstig is voor HDR-gaming. Kijken we naar het BT.2020 kleurenspectrum dan valt de dekkingswaarde lager uit met 77,32 procentpunt.

Indien de monitor in HDR gezet wordt dan worden bepaalde instellingen in de OSD uitgeschakeld. Dit wordt gedaan bij de kleureninstellingen. Kortom in HDR kon tijdens de kalibratie de kleuren niet aangepast worden. Dit betekent dat de monitor in HDR niet gekalibreerd kon worden voor een beter en nauwkeurige resultaat in zwart/grijswaarden en kleurwaarden.

In dit onderwerp kijken naar de monitorbewegingprestaties. Er wordt gekeken hoe de monitor omgaat met bewegende beelden. Hierbij zijn reactietijd & en verversingssnelheid de belangrijkste factoren die invloed hebben erop. Zaken in de monitoren die kunnen voorkomen zijn ghosting, tearing en motion blur.
De UFO-test geeft soms hogere Hz aan, bijvoorbeeld 520 Hz, maar dat zegt alleen iets over de framerate die de browser rendert. De monitor zelf blijft gewoon op 160 Hz in 4K. De test is dus geen indicatie van de werkelijke verversingssnelheid van het paneel.
Reactietijd
Als we kijken naar onderstaande video dan valt het volgende op te merken: Er is ghosting zichtbaar achter de ufo. Het paneel kan de beweging van de ufo niet volledig bij houden. De pixelrespons is niet snel genoeg van dit VA-paneel.
Verversingssnelheid
Hoewel de testbeelden zijn vastgelegd vanaf een video-opname, is goed te zien dat de onscherpte die achter de UFO’s verschijnt niet afkomstig is van de camera. Alle stilstaande delen van het scherm blijven namelijk haarscherp, terwijl alleen de bewegende objecten een uitgesproken smeerspoor achterlaten. Dat is typisch gedrag van een VA-paneel: donkere overgangen reageren trager en daardoor ontstaat er ghosting en black smearing bij snelle bewegingen.

Bedieningsgemak OSD
Het OSD van de MAG-321CUPDF werkt prettig en overzichtelijk. De rode joystick achterop reageert snel en maakt het eenvoudig om door de menu’s te bladeren. De MSI MAG - 321CUPDF deelt alles logisch in: van gamingfuncties zoals Smart Crosshair, Optix Scope en de handige Dual Mode-schakelaar (4K 160 Hz of 1080p 320 Hz), tot professionele instellingen zoals kleurtemperatuur en low blue light. De beeldopties zijn duidelijk en bieden genoeg flexibiliteit zonder dat het menu onnodig druk wordt.
Kijkhoeken
Op de vier afbeeldingen worden de kijkhoeken van het paneel van de MSI MAG - 321CUPDF goed zichtbaar. Wanneer je het scherm van onder en boven bekijkt, valt op te merken dat het contrast zichtbaar afneemt. Vanuit de zijkanten zien we juist dat donkere gedeeltes verlichten of juist wegvallen. De details van schaduwen verdwijnen. Bij de foto’s is een groenige tint te zien of een gelige waas. Dit komt doordat dit scherm een VA-paneel heeft.

Tijd voor de conclusie. Als we alles meenemen wat we gemeten en ervaren hebben, kunnen we het volgende zeggen over de MSI MAG-321CUPDF. De monitor wordt netjes verpakt en past met zijn eenvoudige kartonnen doos precies bij de MAG-productlijn: strak, functioneel en zonder onnodige franje. De inhoud is goed beschermd en compleet genoeg, al hadden we liever gezien dat MSI standaard ook een HDMI-kabel meelevert voor gebruikers die geen DisplayPort gebruiken. De standaard klik je vrij eenvoudig in elkaar.
Dan de prestaties van het paneel in SDR en HDR. In SDR doet de monitor het op grijs-, wit- en zwartwaarden verrassend netjes. Uit de doos zijn de grijstinten redelijk neutraal en blijft de balans stabiel. De kleurnauwkeurigheid heeft wel een grotere afwijking (DeltaE rond de 4). Na SDR-kalibratie worden de grijstinten iets strakker, maar de kleuren zelf veranderen nauwelijks, omdat dit model geen volledig CMS in het OSD heeft.
In HDR vallen een paar dingen op. De piekhelderheid komt rond de 500 nits uit, wat hoger is dan je van een HDR400-monitor zou verwachten. Toch blijft het echte HDR-effect beperkt. Dit komt vooral door het ontbreken van local dimming: zwart wordt nooit écht zwart en dat zie je direct terug in de EOTF-tracking. De RGB-balans is wel netjes en de HDR-kleuren zijn iets accurater dan in SDR, waardoor HDR-content wat levendiger oogt.
Omdat het een VA-paneel is, zien we bij de UFO-test duidelijk ghosting en black smearing, vooral in donkere overgangen. Dat hoort bij deze paneeltechniek en is niet iets wat je met instellingen volledig kunt oplossen. De OSD-navigatie werkt verder prima en voelt soepel aan. De kijkhoeken zijn typisch VA: recht ervoor is het beeld prima, maar vanaf de zijkant verlies je snel contrast en kleur, wat door de curve nog iets wordt versterkt.
Alles bij elkaar presteert de MSI MAG-321CUPDF op een manier die je mag verwachten van een VA-monitor in dit prijssegment. Hij doet weinig verkeerd, maar springt ook niet echt boven de concurrentie uit. Met een prijs van € 479,- (op het moment van schrijven) komt hij in een categorie terecht waar je voor hetzelfde geld soms een paneel krijgt met betere kleurweergave of minder ghosting. Dit is vooral een monitor voor wie bewust kiest voor VA-contrast en 4K-gaming zonder de hoofdprijs te betalen.



