Wil je meer weten over onze samenwerking met Megekko? Check dan ons reviewbeleid.
Review: MSI MPG-322URX QD-OLEDF
Links; Navigatie;- Inleiding
- Specificaties
- Showcase
- Monitorreferentie-opstelling
- Calman analyse: SDR
- Calman kalibratie: SDR
- Calman analyse: HDR
- Calman Kalibratie: HDR
- Bewegingsprestaties
- In de praktijk
- Conclusie

MSI heeft begin 2025 de MSI MPG-322URX QD-OLED uitgebracht. Dit betreft een Quantum Dot OLED-paneel. De monitor is verder 4K Ultra HD 32-inch groot en heeft diverse kenmerken in zich. Deze zijn als volgt te benoemen: VESA ClearMR 13000 en VESA True Black HDR400-certificering. Verder heeft het paneel een MSI OLED Care 2.0, een ondersteuning van DisplayPort 2.0a en kan het een verversingssnelheid aan van 240 Hz. Wij mochten deze monitor uitgebreid testen en in deze review vind je onze ervaring ermee.
De MSI MPG-322URX QD-OLED is verkrijgbaar bij onze webshoppartner Megekko. Bovenaan de review vind je de actuele webshopprijs.

Hieronder treffen we de specificaties aan van de MSI MPG-322URX QD-OLED:
| Panel Size | 31.5" |
|---|---|
| Active Display Area (mm) | 699.48 (H) x 394.73 (V) |
| Curvature | Flat |
| Panel Type | QD-OLED |
| Panel Resolution | 3840x2160 (UHD) |
| Pixel Pitch (H x V) | 0.1814 (H) x 0.1814 (V) |
| Aspect Ratio | 16:9 |
| Brightness (nits) | SDR: 250 HDR: 450 (Typ.) (True Black 400 with 10% APL) 1000 (Typ.) (Peak 1000 with 3% APL) |
| Contrast Ratio | 1500000:1 (Typ.) |
| DCR | 100000000:1 |
| Signal Frequency | 30~563.76 KHz (H) / 48~240Hz(V) |
| ACTIVATED RANGE | 48~240Hz |
| Refresh Rate | 240Hz |
| Response time | 0.03ms (GtG) |
| DYNAMIC REFRESH RATE TECHNOLOGY | G-Sync Compatible |
| HDR Support | DisplayHDR True Black 400 |
| Video ports | 2x HDMI™ 2.1 (UHD@240Hz) 1x DisplayPort 2.1a (UHBR20) 1x Type-C (DP alt.) w/ 98W PD |
| USB ports | 2x USB 5Gbps Type-A 1x USB 5Gbps Type-B |
| Audio ports | 1 x Headphone-out |
| Viewing Angle | 178°(H) / 178°(V) |
| Adobe RGB / DCI-P3 / sRGB | 98% / 99% / 138% (CIE1976 Standard) |
| Surface Treatment | Anti-glare |
| Display Colors | 1.07B, 10 bits |
| Frameless Design | Yes |
| PIP / PBP Function | Yes |
| Power Type | Internal Power Board |
| Power Input | 100~240V, 50/60Hz |
| Adjustment (Tilt) | -5° ~ 15° |
| Adjustment (Swivel) | -30° ~ 30° |
| Adjustment (Pivot) | -10° ~ 10° |
| Adjustment (Height) | 0 ~ 110 mm |
| Kensington Lock | Yes |
| VESA Mounting | 100 x 100 mm |
| Dimension with Stand (W x D x H) | 718 x 242 x 483mm 28.2 x 9.5 x 19.0 inch |
| Dimension without Stand (W x D x H) | 718 x 69 x 418 mm (28.2 x 2.7 x 16.4 inch) |
| Weight (NW / GW) | 9.6 kg ( 21.1 lbs) / 12.9 kg ( 28.4 lbs) |
| Carton Dimension (W X D X H) | 975 x 185 x 515 mm (38.3 x 7.2 x 20.2 inch) |
| Accessories | 1x HDMI™ Cable (2.1), 1x DisplayPort Cable (2.1a), 1x Power Cord (C13), 1x Quick Guide, 1x USB Type-B to A Cable, 4x VESA Screw |
| Note | HDMI™: 3840 x 2160 (Up to 240Hz) DisplayPort: 3840 x 2160 (Up to 240Hz) Type-C: 3840 x 2160 (Up to 240Hz) Support: HDMI™ CEC, KVM, PIP/PBP |
| Warranty | 3 years (including panel burn-in) |
Onderstaande kenmerken zijn te benoemen uit de specificaties van bovenstaande tabel:
MSI Performance Gaming (MPG)
Bij MSI zijn er drie soorten productlijnen te kenmerken, namelijk: MAG, MPG en MEG. In deze review hebben we een monitor uit de MPG-lijn. MPG staat voor MSI Performance Gaming. Deze lijn richt zich zo op het midden- en high-endsegment. Is vooral gericht op gamingsprestaties. Te denken valt aan: hoge refresh rates, high-end prestaties en een goede balans tussen prijs en kwaliteit.
VESA ClearMR 13000
De MPG-322URX heeft twee VESA-certificeringen. Eén daarvan is de VESA ClearMR 13.000. Deze certificering geeft aan dat de monitor vrijwel geen zichtbare bewegingsonscherpte vertoont: pixels reageren extreem snel, zonder ghosting, inverse ghosting of andere artefacten. Er is een schaal van 0 tot 21.000 ClearMR Tier. De monitor heeft ClearMR 13.000, wat in de praktijk neerkomt op dat het paneel 125 tot 140 keer meer “schone pixels" weergeeft. En wat houden deze schone pixels in? Deze blijven scherp tijdens bewegingen op het scherm.
DisplayPoort 2.0a
De MSI MPG-322URX ondersteunt de nieuwste versie van DisplayPort. Dit is de versie, genaamd 2.1a. Wat houdt dit precies in? DisplayPort 2.1a biedt een maximale bandbreedte tot 80 Gbps via de zogeheten UHBR-modussen. Dit is genoeg om 4K met 240Hz, 10-bit HDR en volledige 4:4:4-kleursampling zonder concessies door te geven.
SDR en HDR
De monitor biedt dus ruimte voor SDR- en HDR-content. In onderstaande tabel is af te lezen wat het verschil is tussen SDR en HDR:
| SDR | HDR | |
| Helderheid | SDR-content is beperkt tot een lager helderheidsbereik, meestal met een maximale helderheid van ongeveer 100-300 nits. Dit betekent dat de lichte delen van het scherm niet heel fel kunnen worden weergegeven, wat vooral merkbaar is in heldere scènes. In games kan dit resulteren in minder levendige beelden, waarbij heldere delen van het scherm minder stralen. | HDR breidt het helderheidsbereik aanzienlijk uit, waarbij de piekhelderheid kan oplopen tot 400 nits (bij DisplayHDR 400) en hoger bij geavanceerdere HDR-niveaus (zoals DisplayHDR 600 of DisplayHDR 1000). In games geeft dit een indrukwekkender effect, vooral in scènes met explosies, felle lichten of zonovergoten omgevingen. De heldere delen van het scherm worden veel feller en realistischer weergegeven, zonder dat details verloren gaan. |
| Contrast | Het contrast in SDR is beperkter. Contrast is de verhouding tussen de helderste witte en de diepste zwarte tinten die een scherm kan weergeven. Omdat SDR geen hoge helderheden of diepe zwarttinten kan leveren, blijven contrasten vaak minder uitgesproken. Dit kan in games leiden tot minder onderscheid tussen lichte en donkere elementen, vooral in schaduwen of felverlichte omgevingen. | HDR biedt een veel hoger contrast. Door de combinatie van hogere helderheid en diepere zwarttinten (vooral bij TrueBlack HDR of OLED-schermen), kunnen HDR-monitoren indrukwekkende contrasten creëren. Dit is vooral nuttig in games met veel dynamische verlichting, zoals bijvoorbeeld in donkere ruimtes met lichtbronnen. De helderheid van de lichten is veel feller, terwijl de schaduwen diep en gedetailleerd blijven. |
| Kleurruimte | Het kleurenbereik van SDR-content is over het algemeen beperkt tot de sRGB-kleurenruimte, wat betekent dat het minder kleuren kan weergeven. Dit resulteert vaak in een minder levendig beeld met minder nuances in kleurovergangen. Kleuren in SDR-games kunnen er vlakker of minder realistisch uitzien, vooral bij felle kleuren zoals rood, groen en blauw. | HDR-content maakt gebruik van een veel breder kleurenbereik, vaak gebaseerd op de DCI-P3- of zelfs Rec. 2020-kleurenruimte, wat zorgt voor een veel rijkere en levendigere kleurweergave. Dit resulteert in meer realistische, gedetailleerde kleuren en subtielere overgangen tussen tinten. In games zorgt HDR ervoor dat kleuren levendiger en natuurgetrouwer zijn, wat vooral merkbaar is in omgevingen met natuurlijke kleuren zoals landschappen of scènes met complexe verlichting. |
| Diepte/Schaduwen | In SDR gaan vaak details in zowel de helderste als de donkerste delen van het beeld verloren, omdat het niet in staat is om een groot dynamisch bereik weer te geven. Donkere scènes kunnen te donker lijken, zonder veel details in de schaduwen, terwijl lichte scènes snel kunnen "uitbloeden" (te fel worden) zonder subtiele overgangen. | HDR kan zowel de donkere als de lichte delen van het beeld veel beter weergeven, waardoor meer details zichtbaar blijven, zelfs in zeer contrastrijke scènes. Dit betekent dat in games zowel de diepste schaduwen als de felste hooglichten meer detail bevatten en realistisch worden weergegeven. Denk bijvoorbeeld aan nachtelijke scènes in een game waar de sterren helder fonkelen tegen een diepe, donkere hemel, of een zonnige scène waar de lichtstralen fel schijnen zonder dat de omgeving "uitgewassen" lijkt. |
| Licht/Schaduwe | Met SDR is de weergave van licht en schaduw minder realistisch omdat het beperkte dynamische bereik betekent dat de gradaties tussen licht en donker minder subtiel en minder vloeiend zijn. | HDR creëert veel realistischer licht- en schaduwgradaties. Dit zorgt voor meer diepte en een meeslepende ervaring in games, vooral bij games met veel nadruk op verlichting zoals RPG’s of games die zich in open werelden afspelen. |

De eerste foto laat de volledige verpakking zien. De verpakking is groot en redelijk zwaar. Het QD-paneel wordt prominent het grootste afgebeeld op de voorkant van de doos. Linksboven staat het MSI-gaminglogo, terwijl rechtsboven de schermgrootte (32 inch) en 4K-resolutie worden benoemd. Linksonder lezen we diverse productspecificaties.
We maken de doos open en zien meteen de inhoud van de verpakking. Er is wat piepschuim losgekomen tijdens het vervoeren van de monitor en dat is te zien aan de kleine “witte sneeuwvlokjes" overal. De 322URX ligt netjes beschermd in een dikke laag schuim en plastic. Naast het scherm zien we de standaard die bij dit model hoort. Als we alles verder netjes uit de doos halen en opzij leggen, kunnen we de beschermfolie van de monitor halen. We zien dan meteen dat er een antireflectiecoating op het scherm zit.
We draaien het paneel om en zien de achterkant van de MPG-322URX. In het midden bevindt zich de VESA-montageplaat (100×100 mm), omringd door twee schuin oplopende panelen. Op het linkerpaneel zien we de welbekende MSI-draak. Onderaan zit het model- en serienummer, samen met een zeshoekige uitsparing waar de standaardvoet wordt vergrendeld. Wat verder aan de onderkant zit, zijn de I/O-poorten. Deze zijn voor dit paneel: 2x HDMI 2.1, 1x DisplayPort 2.1a, 1x Type-C w/ 98W PD, 2x USB 5Gbps Type-A en 1x USB 5Gbps Type-B.
Op deze foto is de volledige inhoud van de accessoires zichtbaar. In het midden ligt de stevige metalen monitorvoet met het zeskantige ontwerp. Daarboven staat de monitorarm, die direct op de voet kan worden vastgeschroefd. Verder is meegeleverd: Een USB-B naar USB-A kabel, een DisplayPort-kabel, een HDMI-kabel en een stroomkabel. Daarnaast zijn er wat documentatie (inclusief snelle handleiding) en veiligheidspapieren meegeleverd.
Tot slot, na het volgen van de stappen in de snelle handleiding, hebben we de MSI MPG-322URX QD-OLED netjes in elkaar kunnen zetten. Wat nu goed opvalt door het vooraanzicht goed te bekijken, is dat de antireflectiecoat goed zijn werk doet en schijnende lampen tegenhoudt. Bij het opstarten van de monitor zien we de productielijn van dit paneel en dat is de MSI Performance Gaming.

In dit hoofdstuk wordt uitgelegd welke meter we gebruiken voor de analysetesten en kalibratie. Daarnaast wordt verteld welke software wij gebruiken en tot slot welke referentieopstelling wij gebruiken met de testen bij Standard Dynamic Range (SDR) en High Dynamic Range (HDR).
De meter: Portrait Displays - C6 HDR5000
De meter die wij momenteel gebruiken voor onze testen en kalibratie is de meter van Portrait Displays: C6 HDR5000. De C6 HDR5000 is een high-end colorimeter, ontworpen voor nauwkeurige beeldschermkalibratie en -profilering.
Dit model is een verbeterde versie van de eerdere C6 HDR2000. De C6 HDR5000 is een hoogwaardig kleurmeetinstrument (colorimeter) ontworpen voor nauwkeurige kleur- en luminantiemetingen van HDR- en SDR-displays. Deze meter is speciaal gecertificeerd voor gebruik met Calman-software van Portrait Displays en is geoptimaliseerd voor moderne schermtechnologieën zoals OLED, QD-OLED, Mini-LED en LCD. De Portrait Displays: C6 HDR5000 heeft de volgende voordelen:
- Ondersteunt tot 5.000 nits: geschikt voor moderne HDR-schermen met hoge piekhelderheid.
- Individueel gespectraliseerd: elke meter wordt gekalibreerd met referentiegegevens voor maximale nauwkeurigheid.
- Breed compatibel: werkt naadloos samen met Calman en andere software die C6-protocol ondersteunt.
- Stabiel bij lage en hoge luminantie: betrouwbare metingen voor zowel donkere als zeer heldere beeldpartijen.
- USB-plug-and-play: geen aparte voeding nodig, direct aan te sluiten op pc of laptop.
- Duurzaam gebouwd: ontworpen voor langdurig professioneel gebruik en herhaald kalibreren.
De software: Portrait Displays - Calman for Business
De software die wij gebruiken om de analyse- en kalibratietesten uit te voeren is van Portrait Displays, genaamd Calman for Business. We gebruiken de recentste versie van Calman for Business. Portrait Displays is de ontwikkelaar van Calman-software. Dit bedrijf heeft een sterke focus op kleurkalibratie.
Calman for Business van Portrait Displays is een professionele kalibratiesoftware die wordt gebruikt voor het meten, kalibreren en certificeren van beeldschermen. De software is ontworpen voor gebruik in verschillende industrieën, waaronder AV-productie, grafisch ontwerp, film, gaming en display-productie. De Calman for Business-software biedt de volgende mogelijkheden:
- Display-meting en analyse.
- Automatische displaykalibratie (AutoCal).
- Ondersteuning voor verschillende kleurmeters.
- Geavanceerde rapportage en certificering.
- Geoptimaliseerd voor workflow en integratie.
De generator: Portrait Displays - G1 Pattern Generator
De generator die wij gebruiken om testpatronen uit te sturen tijdens metingen en kalibraties is de Portrait Displays G1 Pattern Generator. Dit apparaat fungeert als een professionele en betrouwbare signaalbron die nauwkeurige testpatronen levert in zowel SDR- als HDR-formaten. De G1 is speciaal ontworpen voor gebruik met de Calman-software en sluit daarmee naadloos aan bij onze meetopstelling.
De Portrait Displays G1 Pattern Generator heeft de volgende voordelen:
- Ondersteunt tot 4K 60Hz via HDMI 2.0: geschikt voor moderne monitoren en tv’s.
- Breed scala aan testpatronen: inclusief vensters met variabele APL, kleurgradaties en gamma-tracking.
- HDR-ondersteuning: werkt met HDR10, HLG en Dolby Vision testpatronen.
- Volledig scriptbaar: integreert in de Calman-workflows voor geautomatiseerde metingen.
- Consistente signaalbron: elimineert afhankelijkheden van grafische drivers of pc-uitgangen.
- Compact en draagbaar: eenvoudig in te zetten binnen verschillende testopstellingen.
Door de inzet van de G1 Pattern Generator worden alle metingen uitgevoerd onder gecontroleerde omstandigheden, wat de betrouwbaarheid en reproduceerbaarheid van de resultaten waarborgt.
De werkwijze: Voorafgaand bij de analyse & kalibratie
Voordat de analyse- en kalibratietests worden uitgevoerd, heeft de monitor minimaal 30 minuten kunnen opwarmen. Dit is gedaan om verschillende redenen:
- De Stabilisatie van de backlight of emissieve pixels van de monitor.
- Om de Kleurnauwkeurigheid van de monitor te verbeteren.
- De Beelduniformiteit optimaliseren van de monitor.
- Vermijden van metingen die later veranderen als de monitor niet 30 minuten heeft opgewarmd.
De monitorreferentie-opstelling voor: Standard Dynamic Range (SDR)
- Fabrieksinstellingen van de monitor:
- Color Mode: Standard.
- Brightness: 100.
- Contrast: 50.
- Dark Boost: Uit
- Sharpness: Uit.
- Color Temp: D65.
- Gamma: 1
- Input: DisplayPort-kabel.
- Calman-workflow: Calman SDR Toolkit-workflow / Manual Calibration (SDR):
- Range: PC full range (0-255).
- DeltaE-methode: Rec.709/sRGB.
- Kleurtemperatuur: 6500K - normaal/daglicht (D65).
- Gamma-formule: ITU BT.1886.
- Display Type: OLED(OLED RGB).
- Pattern Size: 10 procent.
- Kleurreferentie: Metingen gebaseerd op het CIE 1976 u’v’-diagram.
De monitorreferentie-opstelling voor: High Dynamic Range (HDR)
- Fabrieksinstellingen van de monitor:
- Color Mode: Standard.
- Brightness: 50.
- Contrast: 50.
- Dark Boost: 50.
- Sharpness: 50.
- Color Temp: 6500K.
- Gamma: 2.2.
- Input: DisplayPort-kabel.
- Calman-workflow: Calman HDR Toolkit-workflow / Manual Calibration (HDR):
- Range: PC (0-255).
- DeltaE-methode: Rec.2020.
- Kleurtemperatuur: 6500K - normaal/daglicht (D65).
- EOTF (Electro-Optical Transfer Function): PQ (ST 2084).
- Gamma-Formule: PQ (ST 2084).
- Display Type: OLED (OLED RGB).
- Pattern Size: 10 procent.
- Kleurreferentie: Metingen gebaseerd op het CIE 1976 u’v’-diagram.

We gaan het paneel testen hoe deze uit de doos en in fabrieksinstellingen presteert. Het algemene beeld is dat de monitor degelijk presteert, maar niet kleuraccuraat is. De witbalans is te koel, met een gemiddelde afwijking tussen de 4 en 6 DeltaE. De kleurweergave binnen het sRGB-gebied is niet stabiel. De ColorChecker- en gamutmetingen laten merkbare tint- en verzadigingsafwijkingen zien. Kijkend naar de gamma volgt de monitor niet de BT.1886-curve volledig. Middentonen worden daardoor iets te helder weergegeven. Positiever uit de test komen de schermuniformiteit en stabiliteit. Deze zijn goed te nemen uit de test.

We zijn aan de slag gegaan met de kalibratie in SDR met een positief resultaat in zowel de gamma als met de kleuren van het paneel. Er is veel potentie benut in de witbalans. De DeltaE is nu gemiddeld 1,3 en de BT.1886-gamma curve wordt nu bijna één op één gevolgd. De kleuren van het paneel zijn iets verbeterd en consistenter geworden. Als we kijken naar de ColorChecker data dan zien we dat de DeltaE gedaald is naar 3,6. Er zijn zeker nog merkbare afwijkingen te zien in de kleurentest, maar deze zijn na kalibratie in ieder geval iets realistischer geworden. Het totale beeld in SDR op deze monitor is accurater en rustiger geworden zonder verlies van contrast.

We zijn de MPG-322URX verder gaan testen in HDR-modus. Er zijn verschillende tests gedaan om het paneel te toetsen op diverse fronten. Als eerste valt op dat de monitor een piekhelderheid haalt van ruim 400 nits. Dit is wel bij kleine vensters het geval. De helderheid zakt naar om en nabij 180 nits als het scherm volledig wordt gepresenteerd. De kleurdekking van dit paneel in HDR is heel erg netjes. Er wordt bijna een 100% dekking gehaald in de P3-kleurruimte en bij de BT.2020 een dekking van ruim 78%. De kleurnauwkeurigheid is oké te noemen met een DeltaE tussen de 5 en 10 bij ColorChecker. De HDR-weergave kleuren wel levendig, maar minder neutraal. Hier is het paneel op ingesteld vanuit de fabriek.

Indien de monitor in HDR gezet wordt, worden bepaalde instellingen in de OSD uitgeschakeld. Dit wordt gedaan bij de kleureninstellingen. Kortom, in HDR konden tijdens de kalibratie de kleuren niet aangepast worden. Dit betekent dat de monitor in HDR niet gekalibreerd kon worden voor een beter en nauwkeuriger resultaat in zwart/grijswaarden en kleurwaarden.

Wij gebruiken voor het meten van de beeldprestaties een tweetal testen van UFO Test van Blur Testers. Sinds oktober 2025 is er een nieuwe versie gelanceerd van de testen, namelijk de 3.0-versie. De site is overgegaan op een moderne WebGL-engine, met betere kleur- en HDR-ondersteuning, nauwkeurigere frametiming en een reeks nieuwe motion- en beeldtests (ghosting, MPRT-indicator, mouse-poll test, CRT-simulator, etc.). Let wel: Door de nieuwe render-engine kunnen de in de test aangegeven fps/Hz-waarden intern anders berekend worden: Ze geven niet per se de fysieke verversingsrate van het scherm aan. Hier moet dus op gelet worden. We richten ons nu tot twee testen: Compare Frame Rates & Ghosting / Pursuit Camera Test.
Reactietijd
De Ghosting/Pursuit Camera-test laat zien dat de reactietijd van het paneel snel is. De UFO-beelden blijven helder en scherp zonder enige vorm van ghosting, overshoot of black smearing. Dit bevestigt de extreem lage pixelrespons van het QD-OLED-paneel (~0,03 ms) en maakt beweging vloeiend. De bewegingsonscherpte wordt volledig bepaald door de 240Hz sample-and-hold-weergave, niet door traagheid van het paneel.
Verversingssnelheid
In de Frame Rate Comparison-test van TestUFO worden vaste framerates gesimuleerd (zoals 60 fps, 30 fps, 15 fps), ongeacht de werkelijke refresh rate van het scherm. In de vernieuwde TestUFO 3.0-omgeving detecteerde de browser soms een interne render rate van zo’n 520 of 60 Hz. Dat betekent niet dat de monitor op 520 Hz draait; de MPG-322URX werkt correct op 240 Hz. De MPG-322URX toont deze animaties bijzonder schoon en vloeiend dankzij het 240 Hz-paneel. Zelfs 60 fps ziet er stabiel en helder uit, zonder ghosting of motion artifacts. Dit is mede te danken aan de ClearMR 13.000-certificatie.

Bedieningsgemak van de On Screen Display
De OSD van het scherm is overzichtelijk in elkaar gestoken. Via de Picture- en Colorsecties kan je helderheid, gamma, kleurbereik en kleurtemperatuur nauwkeurig afstellen. Het Gaming-menu geeft toegang tot: Adaptive Sync, Smart Crosshair en Optix Scope. De monitor beschikt ook over MSI’s KVM 3.0-functie om randapparatuur tussen systemen te delen. Tot slot bevat de OLED Care-sectie diverse paneelbeschermingsopties: Pixel Shift, Logo Detection en automatische pixelrefresh. De navigeerbaarheid met de joystick gaat heel soepel door de schermen heen. Daarmee is het bedieningsgemak van het scherm heel gemakkelijk te besturen.
Kijkhoeken van het scherm
De kijkhoeken van de MPG-322URX QD-OLED zijn heel goed. Vanuit alle richtingen blijven kleuren verzadigd, blijft het zwart volledig diep en is er geen sprake van gamma-shift of contrastverlies, iets waar IPS en VA-panelen zichtbaar last van hebben. De foto’s tonen dat het paneel zijn helderheid en kleurechtheid behoudt, zelfs onder extreme hoeken.

Goed, dan is het tijd om over de MSI MPG-322URX QD-OLED een eindoordeel te vellen. De MPG-322URX QD-OLED wordt in een wat luxere verpakking geleverd dan bijvoorbeeld een monitor in de MAG-serie. De verpakking is wel stevig, alleen was het jammer dat er piepschuim is gaan loslaten, met als gevolg dat er kleine stukjes overal in de doos te vinden waren. Niet alleen in de doos; het is ook gaan zitten in de randen van de monitor en op de accessoires. Gelukkig hebben we het meeste kunnen wegvegen alvorens we met het testen en schrijven van deze review aan de slag konden gaan. Het in elkaar zetten van de standaard met voet met de monitor ging vrij vlot en de accessoires die je erbij krijgt zijn goed te noemen. Aangezien dit een QD-OLED-paneel betreft, voelt het geheel een stuk zwaarder aan dan bijvoorbeeld bij een VA-paneel.
Dan de prestaties van het paneel in SDR en HDR. Startend met SDR met de fabrieksinstellingen. De wit-, grijs-, zwart- en kleurwaarden komen niet goed uit de verf. De afwijkingen in de DeltaE met gemeten waardes tussen 4 en 6 zijn hoger dan de geaccepteerde 3. Afwijkingen zijn dus zichtbaar voor het oog. Kijkend naar de gamma, dus grijswaarden, zijn deze wel redelijk goed te noemen. In de middentonen iets heldere tonen, maar richting de 100% helderheid zien we toch dat de afwijkingen groter worden. Met een DeltaE van 3,8 is dit toch net onder de maat. Het positieve is dat met de gamma goed is gekomen en dat het geheel goed gelijk is getrokken. Toch loopt het sRGB-clamp-proces niet goed, waardoor je onnauwkeurige SDR-weergave krijgt.
Een ander beeld wordt geschetst in HDR. Er is een keurige kleurendekking in de P3-ruimte van bijna 100%. De claim van MSI op de verpakking van de monitor dat deze dekking wordt gehaald is gerechtvaardigd. In HDR wordt ook netjes de piek van 400 nits gehaald, wat een vereiste is om minimaal een paneel HDR te noemen. De kleurnauwkeurigheid is oké te noemen met een DeltaE tussen de 5 en 10 bij ColorChecker. De HDR-weergave kleuren wel levendig, maar minder neutraal. Dit zou fijn zijn geweest om te kunnen aanpassen in HDR. Ook in dit paneel is het niet mogelijk een handmatige kalibratie te doen om de nauwkeurigheid in wit-, grijs-, zwart- en kleurwaarden. Dit vinden wij een tekortkoming en zien we wel graag terug in een volgende iteratie van een gelijkwaardig model.
De bewegingsprestaties zijn mede door de VESA ClearMR 13.000-certificering heel scherp te noemen. In beide UFO-testen zijn er meer heldere pixels dan wazige pixels waarneembaar en dat is een heel positief punt van deze monitor. Snelle beelden hebben geen negatieve impact op het totale beeld en dat is zeker gunstig in gaming, waarbij snelheid belangrijk is. Het navigeren in de OSD van de MSI MPG-322URX QD-OLED gaat vrij eenvoudig en spreekt voor zich. De reflecties van het licht worden goed geblokt door de antireflectiecoating. De kijkhoeken zijn ook dik in orde bij dit paneel.
Tot slot met een prijs van € 899,- ten tijde van het schrijven van deze review. Doet de MSI MPG-322URX QD-OLED goed mee in de race van gelijkwaardige monitoren van andere concullega’s. De prijs/kwaliteit van dit scherm is top. Al hebben we zelf niet één keer een melding gehad om een pixel refresh. De monitor moet meteen in HDR gezet worden, want deze geeft betere beeldprestaties dan in SDR. Ondanks dat dit paneel goed mee kan gaan in de concurrentiestrijd is de monitor geen bijzondere eend in de bijt. Daarmee willen we zeggen dat alle grote merken rondom dit prijspunt en deze schermgrootte dezelfde prestaties leveren. Je koopt deze monitor, omdat je een groot liefhebber bent van de fabrikant met het lieve rode draakje.




