Review: Razer Atrox Dragon Ball FighterZ Arcade Stick

Arcade Stick

80%
Nostalgisch!

In het kort

De Razer Atrox Dragon Ball FighterZ Arcade Stick brengt nostalgie in huis. Een heerlijke response, feedback van de knoppen met deftige Sanwa onderdelen maken deze arcade stick compleet. Ben je het niet eens met de standaard configuratie? Dan kun je deze zelf modificeren!

  • Eindoordeel

+ Nostalgisch gevoel!
+ Presteert (response).
+ Bouwkwaliteit!
+ Sanwa onderdelen (stick en knoppen).
+ Is volledig te modificeren.
+ Feedback (geluidsproductie van de knoppen en stick).
+ Je kunt gewoon je volledige Xbox One besturen met de arcade stick. Tevens kun je ook andere genres spelen met deze arcade stick.
+ Voor de échte Dragon Ball liefhebber?

- Learning curve van een arcade stick, dit kan best ontmoedigend zijn.
- Modificatie opties zal niet door iedereen gebruikt worden.
- Redelijk prijzig, vooral als je niet 'zeker' bent of een arcade stick iets voor jou is. De learning curve maakt dit aan het begin vrij lastig.

Review: Razer Atrox Dragon Ball FighterZ Arcade Stick

Links: Razer Atrox Dragon Ball FighterZ Arcade Stick productpagina


Even iets volledig anders dan gebruikelijk: een arcade stick. Dragon Ball FighterZ kwam op 26 januari 2018 uit. Voor de kenners: veel herkenbare personages, maar ook nieuwe personages uit recentere seizoenen. Lord Beerus Sama, een persoonlijke favoriet, is ook speelbaar in Dragon Ball FighterZ. De bekende Android personages van onze Dr. Gero zien we vaker terug in de story mode van deze game.

Zelf heb ik Dragon Ball FighterZ liggen voor mijn Xbox One, wat overigens één van de enige games is voor de Xbox One. Oorspronkelijk had ik de Xbox One aangeschaft voor 4K/HDR Blu-Ray content. De Razer Atrox Dragon Ball FighterZ Arcade Stick wekte mijn interesse. Het gevoel van nostalgie, maar tegelijkertijd ook helemaal in het Dragon Ball sfeertje. Zowel mijn vriendin als ik zijn fan van de serie, wat bankhangen met deze game net wat makkelijker maakt, oftewel: entertainment voor beide.

De Razer Atrox Dragon Ball FighterZ Arcade Stick is een zogenoemde ‘tournament-grade’ arcade stick. Met Sanwa componenten, 10 knoppen en een herkenbare joystick. De arcade stick is aanpasbaar, zodat je zelf componenten en knoppen kunt omwisselen. In de wereld van deze arcade sticks zijn er blijkbaar nog best veel mensen die hun arcade sticks modificeren. Redelijk vergelijkbaar aan de markt van het modificeren van mechanische toetsenborden. Het blijft uiteindelijk redelijke niche, wat het juist zo leuk maakt om deze arcade stick te testen. Op het moment van schrijven kost de Razer Atrox Dragon Ball FighterZ Arcade Stick circa 249 euro. Er is ook een PlayStation 4 model, die voor een vergelijkbare prijs over de toonbank gaat.


Een overzicht van de specificaties:


Specificaties zijn redelijk beknopt, het grootste deel van deze review is vooral te vinden in de opvolgende hoofdstukken, waar ik dieper in ga op de gebruikerservaring. Hier doe ik ook een directe vergelijking met de Xbox One controller. De Atrox heeft 10 knoppen, een 8-way joystick en een schuifknopje om de home knop te blokkeren. Je kunt met deze arcade stick gewoon door je Xbox One menu heen scrollen. Alle functies blijven toegankelijk met deze arcade stick, het is dus gewoon mogelijk om andere games te spelen met de arcade stick.

De oranje behuizing valt lekker op, de print met diverse Dragon Ball personages valt nog beter op. Aan de voorzijde van de arcade stick vinden we het Razer logo met een geïntegreerde LED in het oranje. Je kunt deze niet aanpassen naar andere kleuren. Meer specificaties bespreken we zo met bijhorende foto’s.


Het uitpak avontuur is altijd een fijn moment om de volledige foto reportage te delen. Sinds het ontvangen van de Atrox vliegen de Dragon Balls weer om mijn oren, dit klinkt wat fout, maar is zeker de waarheid. Tijdens mijn vakantie in periode hebben ik en mijn vriendin de volledige Dragon Ball Super saga weer opgepakt, momenteel zitten we ergens bij Golden Frieza. Verder ga ik mijn mond houden betreffende de serie, zodat ik niet te veel spoilers weggeef. Door naar de Atrox, best een flinke verpakking en het mag ook gewoon zo zijn: de Atrox is een flink beest! Wanneer je de Atrox op je schoot hebt liggen, is het best een imposant ding, vooral als je even snel wisselt tussen de Xbox One controller. Met de verpakking is niks mis, sleeve eromheen, met daaronder een kartonnen doos met duidelijke Razer branding. Flap open, voilà: de Atrox in volle glorie. Oké, oké… Er zit nog wat folie op, maar voor nu: gewoon netjes!




In de verpakking komen we al snel een gebruikershandleiding tegen, samen met een verhaaltje over de Razer Cult en de herkenbare Razer stickers. Op dit moment hebben we het uitpakken van de Atrox al grotendeels gehad. We kunnen namelijk direct door naar de arcade stick zelf.


Arcade sticks zijn naar mijn weten een niche markt. Waar zien we de arcade sticks vooral zichtbaar? Op hoger niveau, oftewel competities zien we deze arcade sticks vaker, naar mijn idee is het vooral persoonlijke voorkeur, iets wat ik ook ervaren heb tijdens deze review. Er zit ook een ‘fun factor’ in, het voelt nostalgisch, maar de response van een arcade stick is erg precies. Het is naar mijn weten een eindeloze discussie tussen toetsenbord/muis en controller voor sommige games, terwijl dit ook geldt voor de arcade stick. Wel is de arcade stick een stuk populairder bij vecht games, waaronder ook Dragon Ball FighterZ. Denk hierbij ook aan games zoals Mortal Kombat en Street Fighter. De discussie tussen controllers versus arcade sticks leeft behoorlijk, dadelijk bespreek ik meer in het hoofdstuk in de praktijk. Even terug naar de Atrox zelf. Volledig Dragon Ball FighterZ stijl is direct op de voorzijde aanwezig, bekende personages zoals Goku, Vegeta, Freeza, Boo en Cell sieren de afbeelding. De nostalgische kamehameha is ook van de partij. We vinden op de voorzijde één Sanwa 8-way joystick, een achttal knoppen en de Xbox Home knop met een lock functie. Je kunt namelijk de volledige Xbox gewoon besturen vanuit het home menu met deze arcade stick, wat het gebruik van de controller overbodig maakt. Wanneer je in-game zit, kun je de Xbox Home knop uitschakelen met de lock functie, vergelijkbaar aan de lock functie voor de Windows toets op toetsenborden. Eerst eens wat foto’s.





Op de rechterzijde van de Atrox bevinden zich nog een tweetal knoppen, totaal zitten er tien Sanwa knoppen op de Atrox. Sanwa heeft ondertussen een zeer degelijke reputatie opgebouwd in de arcade sticks markt, tevens is het merk ook te vinden op arcade apparatuur van oudsher.


Het Razer logo aan de voorzijde van de arcade stick licht oranje op wanneer de Atrox aangesloten is, tevens is dit een knop om toegang te krijgen tot de binnenzijde van de Atrox, waar we meer inzichten krijgen in de configuratie van deze arcade stick. Je kunt de Atrox en zijn lay-out zelf modificeren als je dit wenst. Je kunt de aansluitingen (connectors) met de aansluitingen direct van de knoppen afschuiven en herplaatsen. Razer levert zelf een schroevendraaier mee, deze zit vast bevestigd in de behuizing, zodat je een extra motivatie hebt om juist te modificeren. De Atrox bewijst zichzelf als uitermate solide. Het bovendeel opent zich met een gasveer, kortom: het voelt als een stuk kwaliteit aan. De eerste indruk is dat deze arcade stick vrij zwaar is, zeker als je de arcade stick vergelijkt met een controller. Wanneer je de arcade stick op je schoot hebt liggen, komt dit gewicht alleen maar gunstig uit. Lekker stevig op je schoot, ook wanneer het er even wat heftiger aan toe gaat.





Binnenin vinden we een soort van index met de standaard configuratie, zodat je altijd terug kan naar de originele configuratie van de Atrox. De schroevendraaier heeft een eigen uitsparing net als de bekabeling, hier vinden we een apart vakje voor. Het is fijn om alles op deze wijze netjes bij elkaar te houden. De kabel sluit je aan op de voorzijde van de behuizing, waarna je deze met een USB-aansluiting verbindt met de Xbox One. Deze Atrox mag trouwens wel in volledige Dragon Ball FighterZ glorie uitgevoerd zijn, overige games zijn met de arcade stick gewoon speelbaar, dan heb ik het niet enkel over vecht games, maar ook over ander genres.




Een flinke lap met rubber bevindt zich op de achterzijde van de behuizing. Ik kan je vertellen dat de Atrox bijzonder goed op je schoot blijft liggen, ook als een tegenstander (Jonah…) je tig keer verslaat, waarna frustraties en nog heftigere gevechten ontstaan, heerlijk! De Sanwa stick zelf is te demonteren, zodat je het geheel kleiner kunt maken. Je kunt deze onderdelen ook in de Atrox behuizing plaatsen, vooral handig wanneer je de Atrox meeneemt.



Nog wat laatste foto’s voordat we doorgaan naar de praktijkervaring!





De Atrox arcade stick van Razer in heerlijke Dragon Ball FighterZ sferen. Deze arcade stick wist op ‘thema wijze’ mijn hart al een beetje te veroveren, het kan ook niet anders als Dragon Ball liefhebber. Maar waar gaat het nou om bij deze arcade sticks? Persoonlijke voorkeur! Het vergelijkt zicht goed met de keuze van ‘Cherry MX switches’ bij een mechanisch toetsenbord, ieder heeft zijn voorkeur wat prettig is, iets met ervaring en uitproberen. De arcade stick versus de controller is een vergelijkbare discussie: persoonlijke voorkeur. Wat is mij opgevallen tijdens mijn test periode?

It’s all about the combo’s! Met de pad (links, rechts, boven en onder) kun je combo’s vrij snel uitvoeren, vooral wanneer je de duim plaatst op twee knoppen tegelijkertijd voor een snelle opvolging. Dit is met een arcade stick mogelijk, maar naar mijn beleving niet zo snel. Met een pad op een controller kun je de duim gebruiken voor een snelle reactie, terwijl je de pols meer moet gebruiken met een arcade stick, wat in sommige gevallen meer tijd kost. Wel zijn mijn combo’s met de arcade stick frequenter beter uitgevoerd, het is vooral controle. Met de controller pad heb ik in de snelheid soms moeite om een goede opvolging te doen als bijvoorbeeld: onder, links, A en X, waardoor belangrijke combo’s blijven liggen. Dit zit hem vooral in de timing, wat ik tijdens mijn ‘training sessies’ in Dragon Ball FighterZ volop mee geëxperimenteerd heb. Ik wil te snel door op een pad met de Xbox One controller, de overgang van onder naar links soms niet goed gaat. Op de Atrox heb ik hier veel minder last van. Vooral naar een langere tijd begint de reactietijd sneller te worden, dit heeft te maken met gewenning. In het begin is het vooral leren omgaan met een arcade stick. Je zult veel gevechten verliezen, omdat er sprake is van een learning curve.



Het zit hem dus vooral in oefenen. De eerste dag had ik een verlangen om mijn controller erbij te pakken, dit voelt namelijk vertrouwd aan. Toch heb ik ervoor gekozen om de Atrox frequent te gebruiken, om een betere ervaring op te bouwen met deze arcade stick. In the long run gaat je dit echt helpen. Na veel gevechten met Jonah blijven mijn handjes veel frisser met de arcade stick, kortom: geen moeheid in de vingers. Een controller vastklemmen tussen je handen, druk uitvoeren, vooral wanneer het intens is, dat probleem ervaar je niet met een arcade stick. Na ongeveer drie uur aan één stuk aan gevechten blijven de handjes volledig fris. Nogmaals: het is een avontuur van acclimatiseren met een arcade stick. De grote knoppen maken combo’s uiteindelijk een stuk eenvoudiger.


Op de Europese markt zijn de arcade sticks vooralsnog minder populair. Vliegen we naar Japan, dan zul je zien dat het gros van de apparaten uitgevoerd is met een stick. Het gebruik van een stick voelt nostalgisch en brengt ook zeker wat gezonde geluidsproductie met zich mee. Het aanslaan van knoppen is een stuk luider, maar maakt het tegelijkertijd een episch avontuur. We kunnen lang discussiëren: de arcade stick is een geweldige manier om games te spelen, waarmee je zeker voordelen kunt behalen, enkel is het wel een flinke investering, terwijl je niet direct toegang krijgt tot betere prestaties of het volledig uitwonen van je tegenstanders. Je zult eerst door de zure appel moeten heen bijten, oefenen, oefenen en nog eens oefenen.

De Atrox is een deftige arcade stick met Sanwa onderdelen. Het gewicht wil vaak wat zeggen over de bouwkwaliteit en gebruik van componenten, laten we transparant blijven: het extra gewicht ligt met de rubberen padding op de onderzijde van de behuizing lekker op je schoot. Comfortabel, niet vermoeiend, juist datgene wat een arcade stick moet bieden: comfort en geen lamme handjes. De knoppen geen een fijne feedback, de stick zelf heeft een herkenbare ‘klik’ om de registratie te bevestigen. Zowel voor vecht games als overige games is de Atrox fijn in gebruik. De stick wordt herkent als D-pad, je kunt dus in andere games lekker aan de slag met deze Atrox. Ook op de PC is de Atrox te combineren, wel is dit enkel met games die via de Xbox- Microsoft Game app ondersteund worden.


Ook binnenin de behuizing oogt de Atrox subliem. De Sanwa componenten zijn afneembaar en te vervangen, je kunt deze arcade stick dus zelf modificeren. Het plexiglas op de voorzijde is afneembaar, met de sjablonen van Razer kun je zelf een eigen design maken, maar laten we eerlijk zijn… Je koopt deze Dragon Ball FighterZ editie juist toch voor een portie Destructo Discs! De oranje kleuren van de behuizing maken het Dragon Ball plaatje compleet. Laten we er nog een definitieve klap geven in de conclusie!


De arcade stick roept iets nostalgisch op, die goede oude tijd in een arcade zaal, rammen op de knopjes, deuntjes om je heen, knipperende lichtjes gewoon even genieten. Dat gevoel van je jeugd ga je helaas nooit meer terugkrijgen, iets waar ik wekelijks nog wel eens bij stil sta. Wel heeft de Atrox, in het specifiek: deze Dragon Ball FighterZ editie gevoelsmatig wat impact gehad, even terug naar vroegâh, een moment om te ontsnappen aan de realiteit, iets wat gaming voor mij persoonlijk doet.

Even oldschool gamen, dat is een belofte die de Atrox nakomt. Toch levert deze arcade stick meer op dan enkel nostalgische gevoelens. Zoals eerder beschreven blijft het een persoonlijke voorkeur tussen arcade stick en controller. In de praktijk ben ik zelf tot de ontdekking gekomen dat het vooral leren spelen is. De arcade stick is in het begin wat vreemd zo op je schoot. Je mag veel tegenslagen (verliezen) verwachten in vecht games, omdat je vooral in een leerproces zit. Combo’s voelen fysiek beter aan op de arcade stick, het gevoel van controle met de Sanwa stick is hier een belangrijke factor. De combinatie van één grote of meerdere knoppen indrukken voelen natuurlijk aan. Na aardig wat sessies vliegen de combo’s met Freeza en Beerus San lekker van het scherm af. Dragon Ball FighterZ is zeker het proberen waard kan ik je zeggen!

De bouwkwaliteit en opbouw met Sanwa componenten komen mooi samen. Het feit dat je de Atrox volledig kunt modificeren, van het aanpassen van knoppen, tot het volledig vervangen van knoppen, de stick en zelfs mogelijkheden om met het PCB te spelen biedt extra diepgang. De knoppen geven een hoorbare klik, idem dito voor de stick zelf. Dit geluid draagt bij een het horen van een succesvolle registratie (feedback), maar is tegelijkertijd erg bevredigend in gebruik. De prestaties van de Atrox, kenmerkend in responsetijd is gewoon on-point. Combo’s zoals eerder vermeldt spatten van het scherm af.

Waar zit hem de crux? Dit zal in veel gevallen de prijs zijn van deze Atrox Dragon Ball FighterZ editie. De échte liefhebber van arcade sticks + Dragon Ball zullen niet opkijken van de prijs, echter de ‘nieuwkomers’, waarvan ik er zelf ook één ben, daar moet een arcade stick zichzelf mogelijk nog bewijzen. Als nieuwkomer heb ik de voordelen ervaren met het nostalgische tintje. In het begin is het even door de zure appel, maar uiteindelijk krijg je er veel voor terug.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres is niet zichtbaar voor anderen.

Deze website gebruikt cookies om de ervaring te verbeteren. We gaan ervan uit dat je hiermee akkoord gaat. AccepteerOns Privacybeleid