Review: S.M.S.L R1
Links; Navigatie;
Waarschijnlijk kennen veel gamers onder ons het volgende scenario wel, waarbij je een spelcomputer (wellicht twee verschillende), een game-pc en misschien een mediacenter hebt staan, terwijl je maar één koptelefoon of headset hebt. Het doorlopend eruit- en erin klikken van een audioconnector is ten eerste wat onhandig, maar ten tweede komt het ook de levensduur van die connector niet ten goede.
Hoe mooi zou het dan zijn als je jouw koptelefoon/headset op een apparaat kan aansluiten waarmee je kunt schakelen tussen de apparaten die je hebt, terwijl ook de audiokwaliteit (vooral bij games) verbeterd wordt? Daar komt de S.M.S.L R1 dus om de hoek kijken en volgens S.M.S.L zou de R1 het antwoord moeten zijn op al jouw audiowensen als het gaat om gamen.
Of dit ook echt waar is, gaan we achterkomen in deze review, dus laten we verschillende apparaten aansluiten en de R1 tot het uiterste pushen. Let’s GO!
Mocht je hem op dit moment willen aanschaffen kan je hem hier bestellen en gebruik maken van Promocode: techgaming-R1 voor 2% korting.

Hieronder treffen we de specificaties aan;
| S.M.S.L | R1 Gaming DAC |
|---|---|
| Ingang | USB/Optisch/Coaxiaal |
| Uitgang | 3,5 mm/4,4 mm Koptelefoon, RCA Lijnuitgang |
| Lijnuitgangsniveau | 1.5Vrms |
| THD+N (ongewogen) | 0.009% (-80dB) |
| Dynamisch bereik (ongewogen) | 98dB |
| SNR (ongewogen) | 98dB |
| Scheiding | 95dB |
| Koptelefoonimpedantie | 32Ω |
| Koptelefoonuitgangsvermogen | 120mW(32Ω) |
| Treble and Bass Adjust Range | -9dB~+9dB |
| Apparaatafmetingen | 76X34.6X143.8mm (WxHxD) |
| Apparaatgewicht | 316.4g |
Een korte blik op de techniek onder de motorkap
Hierboven staan alle specificaties onder elkaar benoemd, met de daarbij horende technische beschrijving. Maar als we de S.M.S.L R1 moeten samenvatten, kunnen we kijken naar onderstaande afbeelding.
Met de interne techniek in de compacte R1 moet het wel goed zitten, aangezien je tot drie apparaten aan kunt sluiten en daarnaast ook tot twee koptelefoons aan kunt sturen. De DAC zou vooral uit moeten blinken bij het spelen van games waarbij afgevuurde kogels, voetstappen en omgevingsgeluiden nog beter tot hun recht moeten komen.
Dit zou je vooral first-person shooter-games een groot voordeel kunnen opleveren en we zijn dan ook erg benieuwd of dit in onze praktijktest ook naar voren komt.

Zodra we de doos erbij pakken worden we vooral verrast door het frisse uiterlijk van de verpakking waarbij het grotendeels zwart/wit is uitgevoerd met oranje accenten. Het klinkt wellicht stom, maar het komt modern en professioneel over en dat is zeker een goede zaak!
Bij het openmaken van de R1 zien we dat ook de binnenkant voldoende liefde heeft gekregen, waarbij de R1 zelf naast de kabels netjes in speciaal gevormd schuim op zijn plaats gehouden wordt. Dit schuim biedt tevens betere schokbescherming dan een simpele kartonnen binnenverpakking en de kabels worden ook met een strakke klittenbandstrip bij elkaar gehouden. Uiteraard vinden we in de doos ook een korte handleiding en een soort bankpasje, waarbij je het gevoel krijgt direct bij de S.M.S.L.-club te horen. Kortom, van de uitpakervaring worden we behoorlijk vrolijk.
In de doos vinden we zelf twee kabels, namelijk een USB-C-naar-USB-C-kabel waarbij er een verloop meegeleverd wordt naar USB-A en een verloopkabel van 3,5 mm TRRS naar een losse 3,5 mm TRS en een aparte 3,5 mm-connector voor de microfoon. Die laatste kabel is vooral belangrijk als je een headset wil aansluiten en waarom dat is, komen we later op terug. De kabels zelf zijn van mooie kwaliteit en klikken ook lekker stevig vast, iets wat we altijd kunnen waarderen.
Als we een rondje rondom de S.M.S.L R1 maken, valt als eerste de volledig aluminium behuizing op, waarmee de R1 direct de indruk wekt een premium product te zijn. We zien ook verschillende schakelaars op de bovenkant waarmee we volume-output, de volume-input van een microfoon en de vier verschillende equalizerstanden kunnen bedienen, terwijl we ook gemakkelijk tussen maximaal drie inputs kunnen schakelen. Naast de verschillende voorgeprogrammeerde equalizers kan je ook nog zelf het geluid aanpassen qua treble en bass, zodat je het geluid helemaal naar eigen wens kunt aanpassen.
Kijken we naar de voor- en achterkant, dan zien we dat we aan de voorkant in totaal drie connectoren hebben, namelijk een microfooningang, een normale 3,5mm-audioconector voor een koptelefoon en een 4,4mm-audioconector als je een iets professionelere koptelefoon wil aansluiten. Dit geeft de R1 behoorlijk wat flexibiliteit, zodat je bijna altijd wel een koptelefoon aan kan sluiten die je in jouw bezit hebt, van instap tot high-end.
De achterkant geeft ons alle aansluitmogelijkheden als het gaat om inputdevices. We kunnen hier een USB-C-apparaat (bijvoorbeeld een computer), een apparaat op Optical (glasvezel) en eentje op Coaxiaal aansluiten, waardoor we dus tussen de drie inputs kunnen wisselen. Coaxiaal is wel een aansluiting die je tegenwoordig minder vaak tegenkomt, al zien we het nog weleens op dvd-spelers of high-end audiospelers voorbij komen. De optical connector komen we o.a. tegen op de Xbox Series X en zal je daardoor in staat stellen ook deze console aan te sluiten.
Het is wel belangrijk om rekening te houden met het feit dat er dus geen HDMI poort op zit en als je bijvoorbeeld een Playstation 5 wil aansluiten terwijl je al de USB-C poort gebruikt voor een computer je eerst een HDMI Audio Extractor (deze split de audio van het HDMI signaal zodat je wel een optical poort hebt) tussen jouw Playstation 5 en de TV moet plaatsen. Het kan dus, maar je hebt wel wat extra’s nodig.
Nu denk je wellicht dat we een aansluiting zijn vergeten achterop, maar dit is geen ingang, maar een output via twee ouderwetse tulpstekkers (één voor het linkergeluid en één voor het rechtergeluid) waarmee je of direct actieve speakers kunt aansturen of een audiosignaal naar een versterker kan sturen waar speakers op aangesloten zitten.
Al met al biedt de R1 dus veel mogelijkheden in een kleine verpakking, waardoor we erg benieuwd zijn naar de praktijkervaring. Dus laten we wat apparaten gaan aansluiten om te zien hoe de R1 bevalt!

Wat sluiten we aan?
Om goed het verschil te kunnen testen tussen de aansluitingen en vooral ook het schakelen tussen de bronnen uit te proberen, hebben we een high-end Ryzen-gamecomputer (Ryzen 7 7800X3D met een RX 9070 XT) en een old-school Xbox One S aangesloten. De computer hebben we aangesloten via USB-C en de Xbox One S via Optical, waardoor we dus twee verschillende bronnen tot onze beschikking hebben tijdens het gebruik.
Bij de Xbox hebben we verschillende games getest, terwijl we bij de Windows-computer twee games (Battlefield 6 en Arc Raiders) hebben getest en daarnaast ook via Apple Music lossless audio hebben geluisterd op de hoogste kwaliteit. Als koptelefoon hebben we direct wel iets gepakt uit het hogere segment namelijk de Audio Technica ATH-M50xSTS (komt binnenkort ook een review van online) zodat we het maximale uit de S.M.S.L R1 kunnen halen.
Eerste indruk
De eerste indruk van de R1 is simpelweg prima. De behuizing, de knoppen en ook het aansluiten van de bronnen en de koptelefoon geven een zeer degelijke ervaring en prima feedback. De volumesliders die van groen naar uiteindelijk rood kunnen oplichten werken snel en accuraat en ook het schuiven van de bass- en treble-instellingen geeft het gewenste resultaat
Omdat we hem ook via USB-C hebben aangesloten op een computer, heb je niet nog een aparte USB-C-oplader nodig, want de meeste computers tegenwoordig leveren ook voldoende voeding over USB, zelfs als de computer uitstaat.
Gebruiksgemak
Het gebruik van R1 is zelfs zonder handleiding prima te doorgronden en je schakelt makkelijk met de inputknop tussen bronnen, terwijl je ook snel het juiste volume en de gewenste klank hebt ingesteld. De EQ-knop laat je daarbij ook makkelijk schakelen tussen vier voorgeprogrammeerde equalizerstanden, al is er helaas geen enkele documentatie over welke standen dit precies zijn.
Dat is wel een gemis, dus is het puur zelf uitzoeken welke equalizerstand je zelf het prettigst vindt. Wij hadden hem zelf voor ruim 90% van de tijd gewoon op de eerste EQ-stand staan, aangezien die voor ons gevoel de meest neutrale weergave gaf en ook het beste reageerde op aanpassingen via de treble- en bass-sliders. Wellicht zou dedicated software hier ook een oplossing voor kunnen zijn, maar het feit dat je de R1 volledig kan gebruiken zonder enige software is ook weer een groot pluspunt.
Het schakelen tussen bronnen gaat zonder enig probleem en ook zonder merkbare vertragingen. Binnen een seconde hoor je de andere bron over dezelfde koptelefoon als waar je eerst een andere bron op actief had staan. Voor het aansluiten van de koptelefoon moeten we wel één kanttekening plaatsen en dat is dat als je een headset met microfoon wil gebruiken, je absoluut de meegeleverde verloopkabel moet gebruiken. Als je namelijk een TRRS-connector direct aansluit op één van de headphone (HP)-aansluitingen, krijg je erg slechte (lees: krakende) audio over je koptelefoon gestuurd.
De reden hiervoor is dat de HP-connectors alleen kunnen werken met een TRS-connector en een TRRS waar meer ringen op zitten (o.a. dus voor de microfoon) het signaal flink verstoort. Om het verschil te illustreren, verwijzen we je naar onderstaande afbeelding die duidelijk het verschil tussen de twee connectors weergeeft:
Geluidskwaliteit
Nadat we al verwend waren met de Fosi Audio K7, waren we erg benieuwd hoe de geluidskwaliteit van de aanzienlijk goedkopere S.M.S.L R1 zou zijn. Kort samengevat biedt de R1 t.o.v. de standaard audio van de computer en de Xbox One S een prima verbetering, maar puur voor muziek komt de Fosi Audio K7 beter uit de verf.
Dat gezegd hebbende, biedt de R1 een prima luisterervaring en waren we vooral tijdens het gamen onder de indruk. S.M.S.L positioneert de R1 ook als een DAC speciaal voor gamers en dat is te merken, want we hadden vooral bij Battlefield 6 het idee dat we oordopjes tegen gehoorbeschadiging hadden uitgedaan. De explosies zijn rijker, de voetstappen waren duidelijk hoorbaar, we konden ook duidelijk horen uit welke richting geschoten werd op ons en de algehele audio-ervaring trekt je veel meer in het spel zelf dan normaal het geval is.
Ook bij de Xbox One S was de gehele audio-ervaring beter en krijg je af en toe echt het idee van “oh, zo had het moeten klinken" tijdens verschillende scènes, zoals bij Transformers: The Dark Spark, waar de stem van oudgediende Peter Cullen als Optimus Prime net iets meer warmte kreeg dan voorheen. Ook een blu-rayfilm (The Dark Knight) klonk over dezelfde koptelefoon beter en vooral ‘rijker’ zodra we de R1 weer aansloten.
Als het puur om de geluidskwaliteit gaat, is de S.M.S.L R1 dus zonder meer een aanrader, maar of we dat over het geheel kunnen zeggen, is wat lastiger.
Mogelijke drempels
Hoewel de geluidskwaliteit dus prima is, waren we zelf iets minder te spreken over de keuzes van de aansluitingen. Coaxiaal en optical zijn in de meeste huishoudens bijna ‘antieke’ connectoren aan het worden en niet iedereen zal dus de R1 maximaal kunnen gebruiken en dat is jammer.
We zouden zelf graag een R2 willen zien waarbij de coaxiale en optische connectoren zijn vervangen door een HDMI-in en HDMI-out en ook Bluetooth is toegevoegd, of juist een versie met bijvoorbeeld drie USB-C-poorten. Dat opent de deuren naar meer apparaten dan een gemiddelde gebruiker nu in huis zal hebben die gebruik kan maken van de R1. Of een simpele 3,5mm audiojack-audio-in-connector, zodat je bijvoorbeeld makkelijk een laptop, tablet, Nintendo Switch of telefoon kan aansluiten, aangezien je maar één USB-C-poort hebt.
Dus ja, de R1 is prachtig en een aanrader, maar dan vooral als het gebruikersscenario voldoet aan de mogelijkheden van de R1. Ben je vooral bezig met gamen op een Windows-computer en wil je simpelweg beter geluid voor dat ene apparaat, dan is de R1 een prima aanschaf. Maar wil je bijvoorbeeld makkelijk kunnen schakelen tussen verschillende spelcomputers zoals een PlayStation 5 en een Nintendo Switch, dan zal je tegen beperkingen aanlopen en kan je beter naar een andere oplossing kijken.

Dus hoe is de S.M.S.L R1 ons bevallen over de gehele testperiode? Voor de apparaten die we erop konden aansluiten werkte de R1 uitstekend en gaf ons een betere ervaring dan we konden krijgen door alleen een koptelefoon rechtstreeks op de bronnen aan te sluiten.
De bouwkwaliteit is daarnaast uitstekend, met stevige knoppen en een duidelijk hoorbare feedback bij de verschillende aanpassingen die je tijdens gebruik kunt doen. Simpelweg aansluiten en gaan met die banaan is het motto van de R1, aangezien er geen enkel softwarepakket aan te pas hoeft te komen om het maximale aan geluidskwaliteit eruit te halen.
Vooral als je een DAC zoekt als gamer kan je erg veel lol aan de R1 beleven, aangezien je letterlijk een voordeel krijgt bij vooral first-person shooters. Je hoort de vijanden eerder aankomen en je hoort alles van voetstappen tot kogels en explosies veel duidelijker dan voorheen. Daar is S.M.S.L dus zonder meer in geslaagd en de R1 mag dan ook daadwerkelijk de titel “First Gaming DAC" van ons krijgen en behouden.
Dat gezegd hebbende, is niet alles fantastisch bij de R1, waar vooral de bijna ‘antieke’ coaxiaal- en optical-connectoren voor de meeste mensen een doorn in het oog zullen zijn, aangezien er maar weinig apparaten nog verkocht worden met deze connectoren. Als je dus een spelcomputer zoals de Playstation 5 wil aansluiten naast bijvoorbeeld een computer die de USB-C-poort al gebruikt, ben je weer aangewezen op een losse HDMI Audio Extractor, zodat je hem aan kan sluiten op de R1.
We zouden dan ook graag zien dat S.M.S.L. voor de tweede versie iets modernere connectoren (HDMI/bluetooth, AUX, of meer usb-c-poorten) inbouwt, zodat iedereen de rijkere geluidservaring kan krijgen die de R1 weet te bieden! Ondanks de oudere connectoren weet de R1 wel zodanig te overtuigen met de geluidskwaliteit en het gebruiksgemak tegen de lage prijs van gemiddeld €70,- dat we hem naar huis laten gaan met onze “Innovation Award". Alles smaakt namelijk naar meer en we kunnen dan ook niet wachten waar S.M.S.L. in de toekomst mee op de proppen gaat komen.




