Review: SteelSeries Arctis 1
Links;In 2016 wist SteelSeries succes te boeken met de lancering van de inmiddels welbekende Arctis-headsets. Over de jaren heen heeft de fabrikant de line-up hiervan uitgebreid met draadloze of luxere varianten. Vandaag nemen we een kijkje aan de andere kant van het financiële spectrum met de SteelSeries Arctis 1. Dit is tot op heden de goedkoopste variant binnen de Arctis-reeks met een adviesprijs van 59,99 euro. Met deze headset belooft SteelSeries kwaliteit te leveren voor een zeer aantrekkelijke prijs.
Daarnaast is de Arctis 1 bedoeld als een flexibele optie die gebruikt kan worden op vrijwel alle platformen. Toegegeven, daar is de duurdere optie, de Arctis 3, eveneens voor geschikt. Het is om die reden belangrijk om te kijken naar de segmentering van de diverse headsets. Zo mag de adviesprijs van de Arctis 3 een stuk hoger zijn; om precies te zijn 99,99 euro. In de realiteit blijkt de daadwerkelijke prijs slechts een tientje meer te zijn dan de Arctis 1. Maakt dit een aanbeveling van de nieuweling een lastige? Laten we dat eens verkennen.
Hieronder treffen we de specificaties aan;
Ondersteuning en aansluiting
Vergelijkende met de Arctis 3, dan verschillen de specificaties van de SteelSeries Arctis 1 op een paar punten. Dit is met name zien in de gevoeligheid van de microfoon en het iets kleinere bereik van de drivers. Desondanks deelt SteelSeries dat de Arctis 1 dezelfde drivers gebruikt als de Arctis 3, 5 en 7. In de praktijk zou het verschil dus minimaal moeten zijn; een onderwerp dat we verkennen in het desbetreffende hoofdstuk.
Het minimale verschil komt mede door het gebrek aan software-ondersteuning. Het is dus niet mogelijk om de Arctis 1 naar een volgende niveau te tillen met allerlei tweaks en verbeteringen. Althans, niet via de SteelSeries Engine 3. Gelukkig is er in Windows zelf nog de mogelijkheid tot tweaking en ondersteuning voor Windows Sonic. Oh, en ook nog Dolby Atmos for Headphones, mocht je in het bezit zijn daarvan. Waar de audioliefhebbers vooral mee moeten experimenteren, is de equalizer van het platform waarop je je bevindt.
Daarover gesproken, ook de Arctis 1 is geschikt voor vrijwel alle platformen met een 3,5 mm aansluiting. Daarnaast biedt SteelSeries een splitter om de totale kabellengte naar 3 meter te tillen. Daarmee kan de headset ook op een line-out en microphone input aangesloten worden. Al met al is de Arctis 1 dus bestemd als betaalbare, flexibele optie voor pc én console gamers. Of dat bij alle apparaten een consistente ervaring oplevert, is dan weer een dringende vraag. Alvorens we die proberen te beantwoorden, werpen we nog even een blik op het uiterlijk van de headset.
Het welbekende kleurenschema van SteelSeries is wat ons als eerste begroet tijdens het uitpakproces. Op de verpakking van de Arctis 1 staan de belangrijkste verschillen aangegeven met voorgaande uitingen. Waar de andere headsets een aanpasbare band hadden, biedt de Arctis 1 één soliede hoofdsteun met een ingebouwd kussentje. Daarnaast is de microfoon afneembaar in plaats van dat deze inschuifbaar is. Het mag duidelijk zijn hoe de fabrikant de productiekosten heeft kunnen verlagen.
De besparing is tevens te zien bij het openen van de verpakking. In tegenstelling tot voorgaande uitingen wordt de Arctis 1 geleverd in een holle, plastic houder. Dit is geen ramp te noemen, want de headset kan tijdens het bezorgingsproces gerust tegen een stootje. Na de houder uit de doos getild te hebben, krijgen we een degelijke, eerste indruk. Mocht je reeds bekend zijn met de reeks, dan is het design in ieder geval niet verrassend te noemen.
Eenmaal uit de houder gehaald, wordt de Arctis 1 goed zichtbaar. De typerende oorschelpkussens zijn wederom aanwezig; een persoonlijke favoriet overigens. Ze luchten lekker goed door en voorkomen over het algemeen zweterige oren tijdens warme dagen. Daarna komen we uit bij het tweetal aan accessoires; de microfoon en eerder genoemde splitter. Eerstgenoemde is met gemak in de headset te klikken, al heeft dit afneembare design zijn nadelen. Zo is het mogelijk om de microfoon kwijt te raken tijdens het vervoeren in een tas. Kortom, een bescheiden overwegingspunt.
Vervolgens komen we uit bij enkele details van de headset. Zo treffen we op de linkeroorschelp een scrolwiel aan voor volumeregeling en een aan/uit-schakelaar voor de microfoon. Over het scrolwiel ben ik zéér te spreken, want het is altijd makkelijker in gebruik dan alternatieven. Zodoende ben ik blij dat SteelSeries op dat front besloot om géén geld te besparen. Daarover gesproken, de toevoeging van staal aan de uitschuifbare hoofdsteun resulteert in duurzaamheid. Ofwel, de balans tussen kwaliteit en betaalbaarheid is niet verkeerd te noemen.
Als laatste komen we uit bij het belangrijkste en meest subjectieve onderdeel van een headset. Dat is niets minder dan de ervaring in de praktijk. In dit geval heb ik de Arctis 1 getest via mijn pc, telefoon, Nintendo 3DS en Nintendo Switch. Zoals ik reeds deelde, doe ik de Arctis 1 beoordelen op consistentie. Met de afhankelijkheid van een equalizer voor optimale geluidskwaliteit kan het tweakingsproces, én eindresultaat, per platform verschillen. Dit is een logisch gevolg van een groter aantal opties voor tweaking via de pc en smartphone.
Daarnaast is het interessant om te kijken naar de toepassing van de Arctis 1. Is deze beter bestemd voor pc en console of mobiele platformen? Het antwoord mag voor de hand liggend zijn, want de microfoon komt op mobiele platformen minder goed tot zijn recht. Anderzijds zou de geluidskwaliteit een goede reden kunnen zijn voor de overstap vanaf oordopjes. Die vraagstellingen gaan we dan ook direct beantwoorden.
Comfort
Alvorens we duiken in de kwalitatieve aspecten, is er het onderwerp van comfort. Op dat front is de Arctis 1 een winnaar voor alle doeleinden. De headset komt stevig op je hoofd te zitten en plaatst de drivers goed tegen je oren aan. Hoe dichter de drivers bij de oren, des te beter de geluidservaring. In dat opzicht vind ik de Arctis 1 comfortabel dan andere uitingen van SteelSeries. De aanpasbare, stoffen band van mijn Arctis 5 zet onvoldoende druk op mijn hoofd om de drivers dichter op mijn oren te plaatsen.
In, je kan het al raden, de praktijk, resulteert dit bij de Arctis 1 in een betere geluidisolatie. Tijdens het gebruik van de headset terwijl je onderweg bent of in de trein zit, is dit erg fijn natuurlijk. Wat dat betreft vind ik de Arctis 1 niet te opzichtig voor gebruik buitenshuis. Zeker in vergelijking met typerende merken voor headsets. Als een flexibele optie voor gebruik op het thuisfront én buiten de deur oogt deze headset dus een goede keuze. Uiteraard hangt dit nog af van een andere factor en dat is de geluidskwaliteit.
Geluidskwaliteit
Zodoende is de vraag wat de Arctis 1 te bieden heeft op het gebied muziek en audio-ervaring in games. Om de spanning direct te doorbreken; de Arctis 1 biedt een verrassend goede ervaring. Ten opzichte van mijn getweakte en softwarematig ondersteunde Arctis 5 staat het zijn mannetje. Toegegeven, in een directe vergelijking legt de Arctis 1 het toch echt af. Met name als het gaat om de “ruimtelijkheid" van geluid, helderheid van stemmen (hogere tonen) en bas. Dat is vrij logisch, gezien het behoorlijke prijsverschil tussen die headsets.
Gelukkig zijn de laatste twee euvels te verhelpen met een equalizer. Op die manier wist ik op de pc en mijn smartphone een laatste stukje kwaliteit uit de audio te persen. Dit maakte muziek een stuk fijner om naar te luisteren, al deed het nog steeds ontbreken aan die ruimtelijkheid. Maar hoe zit het met systemen die geen audiotweaks bieden, zoals de 3DS en Switch? Voor die platformen acht ik de headset alsnog geschikt, want de kwaliteit ontstijgt met gemak een gebruikelijk paar oordopjes. Ten opzichte daarvan klinkt de Arctis 1 vol, ruim en helder.
Met inachtneming van de geluidskwaliteit zie ik de Arctis 1 als een uitstekende beginnersheadset. Voornamelijk als je een gamer bent die een headset zoekt voor gebruik met meerdere systemen. Want ja, aan het einde van de dag wordt de headset gemarket als een flexibele optie voor vrijwel alle moderne platformen. In dat opzicht acht ik het beestje als een daverend succes. Vooral als de prijs mag dalen en de Arctis 1 op een comfortabele 40,- tot 45,- euro gaat zitten. Tot die tijd is het lastig om een overweldigende aanbeveling te geven, want we zitten met een olifant in de kamer.
Die olifant betreft niets minder dan de Arctis 3, zoals aangehaald bij de inleiding. Voor een tientje meer is die te verkrijgen, resulterende in de volgende twee zaken: een betere, ingebouwde microfoon en software-ondersteuning op de pc. Die laatste maakt een wereld van verschil, want opeens heb je opties voor 7.1 surround, verbeterde bas, aanpassingen van de microfoon en meer. Kortom, pas bij een prijsverschil van twee tientjes zie ik een reden om de Arctis 1 te kiezen. Want ja, dan is het gewoon een fantastische budgetoptie.
Anders acht ik de headset als géén aanrader voor een serieuze pc-gamer. Zit je echter aan een budget of maakt de software niet uit? Dan valt er te praten over de toepassing van de Arctis 1 als een flexibele optie voor onderweg én thuis. Zodoende zie ik het eerder als een console/handheld-headset, want ja, dan maakt de software werkelijk niets uit. Uiteindelijk heeft het te maken met segmentering van de producten en een natuurlijke prijsdaling. Zodra laatstgenoemde begint te werken, steek ik steeds verder mijn duim op voor de Arctis 1.
Microfoon
Uiteindelijk komen we nog aan bij de ervaring met de microfoon. De kenners onder ons kunnen al raden wat er te verwachten valt voor 50,- euro. Kort gezegd, er wordt geen onderscheiding gewonnen met de Arctis 1. Daarentegen heb ik binnen het prijspunt slechtere microfoons ervaren. Helaas klinkt deze in dit geval een tikkeltje zacht en dof. Dit valt enigszins te beredderen met wat tweaks in Windows, maar ja, dan komen we uit bij dezelfde kwestie omtrent de superieure Arctis 3. Kortom, de microfoon voldoet en klinkt duidelijk genoeg, maar voor de pc zijn er betere keuzes voor goede communicatie.
Al met al vind ik de conclusie voor de SteelSeries Arctis 1 een pittige, doch duidelijke. Als budgetoptie voor een console/handheld-gamer zie ik de Arctis 1 tot zijn recht komen. Zeker als de prijs op natuurlijke wijze nog mag dalen. Echter is het voor de pc-gamers onder ons beter om te kiezen voor de Arctis 3. De software-ondersteuning daarbij maakt nou eenmaal een enorm verschil. Maak je daar geen gebruik van, dan is er van de vergelijking geen sprake. Audiokwalitatief zijn beide headsets dan vrijwel identiek. Ze maken nou eenmaal gebruik van dezelfde drivers.
Kortom, kijkende naar enkel de Arctis 1, dan valt er zeker wat aan te prijzen. Voor het (lagere) bedrag heb je nog steeds uitstekende audiokwaliteit. Met het doeleinde in acht genomen, zie ik de Arctis 1 als een leuke, flexibele optie voor thuis én onderweg. Een gemiddeld paar oordopjes kan er in ieder geval niet tegenop. Voor mij is de Arctis 1 dan ook mijn go-to headset geworden voor gebruik buitenshuis. De bovengemiddelde bouwkwaliteit, dankzij het staal in de hoofdsteun, zorgt ervoor dat ik met vertrouwen de Arctis 1 mee kan nemen.
Om de segmentering een laatste maal aan te halen; de Arctis 1 heeft nog een broer. Om precies te zijn de Arctis 1 Wireless. Waar ik me op verheug, is om te zien of de kwaliteit van de Arctis 1 bewaard blijft via een draadloze verbinding. Het is in ieder geval de meest betaalbare, draadloze optie van SteelSeries. Zodoende is een vergelijking van de broers te zien in een toekomstige review.
Beste Jonah,
Dank voor deze duidelijke review.
Mijn zoon is al enige tijd zeer bij met deze headset.
Recent heeft hij echter een keyboard gekregen met clicky blue switches. Nu klaagt hij over de microfoon. Zijn vrienden horen zijn toetsenaanslagen de hele tijd.
Inmiddels begrijpen we dat we de Steelseries Engine niet kunnen gebruiken. U heeft het over tweaks in Windos. Kunt u ons een beetje op weg helpen? Waar kunnen we die vinden en wat kunnen we het beste doen?
Alvast bedankt,
Peggy
Hoi Peggy,
Het is tof om te horen dat de headset is bevallen.
Clicky blue switches zijn veelal de luidruchtigste van het groepje, dus het verbaast me niet om te horen dat de microfoon de aanslagen doet oppikken. Vind het ook wel grappig om te lezen. 🙂
Er zijn enkele tips die ik uw zoon op dat gebied kan geven. Zo zou hij de gevoeligheid van zijn microfoon kunnen aanpassen in het programma waarmee hij voicechat, zodat zijn stem wél opgenomen wordt, maar de aanslagen net niet. Ik neem aan dat het waarschijnlijk Discord betreft.
Het alternatief is dat hij push-to-talk inschakelt in het programma dat hij gebruikt. Op dat moment gaat de microfoon alleen aan af wanneer hij een aangewezen toets ingedrukt houdt. Nou kan ik me voorstellen dat dat minder gewenst is, want je wil tijdens het gamen je vingers vrijhouden voor het besturen van het spel zelf natuurlijk.
Als het gaat om de tweaks die ik noemde, dan verwees ik specifiek naar de geluidservaring en het aanpassen van de equalizer in Windows zelf. Dat is dus niet gebonden aan de microfoon.
Mocht uw zoon in bezit zijn van een Nvidia-videokaart, dan raad ik gewoon aan om RTX Voice te proberen. Dat is een gratis stukje software van Nvidia, waarmee je ongewenste geluiden weg kan filteren, waaronder natuurlijk aanslagen op een toetsenbord.
Hoe RTX Voice werkt, is te zien in deze guide. Daar is ook de download te vinden en overige informatie.
Mocht u toch nog vragen hebben, dan hoor ik het graag. 🙂