Wil je meer weten over onze samenwerking met Megekko? Check dan ons reviewbeleid.
Review: SteelSeries Arctis Nova Pro
Links; Navigatie;Het is niet onbekend dat ik een liefhebber ben van draadloze headsets. Door huis heen banjeren, al pratend en lachend met vrienden op Discord, is voor mij een must. Kortom, om mij terug te brengen naar een bedrade headset is… nogal uitdagend te noemen. Laat SteelSeries dan aanstormen met een volledig nieuw, bedraad vlaggenschip: de Arctis Nova Pro. Een monsterlijke uiting van € 279,99 met een apart DAC-station; hetzelfde dus als indertijd de Arctis Pro + GameDAC.
De Arctis Nova Pro is dan ook de officiële opvolger daarvan, waarbij de GameDAC nu standaard wordt meegeleverd. Nou is er ook een draadloze versie gelanceerd, maar het is de bedrade uiting die vandaag centraal staat, want die dient volgens SteelSeries de beste geluidservaring tot nu toe te bieden. Kortom, weet de fabrikant een powerhouse neer te zetten en mijn draadloze Arctis 7+ van de troon te stoten? Het is met oprecht genot dat ik die vraag uitbundig ga beantwoorden.
Hieronder treffen we de specificaties aan;
Specificaties | SteelSeries Arctis Nova Pro |
---|---|
Compatibiliteit | |
Pc, PS4/PS5, Nintendo Switch en Mac | |
Softwarevereisten | |
GG + Engine | Windows 8,1 en hoger, Mac OS 10,13 en hoger |
GG + Sonar Audio-softwaresuite | Windows 10 en hoger |
Luidsprekerdrivers | |
Neodymium-drivers | 40 mm |
Koptelefoon frequentierespons (bedraad) | 10 - 40.000 Hz |
Koptelefoongevoeligheid | 93 dBSPL |
Koptelefoon impedantie | 38 Ohm |
Totale harmonische vervorming koptelefoon | < 1% |
Microfoon | |
Microfoontype | ClearCast Gen 2 - Volledig intrekbare giek |
Microfoon polair patroon | Bidirectionele ruisonderdrukking |
Microfoon frequentierespons | 100 - 10.000 Hz |
Microfoon gevoeligheid | 8713439239416 |
Microfoon impedantie | 2 jaar |
GameDAC Gen 2 | |
Verbindingen | 2x USB-C systeemaansluitingen, 1x Line-in, 1x Line-out |
DAC | ESS Sabre 9218PQ40 |
Max. audio-indeling | 96 kHz, 24 bit |
Frequentierespons | 5 - 40.000 Hz |
SNR | 111 dB |
Inhoud doos | |
|
GameDAC inbegrepen
Omdat de Nova Pro de officiële opvolger is van de Pro + GameDAC moeten we eerst een vergelijking maken tussen dat duo. Bij de Nova kan je met de GameDAC (nu Gen 2) wederom volume en ChatMix bedienen. Wel zijn het formaat en de aansluitingen veranderd, met nu twee USB-C-aansluitingen i.p.v. één Micro-B-aansluiting. Daarnaast keren line-in en line-out terug, al is de optische audio-ingang niet langer aanwezig.
Via de GameDAC kan je schakelen tussen de twee USB-C-poorten om het gewenste platform te kiezen. In de totaliteit is er ondersteuning voor de pc/Mac en qua consoles de Nintendo Switch en PS4/PS5. Enkel op de pc en Mac kan je terecht bij SteelSeries GG en het nieuwe Sonar, al is het wel mogelijk om via de GameDAC zelf aanpassingen te maken qua equalizer enzovoort. Zelf op consoles kan je dus audio tweaken naar wens.
Het laatste, doch belangrijkste om te bespreken is het ‘DAC’-gedeelte van de GameDAC. Het betreft de ESS Sabre 9218PQ40, een high-end uiting die enkel ontstegen wordt door de 9219MQ met MQA-ondersteuning. Wat betreft features liggen ze niet ver uit elkaar, kortom, voor een DAC bij een gamingheadset is dit de crème de la crème. SteelSeries belooft dan ook een uitzonderlijke helderheid en detail, al gaan we dat in de praktijk nog aan de tand voelen.
Premium geluid
Kijkende naar de overige specificaties en de benoemde aanwezigheid van de ESS Sabre 9218PQ40, dan is de Arctis Nova Pro overduidelijk het nieuwe bedrade vlaggenschip van SteelSeries. De drivers en de microfoon hebben het grootste bereik dusver, waardoor de verwachtingen vanuit mijn kant zeer hoog liggen. Daarnaast moet ons een premium ervaring staan te wachten, want het officiële prijskaartje van 280,- euro is zeker niet voor iedereen weggelegd.
De premium ervaring dient in dit geval al te beginnen bij de verpakking en op dat gebied stelt SteelSeries niet teleur. Bij het openen van de doos, waar de Arctis Nova Pro en GameDAC op weergegeven zijn, worden we als eerste begroet door een first edition-kaartje met daarachter de handleiding. Opvolgend zijn er de zak met de headset, de nodige bekabeling voor het aansluiten en de GameDAC.
We beginnend de rondleiding bij de GameDAC zelf, met aan de voorkant een touchknop (met de witte cirkel), de grote volumeknop en het ledscherm natuurlijk. Aan de achterzijde treffen we de twee USB-C-poorten aan en line-out plus line-in. Aan de zijkant is de 3,5mm-poort te vinden voor het aansluiten van de headset.
Dan komen we uit bij ’the big event’ en dat is de Arctis Nova Pro. Zo te zien, is het design volledig veranderd t.o.v. de vorige Arctis-headsets. Dat is vanwege de nieuwe Nova-lijn waarin deze headset zich bevindt, al is de Arctis-benaming behouden. Logisch, gezien Arctis inmiddels wel een bekend iets mag zijn.
Kijken we rondom, dan zien dat de oren compacter zijn geworden en er magnetische, gepolijste covers op bevinden met daarop het SteelSeries-logo. Die covers zijn op de draadloze versie bestemd voor toegang tot de batterij en USB-aansluiting voor firmware-updates. Bij deze versie, ofwel de bedrade uiting, is dat niet het geval en is het puur cosmetisch.
Een belangrijke zaak om nog te benoemen, is de vernieuwde hoofdsteun die nu zachtjes uitschuift i.p.v. klikt. Verder pas je de hoofdband aan door deze bij het begin te verstellen met de rubberen knopjes. Dat werkt vele malen beter dan het voormalige klittenband, dus het zijn beiden prettige verbeteringen om te zien.
Tenslotte een aanzicht met de uitneembare microfoon. Een dergelijk ontwerp is niet nieuw, maar de implementatie is bij de Nova Pro verrassend mooi. In plaats van dat een klein gedeelte van de microfoon blijft uitsteken, lijnt de microfoon netjes uit met het oor. Mocht de Nova-lijn uitgebreid worden met goedkopere uitingen, dan zie ik dit ontwerp voor de microfoon ook daar graag terug, want het oogt chique.
Software is een belangrijk onderdeel van de Arctis Nova Pro. Dat met name vanwege het gloednieuwe SteelSeries Sonar, waar ik in mijn review van de Arctis 7+ voor het eerst kennis mee maakte. Kort gezegd, betreft Sonar een spatial audio die mij aangenaam wist te verrassen. Dat dankzij de accuraatheid, volheid en immersie, eveneens tegenover Dolby Atmos. Logischerwijs keert ondersteuning voor Sonar weer terug voor de Arctis Nova Pro in SteelSeries GG.
Over GG gesproken: daarin kan je terecht om specifieke instellingen aan te passen voor de headset. Denk maar aan de equalizer en presets, sidetone van de microfoon, gain, outputvolume en ook nog helderheid en de time-out van het OLED-schermpje op de GameDAC.
In een apart gedeelte kom je aan bij Sonar, waar je instellingen krijgt voor ChatMix, een aanzienlijk uitgebreidere equalizer, de customizable spatial audio en veel meer. De spatial audio is inmiddels uitgebreid naar twee sliders i.p.v. één. Het is nu ook mogelijk om de waargenomen afstand aan te passen. Bij de praktijkervaring ga ik hier dieper op in; het is tof om hier meer functionaliteit te zien.
In dit hoofdstuk bespreken we de ervaring met de Arctis Nova Pro, hoe deze kwalitatief bevalt, wat de geluidservaring mag zijn en of er bijzondere opmerkingen te maken zijn over het gebruik.
Comfort
De eerste indruk is een belangrijke en dat begint in dit geval met een plaatsing van de headset op het hoofd. Kort gezegd: mijn initiële reactie was niets minder dan een ‘zó dan’. Een belangrijke verandering bij de Arctis Nova Pro is het gebruik van kunstleren oorschelpkussens. Normaliter hebben stoffen kussens mijn voorkeur - iets met warm weer enzovoort -, maar de voering is heerlijk zacht. Daarnaast zorgt het leer voor een betere afsluiting tegen externe geluiden (passieve geluidsdemping).
Verder keert de elastische hoofdband terug, zoals gezien in de showcase, al is die nu veel prettiger af te stemmen. Dan is er het gewicht van ongeveer 300 gram, wat natuurlijk aanzienlijk lager is dan bij de draadloze uitingen zoals mijn voorgaande Arctis 7+ en Arctis 9. Uiteraard heb je bij de Nova Pro dan nog wel te maken met een kabel, maar dat spreekt voor zich. Het is een ’trade-off’ die naar mijn mening de moeite waard is om minder gewicht op je hoofd te hebben.
GameDAC en bediening
Vervolgens is er de standaard inbegrepen GameDAC, waarmee je vooral volume en ChatMix zal aanpassen. Een minpuntje is dat bij het opstarten van je pc de GameDAC ‘reset’ naar de standaard volume-aanpassing en niet de volumebalans van ChatMix aanhoudt als je die had gebruikt. Dat kan altijd nog verbeterd worden met een software en/of firmware-update. Daarnaast kan je op de GameDAC nog terecht voor andere features, zoals besproken bij de software.
Over de weergave gesproken: net zoals bij de voorgaande Pro-headsets betreft het een OLED-scherm in de GameDAC. Dat oogt natuurlijk goed, maar het risico op burn-in (inbranden) is anderzijds hoog bij een apparaatje zoals deze. Beter nog, bij mijn lieftallige collega Pim is de GameDAC van zijn oude Pro-headset volledig ingebrand. Kortom, ik sta niet geheel achter de keuze voor OLED, dus houd daar op de lange termijn rekening mee.
Maar ja, dan komen we dan uit bij een zéér kwalijk punt van de GameDAC en dat is de behuizing ervan. Het plastic bovenop het OLED-scherm is namelijk schrikbarend krasgevoelig. Daar zie ik online inmiddels meer bevestigingen van, dus het is geen eenmalige productiefout. Nou had ik SteelSeries direct hiervan op de hoogte gebracht, waardoor de fabrikant hiervan nu bewust is. Ik verwacht dan ook dat dit in de nabije toekomst verholpen gaat worden.
In de praktijk nú betekent het dat je extra voorzichtig om zou moeten gaan met de GameDAC. Daarbij hoop ik oprecht - zeker voor een premium product van 280,- euro - dat SteelSeries een vervanging aan zal gaan bieden voor de ‘early adopters’. Totdat het probleem verholpen is, is het moeilijk om de Arctis Nova Pro dusdanig aan te bevelen. En dat is verdomd jammer, want we komen nu aan bij het allerbeste element van de Nova Pro en dat is het fenomenale geluid…
Geluidservaring
…want ja, de fabrikant heeft het wéér geflikt en de beste geluidskwaliteit in een SteelSeries-headset dusver geslagen. Dat mag ook wel voor een premium, bedrade uiting, maar er kwam ditmaal niet eens eenzelfde ‘zó dan’, noch een ‘sodeknetter’ uitzetten. Nee, in dit geval was ik zowaar stil. Kristalhelder, gedetailleerd en geruisloos zijn de eerste drie woorden die ik kan gebruiken om de algemene geluidservaring te beschrijven.
Daarbij is het standaard basniveau omhoog getild, doch binnen een gewenste balans voor de meeste muziekstijlen. Uiteraard kan je dit naar wens tweaken met de equalizer in SteelSeries Sonar, maar dusver heb ik dat nog niet hoeven te doen om mijn gewenste ervaring te krijgen. De bas, treble en vocals klinken in muziek nog gebalanceerder dan bij mijn gebruikelijke Arctis 7+, al is dat natuurlijk conform de verwachting voor een bedrade headset.
Dat betekent ook dat de Arctis Nova Pro niet de ideale headset is voor liefhebbers van een zware bas en bijkomende vibrator op het hoofd. Maar ja, dat zijn SteelSeries-headsets eigenlijk nooit geweest. Uiteraard is het mogelijk om de bas te versterken, maar dan maak je het geluid ‘modderig’ en verlies je getrouwheid. Daarmee is het ook wel gezegd, want voor de meeste andere stijlen en een getrouwe muziekervaring is SteelSeries in mijn optiek altijd de ideale keuze geweest.
Spatial Audio
Eén van de belangrijkste features om naar te kijken (of luisteren), is de Spatial Audio van SteelSeries Sonar. Die maakt de geluidservaring een stuk ruimer, al kan je de Spatial Audio ook weglaten voor de accuraatste geluidservaring. Echter zal je dan wél de equalizer moeten tweaken om extra ‘oempf’ uit je Nova Pro te halen, want ik merk dat de Spatial Audio dat inherent toevoegt. De drivers in de headset zijn in ieder geval geen beperkende factor, want er komt hoe dan ook puike audio uit. Het is dus een kwestie van afstemmen op basis van de content die je wil genieten.
Zo stem ik in mijn geval altijd als eerste af op muziek/vocals en daarna pas games. Na de nodige uren aan testwerk (lees: genot) ben ik uitgekomen op de volgende Spatial Audio-instellingen: de eerste slider volledig naar Performance en de tweede slider op 0% afstand. Standaard staat de eerste slider tussen Performance en Immersion in en de tweede slider op 100% afstand. Dat klinkt niet verkeerd, maar voegt een aantal onnodige eigenschappen toe aan de audio.
Breng je de eerste slider volledig naar Immersion toe, dan wordt er teveel echo/reverb/holheid toegevoegd aan het geluid. Het simuleert een zekere open/ruimheid, maar ik adviseer om de instelling op Performance te laten staan. Dit niet alleen voor accuraatheid, maar ook omdat stemmen (in YouTube-video’s bijvoorbeeld) anders onnatuurlijk hol of galmend doen overkomen en dat is geen prettige, noch realistische ervaring.
Daarnaast adviseer ik om de afstand op 0% in te stellen. De muziek klinkt ietwat ruimer op 100%, maar de audiopositionering wordt dan minder accuraat in games. Zo kwam het gebrom van containers in Warzone niet meer overeen met hun daadwerkelijke locaties, met name verticaal. Zodoende kan je ook de bron van voetstappen in dat geval niet goed bepalen, dus voor competitieve games is 100% niet geschikt.
Mocht je niets geven om accuraatheid, hetzij in games of anderzijds, dan kan je natuurlijk losgaan met de sliders. Althans, of de Spatial Audio ook gewoon uit laten voor de meest getrouwe geluidservaring. Echter zal je dan wél de equalizer moeten tweaken om extra ‘oempf’ uit je Nova Pro te halen, want ik merk dat de Spatial Audio dat inherent toevoegt.
Microfoon
Tenslotte komen we aan bij de microfoon, waar ik zéér hoge verwachtingen voor heb. Het is een tijd geleden dat ik een microfoon van een bedrade SteelSeries-headset heb geprobeerd, beter nog, dat was mijn voormalige Arctis 5 uit 2017. Hoe klinkt de Arctis Nova Pro dan anno 2022? Wat mij betreft hetzelfde als de Arctis 5, als in, minstens even helder en duidelijk.
SteelSeries Arctis Nova Pro (bedraad)
ASUS ROG Delta S (bedraad)
Cooler Master MH670 (draadloos)
Cooler Master MH752 (bedraad)
SteelSeries Arctis Prime (bedraad)
SteelSeries Arctis Prime (bedraad, met microfoonkussen)
SteelSeries Arctis 1 Wireless (draadloos)
SteelSeries Arctis 5 (bedraad)
SteelSeries Arctis 7+ (draadloos)
SteelSeries Arctis 9 (draadloos)
Ik kom met deze conclusie direct in huis denderen: de Arctis Nova Pro is een conflicterend product. Met een officieel prijskaartje van € 280,- wens je één ding en dat is een premium ervaring. Als het gaat om audio, software en de headset zelf, dan is SteelSeries hierin volledig geslaagd. Kijkende naar de GameDAC, tja, dan had ik eigenlijk meer verwacht en gewenst. Zo ontbreekt het op de GameDAC aan basale mediafuncties en kan je de volumebesturing niet standaard op ChatMix instellen bij het opstarten.
De kwalijkste punten zitten in het fysieke ontwerp van de GameDAC, want ik ben geschrokken van de krasgevoeligheid van het plastic dat zich op het OLED-scherm bevindt. SteelSeries heeft aangegeven hier nu bewust van te zijn, waar ik verwacht dat dit probleem in de productie wordt verholpen. Waar waarschijnlijk geen verandering in komt, is het risico op burn-in, want ja, er is gekozen voor OLED. Zo is de voormalige GameDAC van mijn collega Pim volledig ingebrand en dat risico loop je hier dus ook.
Mocht SteelSeries de GameDAC uitbreiden met meer features, middels mogelijke firmware en software-updates, én de krasgevoeligheid van het scherm tenietdoen, dan kan ik alom lovend zijn over de Arctis Nova Pro. Tot die tijd kan ik het product niet zomaar aanbevelen en dat is oh zo zonde. De geluidservaring is namelijk de beste van SteelSeries dusver en dan wil je niets liever dan dat de overige ervaring naar behoren is…
Zodoende zitten de benoemde euvels dus alleen in de meegeleverde GameDAC. Op de headset zelf kan ik eigenlijk niets negatiefs aanmerken, want de bouwkwaliteit, het comfort, het ontwerp, de drivers en ga zo maar door zijn puik. Hoewel ik kritisch ben, is dat met een bloedend hart, want ik had leuke verwachtingen voor dit nieuwe bedrade vlaggenschip. Helaas houdt de GameDAC als een verlept anker de headset vooralsnog aan wal.
Is er geen mogelijkheid om het scherm van de dac uit te laten gaan? in de software misschien?
Nee, er is alleen de mogelijkheid om de helderheid aan te passen naar minimaal de dimhelderheid en niet het gehele scherm uit te zetten. Ik verwacht dat SteelSeries dit nog aan gaat passen met een update, zodat het scherm bijvoorbeeld alleen activeert bij gebruik (met een instelling).