Wil je meer weten over onze samenwerking met Megekko? Check dan ons reviewbeleid.
Review: SteelSeries Nimbus+
Links;Sinds de introductie van iOS 13 is het mogelijk om MFi-controllers te gebruiken op Apple apparatuur. Zelf moest ik even Googlen naar de term MFi en eigenlijk is het heel simpel: ‘Made for iOS’. Met een lach op mij gezicht ging ik verder. Met de komst van iOS 13 zien we steeds meer MFi-controllers, waaronder de SteelSeries Nimbus+.
De SteelSeries Nimbus+ is een verbeterde versie van de originele Nimbus. De Nimbus+ blijft gelijk als het om vormgeving gaat. Nieuwe eigenschappen op de Nimbus+ bestaan uit de linker- en rechtersticks die nu als secundaire functie werken als knoppen. Naast de home knop zit nu een menu- en start knop, iets wat vandaag de dag redelijk gebruikelijk is. Meer informatie over de controller en zijn specificaties lees je in het opvolgende hoofdstuk. Op het moment van schrijven kost de Nimbus+ circa 80 euro.
Een overzicht van de specificaties:
Naast de functionerende knoppen op de linker- en rechtersticks en de extra menu- en start knop voegt SteelSeries een telefoonhouder toe. Deze is compatibel met iPhone’s vanaf de iPhone 6 tot de huidige generatie. Vanaf de iPhone 6 generatie is er namelijk ondersteuning voor iOS 13. Ook is de Nimbus+ compatibel met de iPod Touch 7, iPad’s vanaf de iPad Air 2, Apple TV 4K en generatie 4 en de meest recente versie van MacOS.
Voor de telefoonhouder zijn twee kleine gaatjes aangebracht op de bovenzijde van de controller. Alle generaties aan iPhone’s passen op deze houder, terwijl de iPad Mini net te groot is. Opladen gaat middels een Lightning poort, wat een prima keus is, of dit USB Type-C had moeten zijn betwijfel ik. Ik mag dan wel een iPad Pro met USB Type-C aansluiting hebben, op veel Apple apparaten komen we vooralsnog een Lightning poort tegen. De batterijduur is volgens SteelSeries circa 50 uur, dit zou 10 uur langer moeten zijn dan de originele Nimbus. Knoppen die al op de originele Nimbus zaten zijn aangepast op de Nimbus+ als het om icoongebruik gaat. Als MFi-controller heeft de Nimbus+ een officiële Apple licentie om toonbaar te maken dat de controller compatibel is.
De Nimbus+ komt in een nette verpakking. Met de verpakking sleeve verwijderd krijgen we een goede dosis aan SteelSeries oranje. Binnenin vinden we verpakkingsschuim met de Nimbus+, de handleiding en telefoonhouder.
Door naar de Nimbus+ controller. De nieuwe menu- en start knop sieren de controller, mocht je de originele Nimbus in handen gehad hebben, dan is dit verschil merkbaar. Het is niet nieuw voor controllers, en voor het iOS platform zullen de knoppen niet altijd relevant zijn. Wel ben ik van mening dat het een fijne toevoeging is als er ondersteuning is vanuit specifieke iOS game(s).
De Nimbus+ doet veel overeenkomen met de Xbox One-controller. Nu ik het toch over de Xbox One-controller heb, deze biedt ook ondersteuning als MFi-controller voor iOS 13, evenals de PlayStation 4 controller. De Nimbus+ heeft niet enkel qua vormgeving veel weg van de Xbox One-Controller, ook de A, B, X en Y-knoppen komen terug. De schouderknoppen (L1, 2 en R1, 2) voelen soepel aan. Ik vind de travel time en het actuatiepunt lekker accuraat.
De linker- en rechtersticks zijn rondom voorzien van grip en bevatten kleine inkepingen. Bovenop de controller bevindt zich de Bluetooth pair-knop, een batterijindicator knop en de Lightning ingang. De batterijindicator is op de voorzijde zichtbaar boven de home knop. Batterijweergave gaat van één streepje tot vier streepjes, wat zich verhoudt met minder dan 25 procent, 25-50 procent, 50-75 procent en 75-100 procent. Wanneer ingeschakeld brandt er één LED op de voorzijde van de controller. De home knop functioneert tevens als aan- en uit knop.
De twee kleine gaatjes zijn voor de aansluiting van de telefoonhouder. De telefoonhouder schuif je eenvoudig op de controller zelf. Je kunt deze niet verstellen en eigenlijk is dat niet nodig. De positie is natuurlijk genoeg voor een fijne ervaring.
Pasvorm is voor gemiddelde tot grotere handen. In mij geval liggen de duimen centraal op de A, B, X en Y-knoppen en de D-pad.
Verbinden gaat middels een Bluetooth verbinding. Je zoekt deze eenvoudig op in je Bluetooth apparatenlijst. Ik heb de Nimbus+ gebruikt in combinatie met mijn iPhone 11 Pro en iPad Pro 11 inch. Belangrijk is om te weten dat de Nimbus+ enkel werkt voor het iOS/Apple platform, deze is dus niet uitwisselbaar met bijvoorbeeld Android.
Speeltijd op de iPhone en iPadButter Royale is een game te vinden onder Apple Arcade en speelt fijn weg met de Nimbus+. Wanneer de Nimbus+ verbonden is, geeft de game direct de melding: ‘controller connected’. In de IU is zichtbaar welke knoppen wat doen.
Butter Royale is een multiplayer Battle Royale waar alles draait om voedsel. De map wordt langzamerhand kleiner met een gloedgolf aan boter. Het voedselgevecht overleef je met een arsenaal aan wapens, bestaande uit een tomatenwerper, een kauwgomballengeweer, een boter shotgun of melee-stijl met een stokbrood. Met de Nimbus+ waren alle knoppen direct goed geconfigureerd, deze kun je niet aanpassen in het instellingen menu van Butter Royale.
Hetzelfde geldt voor Oceanhorn en Oceanhorn 2. Ik heb zOceanhorn destijds nog uitgespeeld met de touch bediening. Ik moet zeggen dat de game een stuk toegankelijker aanvoelt met de Nimbus+, net als Butter Royale heeft Oceanhorn de MFi-standaard goed op orde. Alle knoppen werken direct en hebben een logische indeling. De ondersteuning is compleet van het menu, in-game besturing en menu instellingen middels de fysieke menu knop op de Nimbus+.
Mocht je een Zelda franchise liefhebber zijn, dan is Oceanhorn een aanrader. Het is één van de betere iOS games als je het mij vraagt. Een mooie wereld, goede uitdagingen en fijne in-game muziek. Het feit dat de game nu speelbaar is met een controller voegt een extra dimensie toe. Met Nimbus+ in handen voelt Oceanhorn nog meer aan als de Zelda van iOS, iets wat je als compliment mag opvatten.
Nog zo’n game die de zegen heeft gekregen van MFi is Grand Theft Auto: Vice City. Met de iPad op tafel speelt dit verrukkelijk weg. Net als Oceanhorn krijg je een extra dimensie, dit alles door de toevoeging van MFi-ondersteuning. Je kunt de volledige game vanaf het menu besturen met de Nimbus+. De menu knop werkt ook voor deze game, enkel dat er geen controller instellingen beschikbaar zijn. De standaard knoppen lay-out is logisch en speelt prima weg. Eerlijk is eerlijk: deze game speel je toch al enkel voor de epische soundtrack?
Comfort en batterijduur
Met de iPhone 11 Pro op zijn plaats in de telefoonhouder voelt de Nimbus+ comfortabel aan. Het gewicht van de controller zelf compenseert het gewicht van de telefoon, waardoor gebruik comfortabel aanvoelt. De telefoonhouder is eenvoudig te monteren. Wel vind ik de metalen pinnetjes op de telefoonhouder en het monteren hiervan kwetsbaar aanvoelen. Ik controleer achteraf dubbel of alles goed zit, voordat ik een vliegende iPhone 11 Pro heb, daar is het toestel mij wat te duur voor.
Grip op de linker- en rechtersticks is net als op de Xbox One-controller aangenaam. Je kunt lekker ronddraaien met een degelijk grip. De Nimbus+ is in de handen wat onwenning in het begin. Gevoelsmatig pak ik een Xbox One-controller natuurlijker vast. Overigens is dit ook mijn favoriete controller als het tussen mijn Xbox of PlayStation gaat. De Nimbus+ heeft veel weg vande Xbox One-controller, maar voelt toch wat ruwer in de handen.
Opladen gaat eenvoudig met de Lightning aansluiting, SteelSeries heeft hier goed aan gedaan. De batterijduur komt de Nimbus+ na. Ik heb dit getest met de controller in ‘stand-by modus’ waar ik al snel richting de 50 uur ging. Het is zeker een prestatie en geeft veel plezier voor thuis en onderweg. Met veel toffe titels op iOS/Apple Arcade ben je nog wel even zoet.
Dit brengt ons bij de conclusie van de SteelSeries Nimbus+ MFi-controller. Hoe naadloos sluit deze controller aan op het ecosysteem van Apple? Je leest het in deze eindconclusie.
Belangrijk is om te weten dat het om een MFi-controller gaat, oftewel een ‘Made for iOS’ controller. Je kan daar nog wat meer smaken aan toevoegen: ‘Made for iPhone’ en ‘Made for iPad’. Wat ik wil zeggen is dat deze controller uitsluitend gemaakt is voor het Apple ecosysteem. Apparaten met iOS 13 hebben officieel ondersteuning voor MFi. Ook is het handig om jezelf vooraf te informeren of de games die jij wilt gaan spelen MFi ondersteunen, met een simpele Google zoekopdracht kun je lijsten aan compatibel games vinden.
De Nimbus+ is voorzien van wat kleine verfijningen voor een betere aansluiting wat vandaag de dag gebruikelijk is op een controller. De linker- en rechtersticks kun je indrukken als extra knoppen en er zijn een menu- en start knop toegevoegd. Debatterijduur is er 10 uur op vooruit gegaan met een totaal batterijduur van 50 uur, de Nimbus+ komt deze belofte goed na.
Als het om bouwkwaliteit zit je wel goed. Een doorn in mijn oog is de home knop. Ik vind het huisje op de knop verschrikkelijk, hier ontbreekt samenhang met het totaalontwerp. De schouderknoppen voelen subtiel aan, evenals de linker- en rechtersticks met wat extra grip. Het ontwerp heeft nét wat minder rondingen dan een Xbox One-controller, persoonlijk vind ik de rondingen op de Xbox One-controller fijner. De toevoeging van de telefoonhouder is mooi meegenomen. In de praktijk speelde ik vaker op mijn iPad dan mijn iPhone. Ik vind het grotere scherm meer diepgang bieden met de ruime diversiteit aan iOS games, zelf heb ik altijd de iPad boven mijn iPhone verkozen als gaming device.
De Nimbus+ is een degelijke controller voor de prijs van 80 euro. Wel ben ik van mening dat de controller te duur is op het moment van schrijven. De telefoonhouder is voor mij niet de extra die deze prijs kan rechtvaardigen. Mocht je in het bezit van een Xbox One of PlayStation 4 controller zijn, dan is het interessant om deze erbij te pakken als MFi-controller. Wel is het zo dat de Nimbus+ het langer volhoudt met een batterijduur van 50 uur. Hier kunnen zowel de Xbox One als PlayStation 4 controller niet aan tippen.