Review: SteelSeries Rival 710
Links;- Productpagina
- Getest met: SteelSeries QcK Prism Cloth XL
Naast de Rival 650 Wireless, die ik vorige week van een lovende review wist te voorzien, introduceert SteelSeries nog een andere muis; de Rival 710. Het betreft niets minder dan de opvolger van de Rival 700 die alweer afkomstig is uit 2016. Net zoals zijn voorganger is de Rival 710 voorzien van tactile feedback en een OLED-scherm. Wat het verschil dan mag zijn tussen die twee ? De Pixart PMW3360 sensor is vervangen door de vernieuwde TrueMove3 sensor van SteelSeries.
Binnen de dynamische wereld van gamingmuizen is dit geen ongewone zet. Over de jaren hebben we wel meer fabrikanten gezien die vertrouwde muizen een update geven met een nieuwe sensor. Als dat echter het enige verschil zou zijn, dan zou dit een saaie review worden. Gelukkig is dat dan niet het geval, want onder de letterlijke en figuurlijke kap zijn er veranderingen doorgevoerd. De Rival 710 is dan ook echt bedoeld als een superieure vervanger, want de Rival 700 is inmiddels niet meer te verkrijgen. Althans, niet meer via de webshop van SteelSeries zelf.
Mocht je nou onbekend zijn met wat de Rival 700 zo bijzonder maakte, dan is deze review ook bedoeld als een manier om je up-to-date te brengen. In de afgelopen twee jaar heeft SteelSeries de nodige tijd gehad om ook op softwarematig gebied verbeteringen door te voeren. Voor de toepassing van de tactile feedback moet er namelijk wel ondersteuning zijn en dat is het speerpunt dat we vandaag uitgebreid gaan bespreken.
Hieronder treffen we de specificaties aan;
Nieuwe en oude features
Net zoals de Rival 700 heeft de Rival 710 een uitzonderlijke hoeveelheid features aan boord. Laten we als eerste eens kijken naar een aantal verbeteringen dat is doorgevoerd. Naast de upgrade naar een TrueMove3 sensor heeft SteelSeries de Rival 710 voorzien van duurzamere, dubbel gegoten knoppen. Waar de voorganger “slechts" 30 miljoen clicks beloofde, is de nieuweling gekeurd voor 60 miljoen clicks. Hoewel de Rival 710 en Rival 650 Wireless dezelfde switches bevatten, ligt de weerstand op de knoppen van de laatstgenoemde wel iets hoger. Dat wil zeggen dat je bij de Rival 710 dus iets minder druk hoeft uit te oefenen voor een druk op de knop.
In betrekking tot de sensor zien we overigens een dubbelzijdige aanpassing. Hoewel de tracking speed is verhoogd van 300 naar 350+ IPS, is de maximale gevoeligheid teruggebracht van 16.000 CPI naar “slechts" 12.000 CPI. Dat zie ik niet als een minpunt, want boven de 10.000 CPI ervaren veel muizen problemen met smoothing. Zelfs met een polling rate van 1.000 Hz. Voor de meerderheid voldoet de muis gewoon aan wensen voor de gevoeligheid. In betrekking tot geschiktheid belooft de Rival 710 overigens een universele grip te hebben. Dat wil zeggen dat je een fingertip, claw én palm grip toe kan passen. Over de ervaring daarmee vertel ik straks meer, want in de praktijk pakt het anders uit.
Customization alom
Wat de Rival 710 een interessante muis maakt, is de customization. Vanwege het aanwezig zijn van een OLED-scherm, RGB-verlichting én tactile feedback (trilfunctionaliteit) is er softwarematig aanzienlijk wat aan te passen. Dat gebeurt dan logischerwijs met de SteelSeries Engine 3 en Gamesense. Naast dat zijn er ook nog fysieke onderdelen uit te wisselen. Twee leuke voorbeelden hiervan zijn de cover aan de achterzijde en het rubberen naamplaatje dat zich daaronder bevindt. SteelSeries levert voor die laatste zelfs een template aan.
Het interessantste component om te verwisselen, mag de sensor zijn. Op het moment is die alleen te vervangen voor een Laser 9800 Module, maar het is bedoeld om de muis futureproof te maken. Zo heeft de Rival 710, zoals eerder genoemd, de TrueMove 3-sensor aan boord. Mocht SteelSeries besluiten om het TrueMove3+ systeem, met een extra sensor voor lift-off distance, apart uit te brengen, dan zou je die onder je muis kunnen schroeven. Dit dan zonder te hoeven investeren in een nieuwe muis van 60 of 100 euro.
Wat dan weer niet aan te passen valt, is het gewicht. Dat hoeft niet zozeer een dealbreaker te zijn, maar houd rekening met een hoger dan gemiddeld gewicht. De Rival 710 weegt namelijk 135 gram, wat 14 gram meer is dan de Rival 650 Wireless en zelfs 39 gram meer dan de Rival 600. Na enkele dagen was ik gewend aan de Rival 710, waardoor ik naderhand zelfs zes van de acht gewichtjes in mijn Rival 650 Wireless stopte om het gewicht te evenaren. Persoonlijk ben ik ook wel een fan van ietwat zwaardere muizen; jarenlang heeft de CM Storm Reaper van 145 gram op mijn bureau gelegen.
Tactile feedback en OLED
Vervolgens komt het genoemde speerpunt ter sprake en dat is de tactile feedback. Als één van de weinige muizen op de markt is de Rival 710 voorzien van trilfunctionaliteit. Dat wil zeggen dat de muis vibreert wanneer je bepaalde acties uitvoert of er in-game iets gebeurt. Zo kun je bijvoorbeeld voor een cooldown, een bepaalde hoeveelheid HP en nog veel meer een trilfunctie instellen. Extra manieren om informatie te krijgen over in-game elementen zijn altijd welkom.
In betrekking tot dat element is er ook nog het OLED-scherm, waar je een logo of allerlei informatie kan weergeven. Een schermpje op de muis is niet ongewoon, maar voor zover ik weet, is dit de eerste maal dat ik een OLED-variant zie. Het voordeel daarvan is dat er een veel beter contrast weergegeven kan worden. In donkere omgevingen zal je aan de randen van een dergelijk schermpje dus weinig tot geen achtergrondverlichting zien. Een geinige feature die we dadelijk wat uitgebreider behandelen.
Eerst komen we aan bij de verpakking van de Rival 710. Net zoals bij de Rival 650 Wireless is de kleurrijke huisstijl van SteelSeries te zien. Wat ik wel jammer vind, is het gebrek aan informatie op de voorkant. Waar de Rival 650 zijn modulaire aard liet zien, is op de de voorkant van deze verpakking alleen het OLED-scherm zichtbaar. Enkel aan de achterzijde worden de verwisselbare onderdelen en tactile feedback aangehaald. Maar goed, voor een muis van ~100,- euro doen de meesten toch wel hun onderzoek.
Aangekomen bij de inhoud is er relatief weinig te vinden. Logischerwijs hebben we de handleiding en daarnaast nog een tweetal kabels. Voor de liefhebbers zijn er twee varianten toegevoegd; een braided USB-kabel van 2 meter en een normale kabel van 1 meter. Dit is wederom een onderdeel van de Rival 710 dat dus te verwisselen valt. Mocht het nodig zijn, dan kan je via de website van SteelSeries een nieuw kabelpakket aanschaffen. Naast een hele reeks aan andere accessoires natuurlijk. Handig!
Eindelijk komen we aan bij de ster van het verhaal en dat is de Rival 710 zelf. Het externe design is vrijwel onveranderd, met als enige uitzondering de cover. In dit geval is deze van een matte afwerking voorzien. Eerlijk gezegd vind ik de cover van de Rival 700 ietwat mooier, maar ja, tijdens het gebruik wordt de cover verborgen onder je hand. Aan het einde van de dag maakt het dus weinig uit hoe het beestje oogt.
Ondanks dat kan ik vrij lovend zijn over het uiterlijk. In tegenstelling tot andere muizen van SteelSeries is de Rival 710 minder opzichtig. De muisknoppen lopen gerond af aan de voorzijde, waarbij de achterzijde ietwat spitser is afgewerkt. Daar heb ik in de praktijk wel wat over te delen, kortom, daar kom ik dadelijk op terug. Waar ik als laatste wat over kan delen, is de rubberen grip die aan beide zijdes is verwerkt. Het contrast met de gladde look van de bovenzijde resulteert in een schoon, doch gamer-achtig uiterlijk.
Naast de tactile feedback hebben we nog het andere, grote verkooppunt en dat is de software. Bij deze fabrikant betreft het de SteelSeries Engine 3. Dit programma geeft al je SteelSeries-hardware in een overzicht weer en maakt het mogelijk om kleuren te synchroniseren. Dat gebeurt met behulp van één van de apps, genaamd PrismSync. Deze neemt de controle over van je RGB-verlichting en brengt de kleur(effecten) van meerdere apparaten in lijn. Dit natuurlijk alléén voor ondersteunde apparaten van de fabrikant.
Tactile feedback
Naast PrismSync zijn er nog andere, nuttige apps. De interessantste optie acht ik degene voor het ontvangen van notificaties van Discord. Via die app kan je de kleur veranderen van je muis, muismat én andere apparaten op het moment dat je microfoon uitstaat, een bericht binnenkomt en meer. In het geval van de Rival 710 zijn er slechts twee RGB-zones aan te passen, maar je kan wél allerlei notificaties verdelen over de dertien trilfuncties van de tactile feedback. Ondanks de beperkte verlichting is er dus aanzienlijke ruimte voor customization.
Verder zijn er nog game-apps voor feedback van zowel de RGB-zones als trilfuncties. Helaas is het lijstje van ondersteunde titels vooralsnog beperkt tot Dota 2, CS:GO, Minecraft, Utopia 9 en iFeelPixel. In mijn reviews van de Rival 650 Wireless en QcK Prism Cloth XL wist ik hier mijn teleurstelling al over uit te drukken. In deze review ben ik dus genoodzaakt om het wederom aan te halen, maar de teleurstelling laat in dit geval toch écht een zure nasmaak achter.
De tactile feedback is namelijk een ontzettend toffe functie en die had ik graag willen gebruiken in populaire shooters, waaronder Call of Duty, Battlefield en Overwatch. Het feit dat er nog geen Engine Apps zijn voor die games, of andere grote franchises, weerhoudt de Rival 710 ervan om zijn potentie volledig te benutten. Zonder de tactile feedback en het schermpje blijft er een muis over die een aanzienlijk stuk duurder is dan de Rival 600, die ondertussen een extra sensor in huis heeft.
Om die reden moedig ik SteelSeries aan om ontwikkelaars in te schakelen en meer Engine Apps te ontwikkelen. Dit niet alleen voor bestaande games, maar ook aankomende, grote titels in de toekomst. Pas dan is de prijs van de Rival 710 daadwerkelijk te rechtvaardigen. Speel je toevallig de games die reeds ondersteund worden? Tja, dan is het ongetwijfeld een leuke feature om te benutten. De tactile feedback komt in een strategisch game zoals Dota 2 bijvoorbeeld uitstekend tot zijn recht.
Overzicht
Verder is hieronder nog een overzicht te vinden van de SteelSeries Engine 3 en hoe de instellingen benaderd worden. In het geval van mijn review combineerde ik de muis met de QcK Prism Cloth XL en Arctis 5. Er is als eerste te zien hoe de muis individueel, en dus per zone of trilfunctie, ingesteld kan worden. Daarnaast zien we ook PrismSync en Discord GameSense, die dus toegepast kunnen worden op de zones trilfuncties van ondersteunde apparaten. Als laatste nog wat voorbeelden van de apps en individuele instellingen per game.
Ondanks mijn eerder genoemde teleurstelling ben ik wel enorm te spreken over de SteelSeries Engine 3. De software zelf werkt gewoonweg uitstekend en is makkelijk in gebruik. In combinatie met andere SteelSeries-producten is een ecosysteem op te zetten, dat je op allerlei manieren notificaties door kan laten geven. Kortom, mocht je gebruik kunnen maken van de tactile feedback én meerdere producten van de fabrikant samenbrengen, dan ben je in staat om uit je dak te gaan met customization en features.
Hoewel er maar twee RGB-zones op de Rival 710 zijn, is de toepassing ervan niet verkeerd. In eerste instantie vond ik het jammer dat er geen extra zones langs de cover zijn verwerkt, zoals bij de Rival 650 Wireless. Uiteindelijk resulteert het in een schoner uiterlijk; dat kan ik toch wel waarderen. Hieronder is nog een korte demonstratie van de verlichting in actie. Oh, en het OLED-scherm natuurlijk.
Uiteindelijk resteert er nog één factor en dat is de ervaring in de praktijk. Op dat gebied valt er veel te delen omtrent de Rival 710 en over het algemeen is het vrij positief te noemen.
Comfort
Ironisch genoeg begin ik dan met een minder plezante factor en dat is het comfort. Althans, het is een beetje een mengelmoes te noemen. Enerzijds resulteren de rubberen grip en het afgeronde ontwerp in een comfortabele belevenis. Anderzijds is er één designelement dat mij enorm tegenvalt en dat is de achterzijde. In tegenstelling tot de Rival 650 Wireless en Rival 600 is deze wat “puntiger" afgewerkt. Het gevolg is dat de muis in de basis van je duim duwt bij het hanteren van een palm grip. Dientengevolge vind ik de muis, voor mijn doen in ieder geval, onbruikbaar met een dergelijke grip.
Nu wist ik dat probleem te verhelpen met een claw grip of fingertip grip, maar in de praktijk vind ik de muis niet universeel te noemen. Althans, niet voor degenen met een gemiddelde handgrootte. Dat geldt ook voor de plaatsing van knoppen aan de zijkant van de muis. Waar ik bij de Rival 650 Wireless nog bij de achterste knop kon, is dat bij de Rival 710 niet het geval. Het feit dat ik niet comfortabel een palm grip toe kan passen, helpt hier ook niet bij.
Uiteindelijk wist ik te wennen aan de muis bij dagelijks gebruik en in games. Met een fingertip grip en wat tijd wist ik uiteindelijk alles te doen wat ik normaal gesproken doe op dagelijks niveau, zonder last te ervaren. Houd er dus alleen rekening mee dat je aan het gewicht, de vorm en de plaatsing van de knoppen moet wennen. Over dat laatste nog gesproken, het scrolwiel doet probleemloos klikken en heeft een lekkere weerstand, maar kan tijdens het scrollen een venijnig, piepend geluid maken. Onacceptabel voor een muis van meer dan 100,- euro.
Precisie
In tegenstelling tot mijn ervaring met het comfort kan ik over de accuraatheid van de Rival 710 enkel lovend zijn. Niet verrassend ook, gezien ik dit al uit wist te drukken in de review van de Rival 650 Wireless. Het enige verschil ligt dan in het gebrek aan een tweede sensor voor het calculeren van de lift-off distance. Ik zal niet doen alsof het een enorm gemis is, want na gewenning is dat absoluut niet het geval, maar in een directe vergelijking gaat mijn voorkeur wel uit naar de TrueMove3+ van de Rival 600 en Rival 650 Wireless.
Dat neemt niet weg dat ik even accuraat heb kunnen gamen en werken met de Rival 710. Ook in het geval van dat beestje wist ik 1.600 CPI te hanteren en was de ervaring vrijwel hetzelfde te noemen. Het enige verschil voor mij persoonlijk is de grip die ik moest hanteren, zoals eerder beschreven. Als het gaat om welke muis beter te besturen valt en daardoor accurater is, tja, dat vind ik nog redelijk lastig in te schatten.
Waar ik de Rival 710 het voordeel van de twijfel moet geven, is in de rubberen grip aan weerszijden. Nou is de Rival 650 Wireless daar ook van voorzien, maar het oppervlak daarvan is gladder en beidt minder weerstand ten opzichte van de Rival 710. Kortom, als je een goede grip zoekt, dan is die muis ongetwijfeld de beste optie van SteelSeries. Zodoende vind ik shooters ietwat prettiger spelen met de Rival 650 Wireless en dagelijks gebruik wat plezanter met de Rival 710.
Wat dat uiteindelijk betekent, is dat er gewoonweg geen ultieme muis is die aan alle eisen, wensen en scenario’s kan voldoen. Kort gezegd is de Rival 710 uiteindelijk één van de meest accurate muizen op de markt. Je zal op dat gebied absoluut geen miskoop doen. Maar ja, voor 100,- euro spelen meerdere factoren een rol en de laatsten die we hier nog even aanhalen, zijn de tactile feedback en het OLED-scherm. Uiteraard dan in de daadwerkelijke praktijk.
Tactile feedback en het OLED-scherm
Over de twee genoemde features kan en wil ik volledig duidelijk zijn. De tactile feedback voegt écht wat toe aan je game-ervaring. Helaas kan ik gewoonweg niet hetzelfde zeggen over het OLED-scherm. Voor het weergeven van informatie omtrent muziek, met bijvoorbeeld de Tidal-app, voldoet het op zich. De toepasbaarheid in games, tja, dat is een heel ander verhaal. Tijdens het gamen is het onpraktisch om je ogen van het scherm te halen en naar de muis te kijken. Ofwel, het OLED-scherm is wat mij betreft niets meer dan een gimmick.
Nou is dat dus niet het geval voor de tactile feedback en daarover kan ik nog het een en ander delen. Om de feature te testen, heb ik toch nog even Dota 2 uit het stof gehaald en ben ik aan de slag gegaan. In eerste instantie voelde het vreemd aan om een vibrerende muis mee te maken, maar het effect op gameplay was direct merkbaar. Persoonlijk ben ik het type dat zijn ogen veelvuldig op de mini-map houdt, waardoor ik een notificatie van een cooldown of iets dergelijks een paar seconden kan missen. In de wrede wereld van Dota 2 kunnen een paar seconden het verschil maken, dus het is een welkome toevoeging.
Die ervaring vertaalt zich ook in de andere games die ondersteund worden, zoals Counter-Strike: Global Offensive. Daarentegen vind ik het niet fijn om teveel trilfuncties in te stellen. Ten eerste omdat het onderscheid tussen verschillende standen weleens lastig is tijdens verhitte momenten. Daarnaast omdat ik niet aldoor een vibrerende muis in handen wil hebben. Daarover gesproken, als je de trilfunctionaliteit wil gebruiken, moet je dit wel doen op een zachtere muismat. Op hardere ondergronden, zoals mijn bureau of een siliconen muismat, voel je bepaalde instellingen vrijwel niet. De muis heeft gewoonweg een zacht oppervlak nodig om proper te kunnen vibreren. Houd daar dus rekening mee bij een aanschaf.
Het mag duidelijk zijn dat de SteelSeries Rival 710 een luxueus beestje is. Dit niet alleen als het gaat om de prijs, maar ook om de vele features die de muis aan boord heeft. De grootste vraag die dan ook beantwoord moet worden, is of het prijskaartje van 100,- euro gerechtvaardigd wordt. Kijkende naar de prestaties en het in gebruik nemen van alle features, dan zou ik in eerste instantie een volmondig ‘ja’ kunnen geven. Helaas is het antwoord in de praktijk wat ingewikkelder dan dat.
Beginnende met het positieve gedeelte; de TrueMove3 sensor van SteelSeries is uitstekend. Net zoals bij de Rival 600 en Rival 650 Wireless is de ervaring daardoor fantastisch. In tegenstelling tot die twee is er geen tweede sensor aanwezig voor de lift-off distance, maar dat is benodigd om het gewicht en de prijs in toom te houden. Daarnaast heeft het te maken met de verwisselbare aard van de onderdelen, waaronder de sensor. Mocht SteelSeries in de toekomst het duo aan sensoren apart uitbrengen, dan zou je dit alsnog onder je Rival 710 kunnen vastschroeven. Kortom, die focus op “futureproof" zijn met je muis vind ik erg tof en helpt de prijs ietwat te verzachten.
Het feit dat de bouwkwaliteit zéér solide is en de features uitgebreid, weegt ook mee. Dit is de eerste muis van zijn soort met een OLED-scherm én trilfunctionaliteit. Helaas vind ik die eerste weinig tot niets toevoegen aan de ervaring. Zoals eerder genoemd, is dat een onderdeel van je muis waar je ogen niet naartoe gaan tijdens het gamen. Gelukkig geldt het tegenovergestelde voor de tactile feedback en het feit dat je dit kan customizen met dertien instellingen is heel tof.
Maar ja, daarmee komen we aan bij het gevoeligste onderwerp van de muis en dat is de toepasbaarheid van de features. Als je geen van de games speelt die momenteel worden ondersteund, dan heb je aan de tactile feedback vrijwel niets. Begrijp me niet verkeerd, het gebruik daarvan met bijvoorbeeld Discord is een hele toffe, maar het is met name in games waar je dit terug wil zien. Vanwege het beperkte aantal dat dit vooralsnog ondersteunt, is het gewoonweg moeilijk om de Rival 710 op dit moment te bevelen.
Want ja, met een verkoopprijs van minstens 105,- euro ligt deze muis 45,- euro hoger dan bijvoorbeeld de Rival 600 of vergelijkbare uitingen van concurrenten. Laat me het dus als volgt stellen: speel je één van de games die momenteel wordt ondersteund? Dan is een aanschaf absoluut het geld waard, met name om de tactile feedback te ervaren. Daarnaast krijg je er sowieso een solide muis voor terug die gewoonweg goed presteert. Als SteelSeries nou even de focus legt op meer ondersteuning, dan mag je wat mij betreft een puntje toevoegen aan de score.