Het officiële persbericht
S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl is nu verkrijgbaar op PC en Xbox Series X/S. Dit markeert het einde van een lange en uitdagende ontwikkelingscyclus waarin de pandemie, verhuizingen, cyberaanvallen, een brand in het kantoor in Praag en vooral de voortdurende oorlog in Oekraïne, die het thuisland van de ontwikkelaars blijft verwoesten, een rol speelden.
De game is verkrijgbaar op PC (Steam, Epic Games Store, GOG), Xbox Series X/S en Microsoft Store. Ook is de game vanaf dag één beschikbaar voor Game Pass-abonnees.
S.T.A.L.K.E.R. speelt zich af in een fictieve Uitsluitingszone van Tsjernobyl. De kernramp in de kerncentrale van Tsjernobyl in 1986 was niet de enige die plaatsvond, want in 2006 werd de reactor getroffen door een tweede explosie, waardoor de Zone ontstond. Het is een gevaarlijke plek, vol gemuteerde wezens, dodelijke straling en een vreemde, abnormale energie.
Premiejagers duiken diep in de Zone, gedreven door de schatten en mysteries. Sommigen zijn op de vlucht voor hun verleden, anderen zijn verblind door geld en weer anderen zijn geobsedeerd door het vinden van de waarheid achter alle mysteries.
Je kruipt in de huid van Skif - een eenzame stalker die de Zone binnenkomt na een reeks onvoorziene gebeurtenissen. Onderweg naar het Hart van Chornobyl zul je geleidelijk de geheimen van deze wereld ontdekken, de machtsverhoudingen tussen de facties onderzoeken, vechten en overleven. In dit non-lineaire verhaal heeft elke keuze die je maakt invloed op de uitkomst van dit wereldwijde en epische verhaal, met drie uur aan gescripte cutscènes. Dankzij Unreal Engine 5, fotogrammetrietechnologie en de regelmatige bezoeken van de ontwikkelaars aan de echte Chornobyl Exclusion Zone, zijn de authenticiteit en sfeer die altijd het kenmerk van de serie zijn geweest beter dan ooit.
“Het voelt heel surrealistisch om dit te zeggen, maar na meer dan 7 jaar in de maak te zijn geweest, is S.T.A.L.K.E.R. 2 nu uit. Dat is helemaal te gek. Het hele ontwikkelingsverhaal was dat ook.
Wat begon als de meest ambitieuze game van GSC bleek uiteindelijk een ultieme persoonlijke uitdaging. S.T.A.L.K.E.R. 2 moest altijd al een echt Oekraïens product zijn, dat onze cultuur aan de wereld laat zien in de voortdurende poging van de natie om erkend te worden. Ik geloof echt dat het team dat we hebben uit uitzonderlijke mensen bestaat, maar ik had nooit gedacht dat ze het spel onder deze omstandigheden zouden afmaken.
Ondanks alle kansen is het er. Onze grootste wedstrijd, ons eigen verhaal, onze liefdesbrief aan Oekraïne. Alle tijd, moeite en passie die we hierin hebben gestoken, zullen nu worden aanschouwd door spelers van over de hele wereld. Na 15 jaar gaan de deuren van de Zone weer open", - zegt Ievgen Grygorovych, CEO en Game Director.
Het spel werd voltooid te midden van de volledige Russische agressie tegen Oekraïne. Oorlogsspel: The Making of S.T.A.L.K.E.R. 2 is een documentaire over de ontwikkeling van dit spel. De documentaire is gemaakt in samenwerking met Xbox en geeft een goed beeld van wat het team heeft meegemaakt. We raden je ten zeerste aan om deze documentaire te bekijken voordat je het spel gaat spelen, omdat het belangrijke context geeft.
Bronnen: TechPowerUp.