Het officiële persbericht
Bekroond gamingbedrijf Side en Razer, ’s werelds toonaangevende lifestylemerk voor gamers, onthullen een baanbrekende playtesttool. Dankzij Side’s gepatenteerde AI-technologie worden playtestgegevens gelijktijdig gebruikt om de kwaliteitsborging te verbeteren - een primeur in de branche. Op basis van prijsvergelijkingen van grote playtestproviders zou het in sommige gevallen de kosten voor playtests met 80% kunnen verlagen.
Razer Cortex: Playtest Program - Powered by Side combineert traditionele playtestfuncties met QA op grote schaal, waardoor het de eerste alles-in-één testoplossing is voor ontwikkelaars die op zoek zijn naar zowel kwalitatieve als technische feedback. De nieuwe tool wordt gelanceerd binnen Razer Cortex, Razers pc-gamelauncher met meer dan 55 miljoen gebruikers wereldwijd, waarmee ontwikkelaars grootschalige, gerichte playtests met echte spelers kunnen uitvoeren.
Gamers die aan de deelnamecriteria voldoen, kunnen zich rechtstreeks via Razer Cortex aanmelden voor playtests. Via de launcher ondertekenen ze geheimhoudingsverklaringen en ontvangen ze unieke downloadsleutels voor gamebuilds, wat zorgt voor veilige en vertrouwelijke toegang. Tijdens het spelen registreert Cortex de speeltijd en prestatiegegevens. Nadat ze aan specifieke vereisten hebben voldaan, dienen spelers hun feedback in via kwalitatieve enquêtes en worden ze beloond met Razer Silver-beloningen, die kunnen worden ingewisseld voor games of gear, wat een zinvolle stimulans voor deelname creëert.
De verzamelde gameplay- en sentimentgegevens worden geanalyseerd door Side’s eigen AI, die dubbele gegevens verwijdert; de rapporten worden uiteindelijk geïnterpreteerd en gevalideerd door Side’s deskundige QA-teams, waardoor het mogelijk is om bruikbare inzichten te leveren tegen een fractie van de kosten.
Deborah Kirkham, CEO van Side, zei: “De game-industrie staat erom bekend dat ze zich traag aanpast aan nieuwe technologie; samen met onze partners bij Razer gaan we daar fel tegenin met Razer Cortex: Playtest Program - Powered by Side. Onze passie is om de verhalen van onze klanten met de wereld te delen, en er is geen betere databron voor feedback dan hardcore gamers.
Als storytelling jouw business is, zijn je playtesters je aandeelhouders - onze unieke oplossing maakt het mogelijk om je grootste voorstanders een plek aan tafel te geven en die initiële investering in je intellectuele eigendom te koesteren om uiteindelijk de verkoop bij de lancering te stimuleren. Tegelijkertijd gebruiken we dezelfde data die tijdens playtests is verzameld om betere QA-resultaten voor je game te leveren. Het is een win-winsituatie voor de speler, de ontwikkelaar en ons bij Side."
Een nieuw tijdperk van playtesting
Playtesting is een van de meest cruciale, maar ook resource-intensieve fasen van game-ontwikkeling. Traditionele methoden zijn afhankelijk van kleine, handmatig gerekruteerde groepen en langdurige enquêteprocessen, wat vaak resulteert in beperkte inzichten en hoge kosten.
Razer Cortex: Playtest Program - Powered By Side maakt gebruik van Razers enorme wereldwijde community en Cortex’ ingebouwde mogelijkheden als game launcher om playtesters vooraf te kwalificeren op basis van hoe spelers games ervaren, hun interesses en algemene profielen. Dit stelt ontwikkelaars in staat om traditionele knelpunten bij het werven te omzeilen en efficiënter een diverse, relevante groep testers aan te boren.
Quyen Quach, VP Software bij Razer, zei: “Razer Cortex: Playtest Program - Powered by Side is een nieuwe functie in onze game launcher die ontwikkelaars een kosteneffectieve manier biedt om playtests op schaal uit te voeren. Door de oplossing van Side te integreren in Razer Cortex vereenvoudigen we de distributie van builds, maken we gerichte spelersselectie mogelijk en ondersteunen we gestructureerde dataverzameling. Deze samenwerking helpt ontwikkelaars contact te leggen met betrokken spelers en zinvolle feedback te verzamelen ter ondersteuning van betere ontwikkelingsbeslissingen."
Ontwikkelaars kunnen spelersgroepen targeten op basis van gameplaygedrag, ervaring en uiteindelijk bredere inzichten in het publiek. Dit zou in de toekomst ook door spelers gestuurde lokalisatietests mogelijk kunnen maken.
Human-in-the-loop AI:
Voor de meeste AAA-titels bestaan QA-teams uit 5-6 mensen die in een volledig beveiligde omgeving werken. Er zijn talloze manieren om games te testen, maar in tegenstelling tot playtesters die voor de lol of om de game uit te spelen, proberen QA-teams de game te “breken" door hun tijd te besteden aan belangrijke momenten en gebieden waarmee spelers waarschijnlijk het meest interactie zullen hebben.
Razer Cortex: Playtest Program - Powered by Side bewapent datzelfde QA-team met gegevens verzameld van spelers die de game authentiek spelen voor entertainmentdoeleinden. Dit stelt de professionals van Side in staat om bugs te ontdekken die mogelijk onopgemerkt in een labomgeving waren gebleven. Als een playtest meerdere crashmeldingen in dezelfde sectie oplevert, weten onze testers dat ze op zoek moeten naar een bug.
De ontwikkeling van deze tool weerspiegelt Side’s toewijding om technologie te combineren met menselijke vindingrijkheid. Het verstrekken van playtestrapporten van dit kaliber aan menselijke QA-teams zou niet mogelijk zijn geweest zonder de aanzienlijke investering van het bedrijf in AI-gestuurde gamingdiensten. Het integreren van AI in de workflows van Side is cruciaal om zowel hun klanten als hun team voorop te laten lopen. Volgens een recent onderzoek in de sector gaf 87% van de ontwikkelaars aan dat ze al AI gebruikten.
Dr. Harlan Beverly, Chief Technology Officer van Side, zei: “Deze samenwerking tussen Side en Razer is verantwoordelijk voor een blijvende verandering in het paradigma van playtesting. Voor ontwikkelaars betekent dit meer testers en meer playtesturen tegen dezelfde of lagere kosten; voor gamers betekent het dat ze dichter bij het ontwikkelingsproces staan dan ooit tevoren en voor QA voegt het een compleet nieuwe werkstroom toe aan hun rol.
Onze QA-teams en klanten krijgen toegang tot meer echte spelers en meer bruikbare data - ruim vóór de bètatest van een product - dan ze ooit voor mogelijk hadden gehouden. Deze verschuiving van de industriestandaard van kleine volumes met veel interactie naar grote volumes met weinig interactie maakt een niveau van AI-gebaseerde analyse mogelijk dat niemand ooit eerder heeft gedaan. Dit programma laat zien hoe disruptie er in realtime uitziet."
Impact op de sector:
Voor ontwikkelaars kan Side diepgaandere inzichten op grote schaal bieden met verbeterde sentimentanalyse, feedback van doelgroepen en functionaliteitstesten, en dat alles tegen aanzienlijk lagere kosten dan de industrienormen. Onderzoek van de Universiteit van Ontario wees uit dat playtesting problemen in games aan het licht bracht voordat ze aan critici werden voorgelegd. Aangezien recensies een enorme impact hebben op de verkoop (New York City Data Science Academy), speelt playtesting een cruciale rol bij het voorbereiden van een game op commercieel succes. De mogelijkheid om grootschalige playtests uit te voeren tegen redelijke kosten, met de toegevoegde waarde van deskundige QA-input, maakt de oplossing baanbrekend en uniek in de markt voor gamingdiensten.
Voor spelers creëert deze oplossing de mogelijkheid om ongekend dicht bij de industrie te staan waar ze van houden. Ze kunnen hun feedback rechtstreeks delen met de ontwikkelaars van de franchises waarin ze hebben geïnvesteerd - vóór de publieke release - een ervaring die normaal gesproken alleen beschikbaar is voor pers en influencers. Voor ontwikkelaars is het een waardevolle ‘sensit check’, een kans om te reageren en bij te sturen vóór de officiële lancering.
Razer Cortex: Playtest Program - Powered by Side is slechts één van de playtestingoplossingen van Side. Hun dienstenportfolio biedt een scala aan playtestingopties voor zowel grootschalige als kleinschalige playtesting.
Bronnen: TechPowerUp, Razer, Side