Het officiële persbericht
Jaren na Scarf en samenwerkingen aan titels als Tiny Garden en Sushi for Robots, herenigt componist Céler Gutiérrez zich met Uprising Studios om een nieuw project te creëren vol lokale folklore en persoonlijke verhalen. “Als je ouder wordt, kom je ver van huis te wonen en mis je veel dingen die je verbinden met je jeugd en je thuis. Met Toymaker: Threads of Joy wilden we daar een eerbetoon aan brengen - naaimachines die deel uitmaakten van onze identiteit, maar ook legendes en muziek van de straat", legt de medeoprichter en componist van de studio uit.
Verhalen en legendes zijn overal, maar we kunnen alleen de verhalen kennen die worden overgeleverd, en de verhalen van Salamanca zijn niet erg populair buiten een van de meest bruisende steden van Spanje. Toymaker: Threads of Joy is geïnspireerd door verhalen, tradities en grote namen uit Salamanca, zoals de schrijver Miguel de Unamuno. Dit alles verpakt in een unieke muzikale sfeer. Muziek speelt een centrale rol: componist Céler Gutiérrez combineert traditionele melodieën met originele composities, geïnspireerd door grootheden als Enrique Granados en Isaac Albéniz - meesters van de Spaanse Belle Époque en Romantiek. Dit zijn de ingrediënten voor dit verhaal vol verrassingen die de inwoners van de stad zullen betoveren en anderen een nieuw volk zullen laten ontdekken, geïnspireerd door de legendes van de Grot van Salamanca.
In Toymaker: Threads of Joy is een knutselspel waarin spelers de knuffelwerkplaats van hun moeder erven na haar mysterieuze verdwijning. Het spel combineert de mechaniek van een winkelmanager met elementen van een visuele roman. Spelers verzamelen naaipatronen, ontwerpen en borduren unieke knuffels en verkopen deze aan diverse klanten die het ware verhaal onthullen. De meeslepende reis is ontworpen in een prachtig handgetekende art nouveau-stijl en dompelt spelers onder in een universum van mysterie, magie en mythologie.
De game komt uit in 2026 en ze mikken op een Kickstarter-campagne om de naai-ervaring te verbeteren, het verhaal aan te passen en wat grafische details te verfijnen om ze perfect te maken voor de spelers. Binnenkort mikken ze op een speelbare demo.