SSD van de PlayStation 5 mag niet onderschat worden, aldus Ed Boon

Hardware nieuws, pc

Met de komst van de next-gen consoles aan het einde van dit jaar gaan we een belangrijke verschuiving meemaken richting SSD-technologie. Daarvan zien we het gebruik al jarenlang voorbij komen in de computers van de gemiddelde consument. Voor de consoles is dit echter nog geen standaard, maar daar gaat met de Xbox Series X en de PlayStation 5 eindelijk verandering in komen. Hier zijn diverse partijen, waaronder game-ontwikkelaars natuurlijk, behoorlijk enthousiast over.

Hier wist ook Ed Boon, één van de co-creators achter de welbekende Mortal Kombat-serie, zijn mening over te geven. Tijdens een interview met Geoff Keighley vertelde de beste man het volgende:

I think people are underestimating the impact that the almost zero load time is going to have. It’s suddenly going to open doors that weren’t considered possible before. I think we haven’t even scratched the surface of what will eventually be done with those systems.

To me, the graphics are a given. Okay, the graphics are going to be better. But, this new way of handling memory and loading, and stuff like that, is going to be huge.

Einde van een tijdperk?

In het citaat verwijst Ed Boon naar het inladen van objecten en andere aspecten van een game. Om precies te zijn kan het gebruik van SSD’s in de consoles resulteren in een officiële verdwijning van laadtijden. Dat voorspelt over het algemeen goed nieuws, maar het is vooral voor de pc-markt een fijne stap. Het valt te beargumenteren dat de harde schijven in de PlayStation 4 en Xbox One de ontwikkeling en/of optimalisatie van multiplatform-games én pc-ports hebben verhinderd.

Nou valt het wel op te merken dat er verschillen zijn tussen de SSD van de PS5 en degene van de Xbox Series X. Zo wordt de throughput voor laatstgenoemde geschat op 4,8 GB/s voor gecomprimeerde data en 2,4 GB/s voor ongecomprimeerde data. Daartegenover staat de PS5 met 9 GB/s en 5,5 GB/s respectievelijk. Kortom, dat is een aanzienlijk verschil en zou impact kunnen hebben op multiplatform game-ontwikkeling.

Wat die impact uiteindelijk gaat worden, is iets wat we nog moeten meemaken. In ieder geval gaan we hogere resoluties aan textures zien, omdat deze sneller ingeladen worden. Ook zou het grotere, open werelden kunnen betekenen. Met de komst van Elder Scrolls VI, te benoemen als één van de meeste verwachte games van de volgende generatie, is dat een belangrijke stap. Allicht kunnen de met de E3 volgende maand meer informatie verwachten.

Bron: TechSpot

Laat een reactie achter

Je e-mailadres is niet zichtbaar voor anderen.

Deze website gebruikt cookies om de ervaring te verbeteren. We gaan ervan uit dat je hiermee akkoord gaat. AccepteerOns Privacybeleid