Review: SteelSeries Rival 310
Links: SteelSeries Rival 310 productpaginaNa wat drukte met Coffee Lake is het wel weer lekker om wat randapparatuur in handen te krijgen. Met de Rival 310 voeg ik direct een nieuwe naam toe aan mijn reviewlijst: Steelseries! Muizen heb je er ondertussen in alle soorten en maten, variërend van palm, claw en fingertip grip. Aanvullende vinden we ook in deze productcategorie bij diverse fabrikanten eigen features. Toch is de Rival 310 een vrij normale verschijning. Steelseries promoot de muis als ergonomisch en ideaal voor eSports.
In de eSports scene zijn muizen met een lichtgewicht vaak populair. Ook zien we diverse fabrikanten strooien met eSports termen, een stukje marketing is hier onderdeel van. Toch kunnen veel gebruikers lichtgewicht muizen waarderen, met name de FPS scene gaat vaak gepaard met een lichtgewicht muizen op low sense instellingen. Na wat zwaardere muizen in mijn laatste muis reviews ben ik vooral benieuwd wat de Rival 310 te bieden heeft. Ligt dit ding per ongeluk dadelijk door het glas van mijn behuizing, of weet ik de muis onder controle te houden op de mat? Je leest het in deze review over de SteelSeries Rival 310. Op het moment van schrijven kost de muis circa 69 euro.
Een overzicht van de specificaties:
De Rival 310 is voorzien van een optische sensor. In het specificatieoverzicht gebruikt SteelSeries zelf de term ‘SteelSeries TrueMove3’. SteelSeries is verder de samenwerking aangegaan met PixArt, een bekende producent van sensoren. De SteelSeries TrueMove3 is volgens SteelSeries een verdere gefinetunede PixArt PMW3360. De PMW3360 is enorm geliefd en heeft op het moment een legendarische status, bekend om zijn geweldige tracking en sensor features. Met de TrueMove3 sensor claimt SteelSeries een geoptimaliseerde jitter reductie te hebben, ook bij hogere DPI-levels om latency te verminderen. We gaan het testen!
Verder is de Rival 310 voorzien van OMRON-switches met een klikrate van 50 miljoen kliks. Er bevinden zich een totaal van zes knoppen op de behuizing, waarvan twee als zij/duim knoppen, de L/R-knoppen, een DPI-knop en het scroll wiel. De muis is gemaakt voor rechtshandige gebruikers, heeft een gewicht van 88.3 gram en de volgende afmeting: 57.16mm x 62.07mm x 70.1mm. De hoogte van de muis is overigens 41.98mm. SteelSeries kenmerkt de muis als een palm en claw grip muis.
Deze SteelSeries Saga is nog maar het begin, binnenkort volgen ook de SteelSeries Apex M750 en Arctis 7. De Rival 310 komt kleurrijk binnen. Na het verwijderen van de buitenste laag van de verpakking krijgen we nog even een ‘rise up’. Helemaal wakker en in de bootjessfeer gaan we door naar de inhoud.
De muis is omhult in zachtschuim waar menig Auping dealer, je weet wel van die traagschuim matrassen jaloers op zal zijn. Binnenin vinden we een klein boekje met instructies. Opmerkend is dat de instructies en begeleiding van SteelSeries erg vriendelijk overkomt. Dit kenmerkt zich door verwijzingen in het boekje, een labeltje aan de kabel met een verwijzing naar de software en kleine details op de verpakking.
De Rival 310 oogt redelijk bescheiden als het om vormgeving gaat, toch voel ik een bepaalde synergie. De rubberen afwerkingen op de zijkanten samen met de mat zwarte behuizing ogen strak. Vooral de rubberen pads op de zijkanten voelt voor mij persoonlijk als één van de beste die ik handen heb gehad. Deze zijn niet te zacht dat ze direct squishy zijn, maar zitten precies tussenin, een combinatie van zacht en stug genoeg om lekker stevig vast te grijpen. De mat zwarte afwerking heeft een grovere textuur, iets wat ik wel kan waarderen. De synergie, waar ik het net al eerder over had, komt mooi samen met de rubberen pads en zijn afwerking. Op dit soort momenten zie ik Rob de Geus, de Smaakpolitie altijd met zijn toch wel wat vreemde glimlach staan… “Schonen rubbertjes tussen de koelkast daar worden we blij van!"
Op de muis vinden we een totaal van zes knoppen: de twee duimknoppen, de linker- en rechterknop, de DPI-knop en het scroll wiel. De knoppen hebben een duidelijke feedback. Het scroll wiel had wat mij betreft een grover profiel mogen hebben, deze glijdt wat te soepel onder mijn vinger weg. Wel is het fijn dat hier een licht rateltje voelbaar is, zo kun je gecontroleerd door je favoriete websites heen scrollen. Nee, Tweakers.net en Hardware.info… er zijn toch écht andere websites die mijn ‘voorkeur’ genieten. 😛 Door naar wat overzichtsfoto’s om kennis te maken met de Rival 310.
Wat niet echt op de foto’s is af te leiden is de positie van de kabel aan de voorzijde. Doordat de USB connector ergens half in de haven bungelt, lijkt het alsof deze standaard naar beneden hangt, gelukkig is dit niet het geval. De kabel gaat aan de voorzijde wat omhoog, om zo contact te vermijden met de muismat tegen ongewenste weerstand. Het scroll wiel en logo op de achterzijde van muis zijn voorzien van RGB, what else? Bij SteelSeries gaat het RGB-feestje door het leven als ‘SteelSeries Prism’.
Draaien we de Rival 310 op zijn rug, dan zien we op de achterzijde twee kleinere teflon voetjes. De voorzijde is bedekt met een grotere teflon voet. De Rival 310 heeft geen gewichtjes om de muis een gewenst gewicht te geven. De kabel vanaf de muis is afgewerkt met een rubberen coating. Laten we doorgaan naar de software.
Tijdens het aansluiten van de SteelSeries Rival 310, Apex M750 en Arctis 7 ben ik best wel enthousiast geworden. De software van SteelSeries oogt aardig doorontwikkeld. Het ecosysteem aan randapparatuur komt in deze software overzichtelijk samen. Software en firmware updates worden per product vermeldt in het startscherm met een kleine notificaties. De Rival 310 had al een update klaarstaan. Ook de herkenbaarheid (kleuren, iconen en symboliek) komen terug in het startscherm. Dit geeft ieder product zijn eigen identiteit, leuk en handig. In je werkbalk komt een tray icoon te staan met het SteelSeries logo, een dubbelklik en je kunt van start gaan. Het statscherm heeft drie submenu’s bestaande uit My Gear, Engine Apps en Library. My Gear is de verzameling van aangesloten randapparatuur, Engine Apps zijn extra add-ons die je kunt installeren en je Library bestaat uit zelfgemaakte profielen voor diverse games. Engine Apps bestaan uit kleine extra’s. Denk hierbij aan PrismSync om je RGB te synchroniseren, Discord custom effecten voor verlichting en opties zoals geluid, een Audio Visualizer om RGB en de beats van je muziek te laten reageren en opties zoals specifieke RGB-effecten voor games zoals CS:GO en Dota 2. Deze effecten zijn vooral voor een stukje experience, aangezien je niet gaat kijken wanneer een cooldown afloopt d.m.v. RGB-verlichting op je muis of toetsenbord.
Laten we eens kijken wat de Rival 310 verder te bieden heeft. Wanneer je op de Rival 310 drukt in My Gear opent er een nieuw scherm. Vanuit deze gedachtegang wil SteelSeries het mogelijk maken om tussen diverse schermen te wisselen tijdens het programmeren. Je bent door de software dus niet gelimiteerd tot één scherm, multitasking kan! Fijn dat mijn 7820X eindelijk van pas komt. De software oogt relatief eenvoudig. Aan de linkerzijde bevindt zich een key mapper (button). Je kunt op deze wijze diverse commando’s onder een knop configureren. Hierbij kun je denken aan macro’s en het opstarten van programma’s. Het is ook mogelijk om de knop een geheel andere functie te geven, verwissel bijvoorbeeld de L/R knop om ‘PC Crashers’ i.p.v. ‘Party Crashers’ te elimineren, dit zijn je Rivalen 310. Onder de key mapper kun je ook macro’s creëren, dit is vrij beperkt en niet enorm uitgebreid, in opzet is het net als de software: simpel.
RGB moet natuurlijk tijdens deze review even aan de orde komen. Je krijgt een kleurenpalet voor je waar je lekker doorheen kunt slepen met je cursor. Ook kleurcodes voor de perfectionist ontbreken niet. De toevoeging van kleurcodes is wat mij betreft een gewenste aanvulling. De software heeft namelijk geen synchronisatie met RGB van Asus, MSI of ASRock, wat het lastig maakt om kleuren exact op elkaar af te stemmen. Met kleurcodes is dit probleem opgelost. Naast de kleurcodes zijn er diverse presets en effecten. Er volgt nu een rijtje aan foto’s met wat RGB-SHOTS!
Sensor We beginnen met de sensor, de PixArt PMW3360, oftewel de SteelSeries TrueMove3. Deze sensor gaat tot maximaal 12.000 DPI, heeft een maximale polling rate van 1000 en toevoegingen zoals acceleratie en angle snapping, kenmerken van de PMW3360. Zijn de ontwikkelingen van SteelSeries en PixArt met de speciaal ontwikkelde TrueMove3 optische sensor echt een merkbaar verschil t.o.v. de PMW3360? In de praktijk is dit verschil lastig te ondervinden. De PMW3360 is al een baas van een sensor, volgens SteelSeries zou de TrueMove3 een geoptimaliseerde jitter reductie te hebben, ook bij hogere DPI-levels om latency te verminderen. Op hogere DPI-levels kan ik bij diverse PMW3360 muizen, waaronder de Cooler Master MasterMouse MM530 en Asus ROG Gladius II weinig verschil opmaken tussen de Rival 310. Dat de PMW3360 een beest van een sensor is blijft vooralsnog onovertroffen. De TrueMove3 doet precies hetzelfde wat je zou verlangen van de PMW3360: epische tracking.
Zowel high sense als low sense gaming laten de muizen een vergelijkbare resultaten zien. De Rival 310 is voor mij persoonlijk een heerlijke FPS partner. Een spelletje PUBG op een DPI van rond de 1200 - 1600 speelt aangenaam. Een 4x scope op je Mini14 speelt gewoon lekker, de muis is goed op één punt te houden, wijkt niet af en zorgt voor een accurate werking.
Comfort Hoe grijp je de Rival 310 vast? Mijn eerste houding wat een automatische claw gripDe handpalm leunt zachtjes op de net wat hogere achterkant van de Rival 310. De L/R knop reageren op het volledige oppervlakte, iets wat benodigd is om een claw grip comfortabel te hanteren. De één zal verder met zijn vingers op de knoppen zitten dan de ander, dit gaat samen met de grootte van je hand. Mijn handen zijn middelgroot, waardoor de wijsvinger en middelvinger halverwege de knoppen belandden.De rubberen textuur knijpt fijn vast tussen de duim, ringvinger en pink. Bij mij raakt de pink de muismat voorzichtig aan. Ik zet mijn vingers altijd wat lager om de muismat te voelen. Hierdoor is het gevoel van controle beter aanwezig. Ook weet je wanneer je bij het uiteinde van de muismat komt, iets wat eigenlijk niet vaak voorkomt. De duimknoppen zijn toegankelijk, in verhouding met de muis zijn deze best wel fors. Je kunt de knoppen makkelijk vinden wanneer je de duim omhoog beweegt, dankzij het kloofje tussen de knoppen kun je voelen waar je gebleven bent.
Palm grip is met de Rival 310 ook mogelijk. Mijn natuurlijke houding neigt toch vaker automatisch naar claw grip, de bolling op de zijkanten pakken wat natuurlijker vast. Met een palm grip houding leunt de pols mij wat te veel op de muismat. Dit kan ervaren worden als het meeslepen van je arm, wat niet echt comfortabel is. Samen met het lichtgewicht van 88.3 gram komt die claw grip keer op keer terug. Low sense gaming met de combinatie van het lichtgewicht en een claw grip zijn heerlijk. Ik kan mij best voorstellen waarom SteelSeries deze muis positioneert als eSports muis, de kenmerken zijn ernaar. Grotendeels zal deze muis geliefder zijn onder de professionele FPS spelers. Wat eSports fanaten en gamers sneller zal aantrekken.
De SteelSeries Rival 310 is uitgerust met een SteelSeries TrueMove3 sensor, beter bekend als de legendarische PixArt PMW3360. SteelSeries en PixArt zijn een samenwerking aangegaan om de PixArt PMW3360 verder te optimaliseren, uitsluitend voor SteelSeries muizen. Hoe bevalt deze tweak? Je leest het in de eindconclusie.
Direct door naar wat we willen horen: hoe bevalt dat dan? Het is wunderbarlich! De TrueMove3 is een prima sensor met geweldige tracking, alleen is het verschil tussen de TrueMove3 en PixArt PMW3360 niet te vinden. Dit maakt de TrueMove3 geen slechte sensor, alleen valt de échte meerwaarde van deze sensor wat tegen. Voor SteelSeries is het deftig om hun eigen sensor te promoten en klinkt het wel lekker als je een muis koopt. Tevens kan de informatie van SteelSeries om kennis te geven over de sensor de beslissende stap zijn voor veel mensen. Je krijgt in principe een PixArt PMW3360 met een SteelSeries smaakje. Deze optische sensor is op de Rival 310 subliem uitgevoerd: één-op-één tracking.
Het ontwerp en algehele vormgeving gaat mooie samen met deze sensor. Ben je claw grip fan, dan is de Rival 310 zeker een muis om in de gaten te houden. Bij mij wat het hanteren van deze muis net zo natuurlijk als een nudisten camping. Niet dat ik zoveel ervaring met deze campings. Je weet wat ze zeggen: wat er nog niet is kan nog altijd komen! Wel is het scroll wiel te gladjes afgewerkt, waardoor deze wat minder comfortabel te gebruiken is. Verder is zijn pasvorm samen met de rubberen pads een natuurlijk stukje muis in de hand. Niet alleen claw grip, maar ook een palm grip is mogelijk.
De SteelSeries software oogt overzichtelijk en is vriendelijk in gebruik. Ik durf op het moment te stellen dat ik het de fijnste randapparatuur software vind tot nu toe. De toevoegingen van apps, vormgeving en identiteit die SteelSeries op je My Gear pagina gebruikt oogt gewoon erg goed. Wel is de configuratie laag van je hardware wat minder uitgebreid dan andere software, terwijl de belangrijkste onderdelen gewoon aanwezig zijn. Met name de macro studio is niet zo spannend.
Er zijn al goedkopere muizen dan de Rival 310 beschikbaar met een vergelijkbare sensor. Dit kan je zomaar 15 tot 20 euro schelen. Alsnog ben ik te spreken over de Rival 310 voor de prijs van circa 69 euro. De prestaties, comfort en software komen in harmonie samen. Ik heb eigenlijk geen enkel moment gehad dat ik mij stoorde aan deze muis.