Review: SteelSeries Rival 600
Links: SteelSeries Rival 600 productpagina![](https://techgaming.nl/image_uploads/reviews/Steelseries-Rival-600/inleiding.png)
De Rival 600 gaming muis, het nieuwe paradepaard van SteelSeries. We zien net als op de Rival 310 de TrueMove3 optische sensor terug, alleen krijgt de Rival 600 een extra plusje (TrueMove3+). Een traject waar SteelSeries de samenwerking is aangegaan met PixArt, om de legendarische PMW3360 verder te verbeteren, in het bijzonder alleen voor SteelSeries randapparatuur. Met de Rival 600 moet het segment nog net wat hoger, met maar liefst twee sensoren. SteelSeries voegt een secundaire sensor toe om drifting te voorkomen, wat vooral van pas komt voor low-sense gamers die hun muis veel optillen en verplaatsen. Dadelijk meer over deze techniek!
De Rival 600 komt met RGB, what else? Zou George Clooney zeggen. De muis heeft een zachte afwerking, verwijderbare zijkanten om gewichtjes te plaatsen en de gebruikelijke knoppen, zonder een overload aan knoppen voor bijvoorbeeld tig skill-combinaties voor de doorgewinterde MMO spelers. Deze muis legt meer de focus neer bij FPS gamers, vooral als we kijken naar de combinatie van twee sensoren en low-sense gaming, iets wat vaak samen muis in hand gaat in de eSports wereld. Verdere onthullingen lees je in deze review. Op het moment van schrijven kost de Rival 600 circa 90 euro.
![](https://techgaming.nl/image_uploads/reviews/Steelseries-Rival-600/specificaties.png)
Een overzicht van de specificaties:
![](https://techgaming.nl/image_uploads/reviews/Steelseries-Rival-600/specs.png)
Eerder in mijn Rival 310 review was ik erg tevreden over de sensor prestaties. Kleine kanttekening was dat de TrueMove3 optische sensor voor mijn gevoel niet veel meer deed dan de PixArt PMW3360 sensor. Nu geloof ik best dat SteelSeries en PixArt verbeteringen hebben aangebracht. Alleen was dit voor mij persoonlijk in de praktijk bijna niet op te merken, vergeet niet dat de PMW3360 is van zichzelf al een beest als het om precisie en tracking gaat.
Met de tweede sensor kun je de LOD (lift off distance) nauwkeuriger instellen. De TrueMove3+ sensor is in dit geval puur voor tracking, waar de tweede sensor apart het LOD verhaal regelt. Je kunt deze instellen van 0,5 mm tot 2 mm in de SteelSeries Engine 3 software. We gaan in de praktijk dieper in op de prestaties, en of deze tweede sensor echt een aanwinst is.
De Rival 600 heeft twee verwijderbare zijkanten, waarachter je aan weerszijde vier gewichtjes kunt plaatsen. Ik vind de plaatsing van de gewichtjes wel interessant, in het verleden zagen we dat het gewicht vaak op de onderzijde te bepalen was met losse gewichtjes. Het zwaarder maken van de zijkanten is in de praktijk net even anders. Je maakt de achterzijde van je muis niet zwaar, maar juist de zijkanten, waardoor het bewegen van je muis net wat anders aanvoelt.
De Rival 600 is out-of-the-box 96 gram, met alle gewichtjes op hun plek 128 gram. De Micro USB kabel is te verwijderen, let op: dit maakt de muis niet draadloos, lol. Er zijn 8 verschillende LED-zones, deze zijn onafhankelijk instelbaar.
![](https://techgaming.nl/image_uploads/reviews/Steelseries-Rival-600/uitpak.png)
Een klein maar fijn doosje precies goed voor een muis. Voorop vinden we wat wit met oranje tinten, de Rival 600 is afgebeeld. Achterop de verpakking vinden we verdere specificaties en features. Een boekje ontbreekt, SteelSeries refereert naar de website. Eigenlijk komen we al snel in aanraking met de Rival 600 zelf, samen met de Micro USB kabel en een rubber omhulsel met de 4 gram gewichtjes.
We beginnen bij de Rival 600. Het ontwerp oogt stijlvol. We vinden twee RGB LED-zones die zich van het midden naar de buitenzijde van het ontwerp buigen. Het logo en scroll wiel zijn ook voorzien van RGB goodness. De bovenkant loopt op de randen schuin af, ergens oogt het ontwerp wel wat hoekig, terwijl er voldoende bolling te vinden is voor een fijne grip. Op de muis zitten een totaal van 7 knoppen; de L+R knoppen, drie knoppen bij de duim, een DPI-knop en het scroll wiel.
De L+R knoppen zweven vrij hoog door aan de voorzijde van het ontwerp. Dit maakt het ontwerp net wat agressiever “it feels tactile". De rubberen coating bevalt hier wel, bijna de volledig muis is hiermee bedekt, behalve de twee afneembare zijkanten voor de gewichtjes. In zijn volledigheid pakt deze muis comfortabel beet en kun je de vingers netjes over de volledige lengte kwijt van de L+R knoppen.
Huub Huub Barbatruc! De zijkanten trek je eenvoudig van de behuizing, zelf pak ik de rand beet vanaf de onderzijde, waarna deze los komt. In het ontwerp zitten aan weerskanten vier inkepingen voor de gewichtjes, de afwerking hiervan is rubber. Je duwt de meegeleverde gewichtjes van 4 gram eenvoudig op hun plaats. Iedere zijde kun je verzwaren tot 18 gram. De positionering van deze gewichtjes zijn fijn, aldus een stukje praktijkervaring wat ik dadelijk graag met je deel. Toch zit er ook een minpuntje aan verbonden.
Draaien we de Rival 600 om, dan zien we twee sensoren. Vooraan gaat het om de LOD sensor gevolgd door de grotere TrueMove3+ optische sensor. De onderzijde is redelijk bedekt met teflon voetjes. Tot zover een vogelvlucht rondom de Rival 600, ter afsluiting nog wat foto’s.
![](https://techgaming.nl/image_uploads/reviews/Steelseries-Rival-600/softwarex.png)
De software van SteelSeries oogt aardig doorontwikkeld. Het ecosysteem aan randapparatuur komt in deze software overzichtelijk samen. Software en firmware updates worden per product vermeldt in het startscherm met een kleine notificaties. De Rival 600 had al een update klaarstaan. Ook de herkenbaarheid (kleuren, iconen en symboliek) komen terug in het startscherm. Dit geeft ieder product zijn eigen identiteit, leuk en handig. In je werkbalk komt een tray icoon te staan met het SteelSeries logo, een dubbelklik en je kunt van start gaan. Het statscherm heeft drie submenu’s bestaande uit My Gear, Engine Apps en Library. My Gear is de verzameling van aangesloten randapparatuur, Engine Apps zijn extra add-ons die je kunt installeren en je Library bestaat uit zelfgemaakte profielen voor diverse games. Engine Apps bestaan uit kleine extra’s. Denk hierbij aan PrismSync om je RGB te synchroniseren, Discord custom effecten voor verlichting en opties zoals geluid, een Audio Visualizer om RGB en de beats van je muziek te laten reageren en opties zoals specifieke RGB-effecten voor games zoals CS:GO en Dota 2. Deze effecten zijn vooral voor een stukje experience, aangezien je niet gaat kijken wanneer een cooldown afloopt d.m.v. RGB-verlichting op je muis of toetsenbord.
![](https://techgaming.nl/image_uploads/reviews/Steelseries-Rival-600/software.png)
Laten we eens kijken wat de Rival 600 verder te bieden heeft. Wanneer je op de Rival 600 drukt in My Gear opent er een nieuw scherm. Vanuit deze gedachtegang wil SteelSeries het mogelijk maken om tussen diverse schermen te wisselen tijdens het programmeren. Je bent door de software dus niet gelimiteerd tot één scherm. De software oogt relatief eenvoudig. Aan de linkerzijde bevindt zich een key mapper (button). Je kunt op deze wijze diverse commando’s onder een knop configureren. Hierbij kun je denken aan macro’s en het opstarten van programma’s. Het is ook mogelijk om de knop een geheel andere functie te geven, verwissel bijvoorbeeld de L/R knop. Onder de key mapper kun je ook macro’s creëren, dit is vrij beperkt en niet enorm uitgebreid, in opzet is het net als de software: simpel.
![](https://techgaming.nl/image_uploads/reviews/Steelseries-Rival-600/software3.png)
![](https://techgaming.nl/image_uploads/reviews/Steelseries-Rival-600/software5.png)
Het LOD niveau is apart te vinden in de software, op de laagste staat deze op 0,5 mm.
![](https://techgaming.nl/image_uploads/reviews/Steelseries-Rival-600/software4.png)
RGB moet natuurlijk tijdens deze review even aan de orde komen. Je krijgt een kleurenpalet voor je waar je lekker doorheen kunt slepen met je cursor. Ook kleurcodes voor de perfectionist ontbreken niet. De toevoeging van kleurcodes is wat mij betreft een gewenste aanvulling. De software heeft namelijk geen synchronisatie met RGB van Asus, MSI of ASRock, wat het lastig maakt om kleuren exact op elkaar af te stemmen. Met kleurcodes is dit probleem opgelost. Naast de kleurcodes zijn er diverse presets en effecten. Hieronder nog een fotoreeks.
![](https://techgaming.nl/image_uploads/reviews/Steelseries-Rival-600/software6.png)
![](https://techgaming.nl/image_uploads/reviews/Steelseries-Rival-600/praktijk.png)
Sensor Prestaties hangen nauw samen met veel variabelen. Toch is de sensor één van de primaire onderdelen hiervan. De TrueMove3+ optische sensor is fenomenaal. Het is een doorontwikkelde PixArt PMW3360 sensor, waarbij ik persoonlijk de verschillen tussen de twee niet kan opmerken. Zoals eerder aangegeven in mijn Rival 310 review, de TrueMove3+ is gewoon het neusje van de zalm, iets wat ik ook zeg voor de PixArt PMW3360 sensor. In de praktijk is het verdomd moeilijk om een één-op-één vergelijking te doen. Natuurlijk heb je speciale tracking programma’s, waar de één net wat beter dankzij de optimalisaties uit de bus zal komen. In de long run ben ik ervan overtuigd dat het verschil zo op de muismat nauwelijks aanwezig is.
De TrueMove3+ sensor is enorm nauwkeurig. De sensor heeft een maximale capaciteit van 12.000 DPI, overigens raak ik deze hoge DPI-getallen niet aan. Met de tweede LOD-sensor gaat het optillen en verplaatsen van de muis erg aangenaam. Voor de meeste toepassingen (gaming en in Windows) heb ik het LOD niveau ingesteld op 0,5 mm. Het verschil tussen TrueMove3 en TrueMove3+ zit hem overigens in deze extra LOD sensor. Hierdoor heeft het beestje een plusje in zijn naam gekregen. Wanneer je de Rival 600 optilt, schakelt de ‘main sensor’ zichzelf even uit, waarna de LOD sensor het heel kort overneemt. De ‘main sensor’ trackt nu niet en zal tijdens het optillen, of een tillende beweging geen inconsistente tracking veroorzaken. Wanneer we de muis optillen, schiet/drift de cursor altijd automatisch een klein stukje weg, door de opwaartse beweging. Met de LOD sensor is dit verschil vrij fors, vooral als je erop gaat letten. In de praktijk schiet de cursor minder snel weg. Zodra je de muis terugplaatst ben je direct weer in actie. Tijdens een gaming sessie heb je dit niet zo snel door, omdat je zelf zult corrigeren. Met de Rival 600 heb ik stapsgewijs het verschil gezien tussen optillen, verplaatsen en plaatsen. Deze techniek samen met de TrueMove3 (PMW3360) sensor is episch!
Met de TrueMove3+ sensor presenteert SteelSeries mij de meest accurate muis van het moment, althans in hoeverre mijn ervaringen gaan. De LOD sensor is een toegevoegde waarde, vooral als je low sense gamer bent. Ik game de laatste tijd niet enorm veel. Tijdens het spelen van Old School Runescape… Ja… Old School Runescape, hield ik er een positieve ervaring aan over. Vooral het ‘multi-klik-en-skill-avontuur" ging mij goed af, zonder krampachtige handjes. In het verleden heb ik hier enorm veel last van gehad, had RSI in 2001-2002 al een naam?
De Rival 600 vliegt heerlijk over de muismat. De TrueMove3+ sensor echt een nette ontwikkeling. SteelSeries laat zien dat het niet alleen om RGB gaat, terwijl het ‘RGB aandeel’ ook erg netjes oogt op deze muis. Niet alleen heb ik Old School Runescape getest, ook PUBG kwam aan de orde. Stiekem ben ik de game ondertussen wel zat, maar dat terzijde. De persoonlijke favoriet blijft de KAR98K, het geluid van een enkel schot, hmmmmm, I love it! Hier kon ik ook alleen maar concluderen dat de precisie van deze muis episch is.
Comfort De Rival 600 ligt mij lekker in de hand. Automatisch neem ik een palm-grip en claw-grip aan. De L+R knoppen zijn goed te combineren met een claw-grip, de registratie van een succesvolle klik is over de volledige lengte te realiseren. De claw-grip had toch vaak de voorkeur, vooral samen met de TrueMove3+ sensor. Het optillen met een LOD niveau van 0,5 mm is erg aantrekkelijk. Met de claw-grip vlieg je als een gek over je muismatje heen. De rubberen afwerking vind ik zelf erg prettig. Ik vind het ook erg fijn dat dit terugkomt op de zijkanten van de muis, de pads voelen zacht aan, en zijn goed in te knijpen.
Het verwijderen van de zijkanten gaat gemakkelijk vanaf de onderzijde. Het plaatsen van de gewichtjes gaat eenvoudig. Eenmaal met de gewichtjes gemonteerd, klik je de zijkanten er weer magnetisch op. Zelf heb ik geëxperimenteerd met verschillende hoeveelheden, 12 gram aan weerskanten beviel mij het beste, totaal zijn dit 3 gewichtjes van 4 gram. Wanneer je de zijkanten verwijderd begint het drama. De gewichtjes schieten vaak los. Het eindresultaat? Zoeken naar de gewichtjes op de grond… In mijn geval in de achtertuin. Ik ben op het moment van schrijven één gewichtje kwijt. Op zondag 25 februari heb ik 20 minuten gezocht in mijn achtertuin, waarna mijn vriendin mij heeft gered van onderkoelingsgevaar. Nee, het gewichtje is nog steeds zoek, het was enkel om mij te redden.
![](https://techgaming.nl/image_uploads/reviews/Steelseries-Rival-600/conclusie.png)
De SteelSeries Rival 600 is een geweldige muis. De precisie van de Rival 600 kan geen enkele muis op dit moment voor mij evenaren. De TrueMove3+ sensor is hier bepalend, met name de extra LOD sensor maakt het grote verschil. De TrueMove3 sensor, eerder besproken in de Rival 310 is een doorontwikkelde PixArt PMW3360 sensor. Hier had ik moeite om beide echt goed te kunnen onderscheiden. Met de LOD sensor is het verschil wel aanwezig. De cursor blijft voor een low sense gamer als ik zo netjes op zijn plaats, zonder afwijkingen tijdens het verplaatsen, hier geniet ik iedere dag van met de Rival 600. Op het moment is de Rival 600 het vlaggenschip van SteelSeries, zelf kan ik mij hier maar al te goed in vinden.
De muis ligt gemakkelijk in de hand. Zowel palm als claw-grip voelen vertrouwd aan. De claw-grip geniet de voorkeur, vooral met de rubberen pads op de zijkanten. Deze zijkanten zijn te verwijderen, voor het plaatsen van gewichtjes aan weerskanten. Je kunt aan iedere kant een totaal van 18 gram plaatsen, persoonlijk vind ik 12 gram erg fijn. Ook hier zie ik voordelen als low sense gamer, geen extra gewicht aan de onderkant, maar dit maal aan de zijkanten. Zijwaartse bewegingen met een LOD niveau van 0,5 mm voelen enorm gecontroleerd aan. Het verwisselen van gewichtjes is een minpunt. Bij het verwijderen van de zijkanten wil het vaak vorkomen dat de gewichtjes van hun plek schieten. Op het moment van schrijven is er één zoek, deze ligt ergens in mijn tuin.
Toevoegingen zoals RGB samen met de software gaan goed samen. De SteelSeries Engine 3 software oogt degelijk, is gebruiksvriendelijk en werkt zonder verdere complicaties. De software voelt licht aan, instellingen zijn snel gewijzigd en opgeslagen, zonder lange configuratietijden. De eindstreep van deze Rival 600 review is in zicht. Het was en is nog steeds een enorm fijn avontuur met deze muis. Ik ben benieuwd wanneer er een goede concurrent komt, tot die tijd is de Rival 600 mijn vertrouwde partner. Voor de prijs van 90 euro is deze Rival 600 niet goedkoop. Gezien de positieve ervaring, wat zich niet alleen richt op ‘coole lichtjes’, maar juist op een stukje techniek, durf ik wel te zeggen dat deze muis zijn geld waard is.