Takaya Imamura Interview: ontwerper achter F-Zero, Star Fox en The Legend of Zelda: Majora’s Mask

Onze nieuwsberichten zijn gebaseerd op de laatste actualiteiten en persberichten.
Pim Door Pim Interviews
Voorwoord

Soms komen er van die momenten voorbij dat je direct actie moet ondernemen; zo ontvingen we een e-mail van Overload PR met de mogelijkheid om Takaya Imamura te interviewen gedurende Gamescom 2024. Hoewel TechGaming voornamelijk computergerelateerde artikelen schrijft, was dit een te mooie kans om te laten liggen. Van oudsher en nog steeds zijn we bij TechGaming als redactieleden gamers, waar ik persoonlijk een fervent Nintendo-liefhebber ben. De naam Takaya Imamura, een belangrijke grondlegger die ruim 30 jaar gewerkt heeft bij Nintendo aan o.a. F-Zero, Star Fox en The Legend of Zelda: Majora’s Mask.

Alles omtrent Zelda laat al snel mijn bloed sneller stromen en mijn hart sneller kloppen. Vooral als we het hebben over The Legend of Zelda: Majora’s Mask: obscuur, vaag doch iconisch; iets wat dieper dan diep opgeborgen is in mijn frontale hersenkwab. Redacteur Les en ik hadden de eer, hieronder een dankwoord gevolgd door het interview met de legendarische Takaya Imamura, die ook meer vertelt over zijn nieuwe game: OMEGA 6 The Triangle Stars.

Dankwoord

We willen de volgende mensen dan wel partijen bedanken:

  • Takaya Imamura - Voor zijn geweldige werk en visie
  • Overload PR, Gabrielle Hibberd - Voor het reserveren van een boeking
  • James Wragg - Vertaler van Japans naar Engels
Takaya Imamura Interview

We zijn met een algemene kennismaking van start gegaan, waar ik persoonlijk mijn voorliefde voor The Legend of Zelda series deelde. Zowel The Legend of Zelda: Ocarina of Time en The Legend of Zelda: Majora’s Mask hebben veel impact op mij gehad. Sterker nog: het is een fundamentele basis voor mijn passie en voorliefde voor hetgeen wat ik vandaag de dag doe. Belangrijk om te benadrukken is dat Takaya Imamura vandaag de dag als zelfstandig ondernemer door het leven gaat.

Wat heeft u gebracht tot The Legend of Zelda: Majora’s Mask en zijn iconische dan wel bizarre personages?

Een praktische reden daartoe is dat The Legend of Zelda: Majora’s Mask geheel iets anders moest zijn dan The Legend of Zelda: Ocarina of Time. Majora’s Mask kwam relatief snel uit na Ocarina of Time. Het was dus essentieel om een andere wereld te scheppen, zodat de doelgroep opnieuw geïnteresseerd zou zijn in een nieuwe Zelda titel. Een mix van Aziatisch samen met tribal benadrukt de ontwerpkeuzes in deze game het beste.

Gesproken over de maan uit The Legend of Zelda: Majora’s Mask. Waar komt deze inspiratie vandaan?

Prioriteit voor het ontwerp was een enge verschijning die beangstend moet zijn voor de speler. In The Legend of Zelda: Majora’s Mask speelt tijd een grote rol. Wanneer de tijd verstrijkt komt de maan dichterbij. Voor de maan ben ik geïnspireerd door The Shining met Jack Nicholson en zijn legendarische quote “Here’s Johnny!".

Word je wel eens ’s nachts wakker door beelden van de maan?

Nee, ik heb de maan immers zelf ontworpen.

Hoe was het om The Legend of Zelda: Majora’s Mask terug te zien op de Nintendo 3DS in 3D?

Een geweldige ervaring, dan wel dat de 3D-ervaring een mooie toevoeging was. Echter ben ik vooral enthousiast over het feit dat de game makkelijker geworden is, waarmee een bredere doelgroep aangesproken word.

Als hier nu (gedurende het interview) een Nintendo 64 zou staan, welke Zelda zouden we dan spelen? The Legend of Zelda: Ocarina of Time of The Legend of Zelda: Majora’s Mask?

Zonder twijfel The Legend of Zelda: Ocarina of Time op de Nintendo 64. Hoewel dat ook zonder twijfel The Legend of Zelda: Majora’s Mask zou zijn op de Nintendo 3DS.

Het ontwerp van Tingle uit The Legend of Zelda series heeft sterke karaktereigenschappen tezamen met een uitgesproken uiterlijk. Zijn deze gebaseerd op uzelf of iemand anders?

Tingle is zeker niet geïnspireerd op mijzelf als persoon. Ik baseer veelal personages op personen die zich bevinden in mijn directe omgeving. Zo is Tingle gebaseerd op een Nintendo medewerker (een producer).

In The Legend of Zelda: The Windwaker ontvangt u een “special thanks". Hoe is dit tot stand gekomen?

In het begin van The Legend of Zelda: The Windwaker ben ik voornamelijk betrokken geweest. Tingle komt veel voor in de game, iets waar ik mijn steentje aan bij heb gedragen.

Kan u mij wat meer vertellen over de totstandkoming van Star Fox?

Ik heb mij laten inspireren door de Sebon Torii poorten van de Fushimi Inari-taisha schrijn. Deze inspiratie vind je dan ook in-game terug. Het Star Fox team vliegt door een intergalaktische variant van deze inspiratie. Aan het begin van de Fushimi Inara-taisha schrijn is de ‘Statue of Kitsune’ zichtbaar, ofwel een een standbeeld van een vos; de basis voor Star Fox en daarmee het hoofdpersonage Fox McCloud.

U spreekt over een hardware limitatie van de SNES; kan u dit beter omschrijven?

Ik had het gevoel… een bepaalde urgentie dat ik meer uit Star Fox wilde halen, echter met de hardware limitatie van de SNES was dit niet mogelijk. Daarmee focust Star Fox zich meer op de mechanische aspecten gedurende de gameplay. Met de krachtigere hardware van de Nintendo 64 was meer mogelijk. Meer polygons maakt dat Star Fox 64 zich fixeert op het familie c.q. teamverband tussen de personages. Ook hebben we hoog ingezet op dialogen en daarmee expressie van verschillende persoonlijkheden.

Wat is uw visie achter u nieuwe creatie: OMEGA 6 The Triangle Stars?

De reden waarom ik Nintendo verliet, was dat ik de drang voelde om mijn persoonlijke drang te motiveren. Dit brengt mij bij OMEGA 6 The Triangle Stars. Het is een persoonlijke creatieve visie… een reis! Als ik eerlijk ben: een egoïstische uitdrukking. Ik heb 30 jaar games gemaakt bij Nintendo. OMEGA 6 is een uitdrukking van mijn creativiteit, het is mijn game.

En uw doelgroep dan?

Ik heb opgemerkt dat de meningen verdeeld zijn. Dit vind ik totaal niet erg. Ik wilde dit, daarom moest ik dit doen!

Eén van de personages lijkt veel Wolf O’Donnell uit Star Fox, is dit bewust?

Dit was zeker niet bewust. Ik kwam hier achteraf ook achter. Sterker nog: ik heb het personage verder aangepast, aangezien deze eerder nog meer leek op Wolf O’Donnell.

Heeft u nog een vraag of advies voor ons?

Ja - speel mijn game, OMEGA 6 The Triangle Stars binnenkort verkrijgbaar op Steam.

Afsluitend willen we nogmaals onze dank uitspreken voor het mogelijk maken van dit interview. Takaya Imamura heeft ter plaatsen nog twee epische doodles voor ons getekend.

Delen op
Laat een reactie achter

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *