Jarenlang leek het wel alsof Valve geen games meer hoefde te maken, vanwege het succes van microtransacties en de Steam-marktplaats. Sinds de lancering van Dota 2 in 2013 heeft het bedrijf geen volwaardige game meer uitgebracht. Dit tijdperk lijkt ten einde te zijn, wat in een recentelijk interview met IGN duidelijk mocht worden.
Brandon Reinhart, programmeur van het aankomende Artifact, wist namelijk het een en ander te delen omtrent Valve. De beste man deelde namelijk dat men weer op de ontwikkeling van games gaat focussen. Wellicht zijn de Half-Life 3-grappen van de afgelopen tien jaar toch teveel geworden voor deze industrietitaan.
De afgelopen jaren is genoeg mankracht besteed aan de Steam-klantenhulp, het werk aan Steam-VR en overzeese partijen. Dat is natuurlijk geen peulenschil. Inmiddels mag het voor Valve weer zover zijn om de game-ontwikkeling weer op te pakken. Voor de liefhebbers is dat logischerwijs goed nieuws.
I think we’re very aware of all the jokes because all of us lurk all the forums and share them around with each other. We’re in a place where we’re able to as a company invest and focus a lot more on games again.
Toch nog Half-Life 3?
Toch zullen de meesten zich wellicht afvragen waar Valve mee bezig is geweest over de jaren heen. Zo vertelde Reinhart dat veel ontwikkelingen op de achtergrond zijn uitgevoerd. Deze zijn voor de gemiddelde klant, ofwel gamer, niet zichtbaar geweest. De fervente gebruikers van Steam hebben de verbeteringen in de user interface en andere zaken vast wel gemerkt.
A bunch of investment we’ve done over the past few years hasn’t really been exceptionally visible to customers playing our games.
Wie weet zullen we op relatief korte termijn toch nog een onthulling van Half-Life 3 meemaken. Tot het eenmaal zover is, kunnen we wachten op het huidige project van Valve en dat is Artifact. Deze zal op 28 november van dit jaar nog verschijnen.
Bron: IGN
Valve heeft zich al tijden bezig gehouden met de development van Half-Life 3, maar mist inspiratie en een goede “flow” qua ideeën.
Het is ook niet makkelijk om het success van Half-Life en Half-Life 2 te doorbreken – de games waren namelijk, voor hun tijd, technologisch erg vooruit.
En nu .. ja nu wordt dat ergens weer verwacht, terwijl dat zo makkelijk niet is – maar Valve streeft er altijd wel na om iets neer te zetten dat nog niet gedaan is, zowel qua verhaal – als qua mechaniek.